Afførringstrang på trods af kolostomi

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Lisbet

Afførringstrang på trods af kolostomi

Indlægaf Lisbet » 26. sep 2014 12:13

Hej
Jeg har dobbeltstomi og har haft det i 9 månder. På trods af kolostomien oplever jeg næsten dagligt den samme afførringstrang som før stomien. Kan det være en form for "fantomsmerter"? og er der nogen der har lignende erfaringer?

Kristine

Re: Afførringstrang på trods af kolostomi

Indlægaf Kristine » 26. sep 2014 12:31

Hej Lisbet.
Ja, jeg kender det godt. Har det i perioder, der kan også komme sekret fra den stump af endetarmen jeg har tilbage. Når jeg mærker trangen, går jeg ind og sidder på toilettet et par minutter. Så forsvinder det igen. Jeg kan heller ikke tisse, når afføringstrangen er der. Så venter jeg med det til der igen er ro bagtil. Ja, jeg har også tænkt at det måske er fantomsmerter. Jeg har talt med andre stomister som også har trangen.
Venlig hilsen Kristine.

Kristine

Re: Afførringstrang på trods af kolostomi

Indlægaf Kristine » 26. sep 2014 12:36

Lisbet.
Jeg vil frygtelig gerne vide hvorfor du har dobbelt stomi, da jeg selv har een både i venstre og højre side. Den første fik jeg efter endetarmskræft og den sidste efter en fejloperation. Det er noget af en udfordring at have to.
Hilsen Kristine.

Lisbet

Re: Afførringstrang på trods af kolostomi

Indlægaf Lisbet » 27. sep 2014 11:43

Kristine skrev:Lisbet.
Jeg vil frygtelig gerne vide hvorfor du har dobbelt stomi, da jeg selv har een både i venstre og højre side. Den første fik jeg efter endetarmskræft og den sidste efter en fejloperation. Det er noget af en udfordring at have to.
Hilsen Kristine.


Hej Kristine
Jeg har både en kolostomi og en urostomi. Begge anlagt på grund af endetarmskræft og ja det er temmelig belastende, men operation er udelukket i mit tilfælde.
Lisbet

Kristine

Re: Afførringstrang på trods af kolostomi

Indlægaf Kristine » 27. sep 2014 15:32

Hej Lisbet.
Ok. Tak for svaret. Mine er også kommet for at blive. De er begge colostomier, hvor den ene er sat standby.
Mærkeligt, men jeg er glad for at jeg ikke er alene om det. Forleden fortalte jeg en dame om det. Hun har arbejdet med hjemmepleje i mange år, men hun troede faktisk ikke rigtig på mig. Hun mente ikke der var nogen der har 2 stomier.....
Kristine.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster