flytning af stomi.

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Kimmie
Årgang: 1987
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

flytning af stomi.

Indlægaf Kimmie » 16. apr 2008 09:16

Jeg var på sygehuset igår til tjek, og fik afvide min stomi måske skal flyttes fra højre side over til venstre side.. Er der nogen af jer, der har prøvet det? og hvor lang tid tager det ca efter sådan et indgreb, at komme på benene igen??

På forhånd tak :)
Kimmie :)

Peter Sørensen

flytning af stomi

Indlægaf Peter Sørensen » 16. apr 2008 10:55

Hej Kimmie

Det er lidt svært at svare på, hvor længe det tager at komme på benene igen, det afhænger af hvorfor de vil flytte den.Altså hvad der skal foretages udover at flytte stomien.

Kimmie
Kontakt:

...

Indlægaf Kimmie » 16. apr 2008 19:16

Hej Peter. Det er fordi lige nu sidder min "Morten" i højre side og selve stomien sidder 20 cm op af maven fra buksekanten.. Dvs. den sidder MEGET højt oppe, og det er næsten umuligt for mig at dække den, og jeg er nødt til altid at gå med maxi pose, for ellers kan kanten ikke komme ned i bukserne. men hvis jeg skal nå noget på en hylde langt oppe, så falder posen ud af bukserne. Så min stomi sygeplejeske sagde igår at den sad alt for højt oppe. Grunden til den også skal flyttes over i modsatte side, er fordi at jeg desværre har været offer for lægesjusk, så der hvor den "normalt" bør sidde er lægen kommet til at sy huden alt for stramt sammen, så jeg har en "hul" i maven. Og så vil pladen ikke sidde tæt, hvis den blev placeret der.
:(

Peter Sørensen

flytning

Indlægaf Peter Sørensen » 16. apr 2008 22:30

Hej Kimmie

OK, så lyder det umiddelbart som en forholdsvis lille operation, hvor du jo så ikke skal have lavet andet end flytningen. :)

Jeg kan godt forstå de vil flytte den, når den sidder så højt, husk at tage lidt forskelligt af det tøj du ønsker at bruge med , når de skal markere for dit nye stomisted,så de kan placere den optimalt i forhold til bæltestedet.

jeg tror umiddelbart at du indenfor en uge er hjemme igen, og kan starte så småt op med at få din hverdag tilbage.

Prøv at spørge dem på afdelingen hvad deres erfaring er, for der kan være lidt forskelle på forløbene og metoderne de anvender.

Kimmie
Kontakt:

..

Indlægaf Kimmie » 17. apr 2008 10:26

Okay.. Tusind tak for hjælpen :)

Tilbage til "Ileostomi"