Conseal prop som lækker

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Henrik Høegh
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13. sep 2007 09:13
Geografisk sted: Ry

Conseal prop som lækker

Indlægaf Henrik Høegh » 28. okt 2007 17:17

Hej,

Jeg er fornylig blevet opereret for endetarmskræft og har irrigeret i 4 uger nu og brugt conseal prop, da jeg ønsker at få de fordele en prop kan give mig i hverdagen. (undgå pruttelyde mm.)

Min stomi er 30 mm og jeg bruger en prop. 35 mm i diameter og proplængde på 45 mm, 1. dels system.

Jeg føler at proppen er ufleksibel i selve klæberen, sådan lidt stiv i den ydre kant, det gør når jeg sidder ned i længere tid og maven folder lidt, følger proppen ikke min mave (og jeg har kun en lille delle lige hvor stomien sidder :o)).

Jeg har talt med Danpleje og spurgt til en anden type prop, evt. anden producent, men er blevet henvist til Coloplast, som sendte mig en prøvepakke på Sensura poser, hvilket ikke har meget med en prop at gøre.

Kan nogle af jer erfarende brugere hjælpe mig med evt. kendskab til en anden prop, eller gode råd?

Jeg ønsker virkelig at få proppen til at fungere i min hverdag.

På forhånd tak
Mange hilsner

Henrik

Malene

conseal prop

Indlægaf Malene » 28. okt 2007 19:39

Hej.
Jeg bruger også prop men synes ikke jeg kender til problemet. Proppen bliver jo blød når den kommer i kontakt med tarmen. Jeg bruger godt nok kun en med længden 35 mm men det skulle jo ikke have noget at sige. Men tror heller ikke helt jeg forstår problemet. Er det fordi den er ubehagelig at have i eller er det fordi den ikke klistrer så du skal skifte den ofte.
Jeg bruger dem fra coloplast men min stomisygeplejerske viste mig også nogle andre men kan ikke huske hvor de var fra for hun anbefalede denne type og den fungerer fint for mig.
Du skriver ikke noget om hvad mærke du bruger så hvis det er et andet kan du jo prøve den fra coloplast.
Håber i hvert fald du finder en løsning for det er jo rart ikke at skulle bekymre sig om hvornår der kommer en pruttelyd.

Grith

Re: Conseal prop som lækker

Indlægaf Grith » 1. nov 2007 14:57

Hej Henrik,

Jeg kan egentlig godt sætte mig ind i, at du føler, at proppen er stiv og ufleksibel. Det synes jeg også.

Jeg bruger derfor kun proppen ved intime lejligheder, eller hvis jeg skal i svømmehallen eller noget i den retning.

Jeg synes huden kan have en tendens til at blive rød, fordi der dannes kondens mellem stomi og "det der klæber".

Hvis du irrigerer, og det fungerer som det skal, så burde du ikke være nervøs for pruttelyde.

Jeg har haft stomi i snart 7 år og jeg har skiftevis irrigeret hver dag og hver anden dag. For det meste hver dag. Det tager en halv time, og jeg mærker overhovedet ikke noget til stomien i løbet af dagen, hvor jeg bruger 1-dels miniposer.

Lige når jeg står op om morgenen kan der godt komme noget luft, men det er vist meget normalt (også for mennekser uden stomi).

Det er bare min erfaring. Ved ikke om du kan bruge den til noget.

/Grith :)


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster