Stomien trukket tilbage

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Maria

Stomien trukket tilbage

Indlægaf Maria » 5. okt 2004 14:08

Hej

Jeg er en pige på 27 år - og har nu haft stomi i 7 år p.g.a CU.

Jeg har aldrig haft problemer med min stomi før - men fredag nat fik jeg nogle voldsomme smerter i maven efter jeg fredag havde været på en tyrkisk restaurant.

Første indskydelse var at jeg havde forstoppelse, idet min afføring blev vandet.

Søndag aften opdagede jeg så, at min stomi havde trukket sig helt ind i maven.
Jeg var så igår mandag ude på hospitalets stomiklinik, hvor stomisygeplejersken stak en finger ind i min stomi for at se om den var forstoppet eller blevet for snæver - ingen af tingene viste sig at være tilfældet.

Jeg fik nogle nye poser med hjem som jeg skulle være medvirkende til at stomien trækker sig frem igen.

Jeg har smerter når stomien kommer af med afføring eller luft - smerterne er rundt om pladen på maven.

Sygeplejersken sagde, at hvis det ikke hjalp, så kunne det være nødvendigt med en operation, hvor stomien trækkes længere frem.

Er der nogen der kender til mit problem og evt. hvad jeg kan gøre så stomien bliver normal igen ???? For så vil jeg meget gerne høre fra jer.

Hilsen Maria

Hanne

stomi

Indlægaf Hanne » 19. okt 2004 23:08

Hej Maria. Jeg har selv haft lidt problemer med en indtrykket stomi. Det startede dog ikke så pludseligt som du nævner. Men jeg har også snakket med læger om alle de tricks der findes og jeg fik også at vide på hvidover at man prøver at skære stomien fri og trække den lidt frem. Men i mange tilfælde kan det ikke lade sig gøre at trække den fri, hvis tarmen er for fastgroet, så bliver de nødt til at lukke maven op og skære den fri og så er vi jo ude i en større operation. Det gad jeg ikke igen! Så kontaktede Århus amtssygehus hvor jeg i sin tid blev opereret, og jeg havde tidligere fået at vide at der fandtes noget andet der hedder Stabling. Hvor der hverken er tale om at sprætte maven op eller skære tarmen fri, men derimod klipse stomien, altså i selve tarmen. Det fik jeg gjort i Juli og stomien blev 3. gange så stor og hævet og det gjorde mere ondt når den arbejdede fordi den ikke kunne trække sig sammen. Nu har den sin normale str. og det har hjulpet, men med tiden kan det være den trækker sig ind igen og så skal jeg måske har lavet en ny. Det er jo ikke sikkert at din trækker sig tilbage af samme grund som min. Men det at du har mange smerter kunne vel godt tyde på at det ikke kunne hjælpe med det klips. Well. Jeg synes bare at hvis der findes nogle andre måder der er mindre indgribende end at risikere at blive skåret op skal man prøve dem. Der er en stomiekspert på Bispebjerg hospital der hedder Søren Meissner, har ikke selv mødt ham, men kunne da være han kunne sige noget klogt. Held og lykke hilsen Hanne Mariuhanne@hotmail.com

Tilbage til "Ileostomi"