Jeg har til tider en del problemer med min stump (har illostomi) hvor den er ret livlig og danner en del slim. Jeg er på remicade, så selve min tarmsygdom er i ro. Men indimellem bliver min tarm altså ret aktiv og producerer en del slim. Hvis jeg ikke kommer af med slimen når det begynder at irritere lidt, så bliver det nærmest selvforstærkende og stumpen producerer endnu mere slim som irriterer endnu mere. I den sidste ende, hvis slimen virkelig har irriteret stumpen kan der godt komme lidt blod ud sammen med slimen. Jeg har rimeligt godt gavn af at bruge Colifoam, når stumpen er blevet meget irriteret og ikke selv kan falde til ro igen.
Men da Colifoam er cortison-baseret, så er det ikke noget jeg har lyst til at tage alt for meget af og derfor kun bruger det når der virkelig er brug for det.
Jeg har et par gange læst at nogen får nogle stikpiller for at dæmpe slimen. Er der nogen der ved hvad det er for nogle piller?
Slimdæmpende piller
-
Peter Sørensen
slim
Hej Jes
Jeg tor faktisk at de stikpiller du nævner ,også er med cortison, der skal tage irritationen ,der kan øge slimdannelsen, jeg mener det er samme slags man anvender ved rifter og hæmoroider.
prøv at snakke med lægen om du evt,kan skylle stumpen med saltvand
eller prøve imodium, imodium kan nedsætte slimmængden i stumpen , også selv om det indtages gennem munden, lægen der fortalte det ,på et Copa kursus, kunne ikke give en forklaring, men det virker for nogle patienter.
Vend det med lægen , jeg ved ikke hvordan din ileostomi eller tarm reagerer på det, så for en sikkerheds skyld, spørg lægen.
Da jeg selv havde min stump, gjorde jeg det til en vane at sætte mig på toilettet mindst 2 gange i døgnet og presse, det mindskede problemet for mig.
Godt Nytår
Jeg tor faktisk at de stikpiller du nævner ,også er med cortison, der skal tage irritationen ,der kan øge slimdannelsen, jeg mener det er samme slags man anvender ved rifter og hæmoroider.
prøv at snakke med lægen om du evt,kan skylle stumpen med saltvand
eller prøve imodium, imodium kan nedsætte slimmængden i stumpen , også selv om det indtages gennem munden, lægen der fortalte det ,på et Copa kursus, kunne ikke give en forklaring, men det virker for nogle patienter.
Vend det med lægen , jeg ved ikke hvordan din ileostomi eller tarm reagerer på det, så for en sikkerheds skyld, spørg lægen.
Da jeg selv havde min stump, gjorde jeg det til en vane at sætte mig på toilettet mindst 2 gange i døgnet og presse, det mindskede problemet for mig.
Godt Nytår
Senest rettet af Peter Sørensen 31. dec 2007 18:01, rettet i alt 1 gang.