Rettelse af stomi....

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
KC
Årgang: 1978
Stomi siden: 2004
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Rettelse af stomi....

Indlægaf KC » 18. okt 2007 22:14

Hejsa...
Har efterhånden fået et problem med at min stomi er lille og trækker sig ind...
I forbindelse med første operation osv for 3 år siden tabte jeg 15 kg ret hurtigt og det har så taget mig de 3 år at tage omkring 11-12 kg på igen og nu er stomien blevet meget lav :(

Kunne godt tænke mig at vide hvordan og hvorledes det foregår når stomien skal rettes??

Har også tænkt på at jeg bare kunne tabe mig en 3-4 kg igen,men nu er kroppen nået til det punkt hvor jeg bare ikke så let taber mig igen.... Kunne ellers være rart at det kunne lade sig gøre,men i stedet tager jeg nu på bare jeg tænker på cola eller andet lækkert :shock:
Min højde og vægt sammen passer nogenlunde,165 ca til 67 kg...
Og jeg har stort set hele tiden brugt easyflex convex light 2 dels system....
Hjælp????

osmania
Årgang: 1957
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlægaf osmania » 19. okt 2007 09:44

Jeg fik min stomi rettet for 1½ år siden, og det gik nemt og forholdsvis smertefrit. Selve operationen tog 1½ time, de klipper op og hiver stomien længere, klipper det yderste af, krænger det yderste af stomien rundt og syr på.

Jeg tog hjem dagen efter og i forhold til den første operation var det her meget nemt. Stomien er hævet et godt stykke tid efter, så du skal til at klippe osv igen, men den falder på plads efter et stykke tid.

Held og lykke.

Hilsen Pia

Hanne

Indlægaf Hanne » 26. okt 2007 00:54

Hejsa

Det med rettelse af stomi, kan gøres på flere måder. Da min stomi opførte sig nogenlunde ligeledes, hvor den trak sig ind, og hele systemet lækkede, fik jeg sat nogle klips i ganske enkelt i toppen af stomien, for at forhindre den i at "rulle sig ind". Det hjalp i mit tilfælde, og klippsene sidder der stadig, nu 3/4 år efter, jeg har ikke lyst til at rive dem ud. Tanken om at de sidder der gir mig en lille tryghed i at det nok ikke sker igen. Har ikke haft lign problemer siden. Men kan jo godt, at i nogle tilfælde skal hele stomien hives ud. Det var også hvad lægerne på Hvidovre foreslog, men jeg var meget glad for jeg ikke valgte det, fordi klipseløsningen er meget enkel. Jeg fik heldigvis kontaktet århus hvor jeg i sin tid blev opereret og de fortalte om klipse-løsningen. Synes du skal snakke med din læge, og spørge om han kender til den "klipse løsning" for det gjorde han ikke på hvidovre hvor jeg først henvendte mig. Det her er hvordan min læge i Århus beskrev det: stomirevision med klipsemaskine (stapler). Man anvender GIA stapler UDEN KNIV. Der sættes 3 klipserækker. Det er en anerkendt teknik, som vi og andre har god erfaring med

Tilbage til "Ileostomi"