kolostomi og plejepersonale

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
gæster

kolostomi og plejepersonale

Indlægaf gæster » 23. maj 2007 08:57

Hej. Vi er social og sundhedsassistent elever, og er ved at lave vores afsluttende eksamen. Vi har valgt at arbejde med kolostomi opererede kvinder i aldersgruppen 65-75 år, der lige er blevet udskrevet.
1:Det vi så er i tvivl om er, hvordan vi bedst som personale kan støtte dem fysisk, psykisk og socialt?
2: Er der især nogle sociale problematikker vi skal være opmærksom på?

På forhånd tak.
Med venlig hilsen Malene, Heidi og Susan.

Peter Sørensen

plejepersonale

Indlægaf Peter Sørensen » 23. maj 2007 14:21

Hej

Der er ikke noget simpelt svar på jeres spørgsmål.

I skriver at jeres case ,er en 65-75 årig kvinde ,der er udskrevet, i hvilken forbindelse tænker, i så på jeres deltagelse ?, langt de fleste udskrives og klarer sig selv, omkring stomiplejen og dagligdagen.

Udskrives man uden selv at kunne skifte stomien, lægges der fra sygehusets side en individuel plan til brug for oplæring og eller hjemmesygeplejen, der er det vigtigt, at denne følges og at man er 100% sikker på hvad man skal udføre plejemæssigt.
Er man ikke det må man kontakte stomiambulatoriet og få undervisning i plejen af en stomi.

Jeg forstår ikke hvad i mener med fysisk støtte, men psykisk er det vigtigt at i ikke overfor patienten signalerer afsky, ved synet af afføring og lugt.( der er ikke forskel på om man afvasker en normal bagdel eller en stomi ), og lad være med at bruge den floskel," det er da ingenting det er der mange der lever med". Det kan man som patient ikke forholde sig til.

Social støtte forstår jeg heller ikke helt, hvad i mener med, en mulighed for social støtte er at deltage i stomiforeningens medlemsmøder lokalt, elelr i andre relevante patient foreningers møder der har sygdomme som hovedmål, f.eks kræftens bekæmpelse, CCF og så videre.

Ved sociale problematiker, er det næsten altid patientens egen læge eller hospitalet der skal søge om hjælp.

Jeg er ked af at jeg ikke kan svare mere konkret, på jeres spørgsmål, men jeg kan ikke rigtig se hvor jeres berøringsflade til patienten er ,og i hvilken forbindelse i mener, støtten skal foregå.

ring evt . til mig på 3538 9148 hvis i kan uddybe jeres spørgsmål, bedst mellem 16-1800.

Tilbage til "Kolostomi"