Jeg har CU, og skal have fjernet min tyktarm og anlagt ileostomi her den 12.april.
Jeg er meget nervøs og meget spændt.
Jeg har det egentlig godt lige nu... men er også på prednison med de dertil hørende bivirkninger som måneansigt og tyk mave
Jeg kan desværre ikke komme ud af prednison, og har været på dette skrækkelige/vidunderlige middel næsten uafbrudt siden august 2006. Desværre virker imurel eller asacol ikke på mig, og jeg har sagt nej til remicade. Dermed var der kun operationen tilbage.
Jeg er nu ved at vænne mig til tanken (det er jo en planlagt operation), og stomilivet virker ikke så skræmmende mere... Men jeg ved jo faktisk heller ikke så meget om det at rende rundt med en pose på maven...
Jeg har en del spørgsmål, som jeg håber nogen gider svare på:
Når jeg skal opereres, kan jeg regne ud at jeg nok får min menstruation... Den kirurg jeg snakkede med, sagde godt nok at det ikke ville give problemer, men det må da give en del besvær! Er der nogen der er blevet opereret mens de havde deres menses? og gik det bare helt fint uden problemer?
Når jeg skal opereres, skal jeg så udrenses? (Hader den væske man skal drikke inden en kikkertundersøgelse af hele tyktarmen !) Og hvis man skal udrenses, hvordan skal man så udrenses? (piller?)
Jeg er meget meget bange/har angst for nåle (ikke godt i forbindelse med denne sygdom
Mht. Stomien... Hvor tit skifter I andre med Ileostomi pose og plade? Hvor tit tømmer I posen dagligt? Og skal man altid op om natten for at tømme posen? (har I sat vækkeuret, eller vågner I af jer selv i den forbindelse?)
Hilsen Louise