Salt

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Salt

Indlægaf bve » 19. mar 2008 19:51

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der ved hvor meget salt man skal spise om dagen?

Er det alm. salt / Læsøsalt f.eks at man skal strø på sin mad?

Jeg har læst at der er nogle af jer der skriver om saltpiller. Jeg kender ikke til disse piller, skal man tage dem fast hver dag og hvor mange?
er de bedre end salt på maden?

Hvis man ikke får salt nok hvad sker der så? :roll:

Peter Sørensen

salt

Indlægaf Peter Sørensen » 19. mar 2008 21:53

Hej

Hvis du ikke får salt nok. bliver du dehydreret.
din urin bliver meget mørk, og hvis du hiver op i huden på håndens overside, er det tegn på dehydrering hvis den ikke falder på plads med det samme, men istedet bliver stående et stykke tid.
samtidig bliver du tør i munden og i grelle tilfælde svimmel og utilpas.

Er du først dehydreret, kræver det en tur på sygehuset for at få et saltvandsdrop.

Ekstra salt er kun nødvendigt hvis du har meget vandigt/tyndt output, får diarre eller er på ferie i meget varme omgivelser eller arbejder så sveden springer.

Et godt råd smag med tungespidsen på den sved du får på overarmen , smager den salt er din saltbalance ok.

Husk at for meget salt, heller ikke er godt, specielt ikke hvis man har tendens til forhøjet blodtryk.
Der er normalt ikke behov for at skrue op for saltet, med mindre du har symptomer, der kan godtgøre det.

Tilbage til "Ileostomi"