Hej Dorthe,
Jeg blev opereret 31. januar, var indlagt i 7 dage, og fik tilsidst "orlov" i 2 dage, så jeg bare skulle komme til blodprøvetagning og tjek af vægt. Jeg tabte mig 12 kg. og havde svært ved at tage på igen, det var først i oktober, at jeg landede, hvor jeg skulle - nu er der desværre ikke problemer med at tage på
Jeg valgte at starte på arbejdet efter 20 dage efter operationen, selvfølgelig på nedsat tid, ca. 10 timer om ugen, for at komme igang igen. Det var måske lige lovlig tidligt, men det hjalp mig rigtig meget at bevæge mig og få lidt mere input end væggene derhjemme (jeg havde været hjemme i ca. halvanden måned ud af 2, så jeg var ved at gå amok...)
Det hjalp rigtig godt på mig at gå små ture - både så musklerne kunne blive bygget op igen og også, så tarmsystemet blev skubbet igang.
Derudover gik jeg hos en fysioterapeut, da jeg havde svært ved at strække musklerne ud - jeg lignede en krumbøjet heks til sidst

- og hun fortalte, at det hjælper helingen af såret, at massere blidt rundt om det, det er ikke det rareste, men det hjælper også musklerne til at slappe...
Da mit sår var fuldstændig helet, begyndte jeg at svømme - meget stille og roligt, og det var også rigtig godt
Du har ikke din energi tilbage lige med det samme, jeg tror først jeg var ordentlig på toppen og kunne undvære pauser og eftermiddagslur efter ca. 2, 5 måned - men være tålmodig, det skal nok komme...
Idag har jeg det super godt og er rigtig glad for mit nye liv. Da lægen sagde, at jeg nok skulle forvente ca. 6 mdr. før, jeg var 100 % på toppen igen og havde tilpasset mig mit nye liv med tøjtilpasning, skiftetider på posen og madvaner , syntes jeg det var temmelig uoverskueligt og jeg var meget utålmodig - men det passede nu meget godt...
Jeg har ikke børn, men kan godt forestille mig, at det nok er ekstra hårdt, fordi man ikke bare kan være total ynkelig og blive på sofaen - men måske kan de netop også hjælpe én til at komme før igang
Jeg har brugt et stort plaster som forklaring på posen overfor de yngre medlemmer i familien, og de har taget det som en selvfølge, at fordi man har slået sig, får man plaster på og derfor skal man også passe på det sted, fordi det kan gøre ondt - måske kan det være en start til den mindste på 3 år?
Håber det hjælper - og snarligt tillykke med det nye liv!
mange hilsner
Heidi