Gravide med arvelig kræftrisiko skal hjælpes bedre

Debat og spørgsmål vedr. interessegruppen Familiær Polypose-gruppen
SusanneJ
Indlæg: 12
Tilmeldt: 24. jul 2008 10:35
Årgang: 1964
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Gravide med arvelig kræftrisiko skal hjælpes bedre

Indlægaf SusanneJ » 21. maj 2013 23:31

Under gårsdagens cykeltræning blev jeg, på baggrund af tv2's indslag med Lise Pedersen, ringet op af tv2 nyhederne, som ville høre, om jeg havde kendskab til andre kvinder, der havde været i samme situation eller noget, der ligner.
Så er det, at Interessegruppen FAP giver mening. I løbet af 15 minutter blev der skabt en kontakt, og et nyt indslag med en anden vinkel blev "født".
FAP er en arvelig risiko for tarmkræft. Hos de fleste bryder den ud i teenage-årene. Hos andre først op i alderen. Den rammer meget forskelligt, da det afhænger af, hvor på genet fejlen sidder. Dertil skal også liges siges, at FAP ikke kun rammer kvinder.
Jeg ønsker for Lise, at hendes ønske bliver opfyldt. For mit/vores vedkommende var det ikke aktuelt at tage stilling til enten ægsortering eller abort. Jeg vidste på det tidspunkt ikke, at jeg har FAP.
Det glæder mig, at der kommer mere fokus på FAP.
http://common.tv2.dk/mpx/player.php/adt ... derne.html

Christel A

Re: Gravide med arvelig kræftrisiko skal hjælpes bedre

Indlægaf Christel A » 22. maj 2013 21:25

Jeg er helt enig - jeg er glad for jeg fik muligheden, for at være med til at sætte lidt mere fokus på FAP.
Det kunne være spændende at høre fra andre med FAP, hvad deres oplever er med FAP og hvad tænker de har gjort sig.

SusanneJ
Indlæg: 12
Tilmeldt: 24. jul 2008 10:35
Årgang: 1964
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: Gravide med arvelig kræftrisiko skal hjælpes bedre

Indlægaf SusanneJ » 23. maj 2013 09:33

Lige netop. FAP bliver oplevet forskelligt. Det ville være fedt, hvis FAP-patienter delte deres oplevelser, så nyopdagede FAP-patienter kan se, at FAP har mange forskellige ansigter.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Gravide med arvelig kræftrisiko skal hjælpes bedre

Indlægaf Steen Samuelsen » 25. maj 2013 13:07

Se FAP gruppens præsentation af sygdommen:
FAP præsentation.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Familiær Polypose-gruppen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster