Luft i posen

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Luft i posen

Indlægaf bve » 18. mar 2007 15:52

Hej

Er der nogen der har et godt råd imod luft i posen?

Nogle dage kommer der hurtigt luft i posen, så det er ligefør man tror at den er ved at sprænges, eller at man stiger op til loftet :D

Jeg skifter pose hver anden dag

RH

Indlægaf RH » 18. mar 2007 16:21

Hej bve,

Har du lagt mærke til om det tit er på 2. dagen der kommer meget luft i? Så vidt jeg ved fungerer filtrene i max 24 timer, så måske skulle du skifte hver dag. Det kan måske også være den mad du indtager der giver luft?!

Mvh RH

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 18. mar 2007 16:31

ok, ja det med maden har jeg tænkt på, men i går var jeg til fødselsdag. Vi fik oksefile bøf med pesto sovs, fyldt peber og bagt kartoffel, men den bagte kartoffeol var meget rå, maden var på en restaurant.
Dertil rødvin og en irish coffee til desert, uhmm det var et dejligt måltid.

Morgenmaden var havregryn, minimælk og lidt sukker, har spist sådan om morgenen lige siden jeg blev opereret. frokost er en skive rugbrød med tun i olie på den ene halvdel, og rejer på den anden.

Jo det er nok mest den anden dag jeg har problemer, men ikke altid. Jeg får skiftet pose og forbinding som består af en plade, surski, akvasel med creme på, pasta. dettegøres hveranden dag af en hjemmesygplejeske

RH

Indlægaf RH » 18. mar 2007 16:52

Hej igen,

Det kunne være du skulle prøve et 2-delt system. Der kan du selv skifte posen den anden dag hvor sygeplejersken ikke gør det. Det var en mulighed!
Jeg ved ikke hvad der giver luft i maven. Jeg har prøvet at holde lidt øje med hvad jeg selv har spise men jeg kan ikke finde en sammenhæng.

Mvh RH

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 18. mar 2007 16:57

ok, ja det med det 2 delte system er måske smart, men fylder det ikke mere? sidder det bedre fast?

RH

Indlægaf RH » 18. mar 2007 17:06

Det fylder en smule mere en 1-dels, men ikke noget man bemærker! Jeg havde en masse problemer med at finde noget der kunne holde på mig og ikke ødelægge min hud. Jeg er meget mere glad for det 2-delte og jeg føler mig meget mere sikker og at jeg bedre kan holde øje med det.

Mvh RH

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 18. mar 2007 17:14

det lyder godt at det er bedre for huden, jeger også lidt spændt på hvordan det vil gå når jeg på et tidspunkt selv skal skifte pose, så bare huden ikke bliver mere ødelagt. Nu har jeg haft de sår i 8 mdr. så de er længe om at blive lægt

Dermatologen siger at det er ulceosa der er skyld i sårene, men iflg stomisygeplejesken, har hun aldrig hørt om at ulcerosa skulle kunne være skyld i det, så hun undersøger det nærmere.

Ind imellem er jeg da også træt af det, det har jo stået på næsten lige siden jeg fik stomien

osmania
Årgang: 1957
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlægaf osmania » 19. mar 2007 15:54

Når jeg får luft i posen skyldes det som regel: Tyggen på tyggegummi (det har jeg nu droppet), for meget slik (ikke chokolade, men når jeg spiser en blandet pose slik) eller søde drikke (juice og saftevand). Prøv at holde øje med om det kan være det i jeres tilfælde. Jeg spiser stadig slik og drikker juice og saftevand engang imellem, men nu ved jeg hvad jeg så risikerer. Det sker mest om natten for mig, men så vågner jeg heldigvis.

birgitte steffensen
Kontakt:

Indlægaf birgitte steffensen » 19. mar 2007 19:09

Hej bve.

Du kan prøve at spise en banan lige inden du sover, dette kan modvirke luft i tarmen :)
Dette råd fik jeg i sin tid af en stomi-sygeplejerske, og det hjalp :D
Håber dette råd kan hjælpe.

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 21. mar 2007 18:11

Hej

Tak for jeres råd, det vil jeg lige prøve.

Mette_musen85
Årgang: 1985
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 22. mar 2007 16:48

Der er tit luft i min pose men fordi jeg har illeostomi, synes jeg det er lettes med en tømbar pose, hvilket jeg føler mig rigtig godt tilpas med..

Så kan man bare tømme luften ud når den kommer..

Og jeg vil lige sige, min tante er på Coloplast.... Posen sprænger ikke.... :D
Mette Kristensen

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 23. mar 2007 00:17

Hej Mete

Ok det er godt at den ikke sprænger, det ser og føles vild når den er helt oppustet :lol: . Det er godt at få nogle gode råd.

Lodahl
Årgang: 1979
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Lodahl » 21. sep 2007 16:44

bve skrev:ok, ja det med maden har jeg tænkt på, men i går var jeg til fødselsdag. Vi fik oksefile bøf med pesto sovs, fyldt peber og bagt kartoffel, men den bagte kartoffeol var meget rå, maden var på en restaurant.
Dertil rødvin og en irish coffee til desert, uhmm det var et dejligt måltid.

Morgenmaden var havregryn, minimælk og lidt sukker, har spist sådan om morgenen lige siden jeg blev opereret. frokost er en skive rugbrød med tun i olie på den ene halvdel, og rejer på den anden.

Jo det er nok mest den anden dag jeg har problemer, men ikke altid. Jeg får skiftet pose og forbinding som består af en plade, surski, akvasel med creme på, pasta. dettegøres hveranden dag af en hjemmesygplejeske

Det lyder satme ellers godt! ;) Har selv haft mange problemer med luft i posen. Dog mest kun om natten. Sjovt nok vågner jeg automatisk når den føles som den næsten er på bristepunktet.

Tilbage til "Ileostomi"