Kolostomi, prop og svømmehal

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Lasse

Kolostomi, prop og svømmehal

Indlægaf Lasse » 24. jan 2008 11:58

Hej Alle

Jeg vil gerne til at svømmetræne og savner i den forbindelse erfaringer fra folk, der har brugt prop (jeg har Conseal fra Coloplast). Bliver den siddende selvom man er i vandet og hvor længe kan man regne med den holder? Kan proppen holde, hvis man har tynd mave/"diarre"? Hvor længe bør den have siddet, inden man hopper i vandet? Ser frem til at høre om jeres erfaringer.
V.h. Lasse

Peter Sørensen

prop

Indlægaf Peter Sørensen » 24. jan 2008 13:32

Hej Lasse

Svømning er bare en rigtig god måde ,at komme igang igen på.

Jeg bruger ikke selv prop, men ved at klæberen er den samme som på de almindelige bandager, så i bund og grund opfører den sig som dem, også i svømmehallen, den skal nok holde.

jeg ville nok selv ,for at være 100 % sikker ,anvende 2 dels systemet, da klæberne på 2 dels altid er stærkere end 1 dels bandagerne, samt vælge at gå i svømmehallen den dag ,hvor man har irrigeret tarmen, så den er tom.

Når jeg selv går i pool/havbad ,sørger jeg for at have en frisk bandage på, der så typisk har siddet i et par timer.
Afhængigt af hvor længe man har været i vandet, kan yderkanten løsne sig lidt, også på en frisk bandage, så der må man efterfølgende bedømme om man skal skifte, nogle gange klæber den igen ,når den er tør.

Prop ved diarre, kan godt skubbes ud , pga det store tryk, og tarmens bevægelser,der ville jeg så længe diarreen varer ,anvende en tømbar eller lukket pose.

Der er sikkert andre propbrugere ,der kan give dig mere konkrete råd og erfaringer.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster