Loopileostomi

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
annika

Loopileostomi

Indlægaf annika » 21. aug 2004 11:41

Jeg er en pige på 28, som har lidt af kronisk forstoppelse, eller rettere sagt "irritabel" tyktarm, i mange år. Hvor man finder ud af at selve lukke muskelen ikke fungere optimalt. Dette kan være årsagen til min kroniske forstoppelse. Lægerne foreslog defor at jeg fik lavet en loopileostomi for at se om jeg bedre kunne leve med det.
Jeg har nu haft min loopileostomi i 1 lille års tid. Lægen mener at hvis jeg for den lagt tilbage ender jeg igen med kroniskforstoppelse. Så nu er jeg i tvivl om jeg skal have lavet en permanent stomi, hvor de fjerne hele tyktarmen og syr endetarmen til, i øjeblikket skal jeg skylle min tyktarm 2 gange ugenligt. p.g.a alt det arvæv som har dannet sig i alle de problemfyldte år.
:?
Mit spørgsmål er om alle de risikoer som lægen nævner i forbindelse med at få lavet en permanent stomi er værd at tage.
Dette er de ricisi som lægen nævner : nervelæsioner ved bækken indgreb, dyspareuni, og forringet mulighed for at blive gravid.
Et yderligere spørgsmål er om man kan leve med loopileostomi i mange år uden problemer.
Jeg vil blive meget glad hvis nogen har nogle svar til mig eller høre fra nogen som har prøvet noget lignende.
vh annika

Peter Sørensen

Loopileostomi

Indlægaf Peter Sørensen » 22. aug 2004 18:21

hej Annika

Jeg har prøvet at undersøge lidt omkring dine spørgsmål.

Der er ikke nogle jeg kender til der har en loop ileostomi permanent, da den altid udføres som en midlertidig stomi, men jeg tror ikke der er noget i vejen for at have den permanent ,hvis det er hvad du foretrækker.
Dog kan der være lægelige indikationer der peger imod dette, så der må du "slå" i bordet, og bede om en forklaring, og husk du har ret til en second opinion.

Med hensyn til de risici du nævner, er det rigtigt at der er en lille risiko, men der er trods alt mange der får fjernet endetarmen der ikke har problemer bagefter, dog har jeg på et tidspunkt set at der kan være problemer med at blive naturligt gravid efter, en endetarms fjernelse, det er livmoderen der ændrer position.

Jeg ved ikke hvad sygehus du er tilknyttet, men prøv evt. at bruge stomiambulatoriet, som sparringspartner, overfor lægerne.

Har du været henvist til Århus Amtssygehus, hvor de er eksperter i forstoppelse ? Ellers kan du prøve at få en henvising dertil.
se dette link http://www.auh.dk/aas/afd/afdl/dk/analfys.htm

med venlig hilsen

Tilbage til "Ileostomi"