Dykke med stomi og conseal

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Ron
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17. mar 2011 18:36

Dykke med stomi og conseal

Indlægaf Ron » 17. jul 2013 20:09

Jeg har længe haft lyst til at prøve at dykke og vil derfor
høre om der er nogen som erfaring med at dykke med stomi?
Jeg bruger dagligt en conseal prop, jeg tænker om vandtrykket kan sætte
En irrigation i gang?

bbh
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30. aug 2008 17:49
Årgang: 1950
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Taastrup

Re: Dykke med stomi og conseal

Indlægaf bbh » 22. jul 2013 20:43

Hej Ron

Jeg har ilostomi, så jeg ved ikke så meget om kolostomi og conseal men jeg fik min stomi 2008 og 5 mdr. efter tog jeg til rødehavet for at dykkede, fire dage med 3 dyk om dagen det var bare utroligt dejligt at komme igang igen efter 5 års pause, jeg havde lidt problemer i starten med at finde poser hvor limen ikke blev opløst efter 3 timer i vandet, men nu har jeg fundet nogle plader der fint kan klare et par dykkerdage uden at blive opløst, jeg har dykket ned til 35 meter uden problemer og har ca. 70 dyk i våddragt og 15 i tørdragt efter at jeg har fået min stomi.

Jeg synes du skal prøve at dykke, hvis du vil prøve i Danmark så find et dykkercenter hvor du kan få et prøvedyk se evt. dyk.dk der kan du finde et center i nærheden af hvor du bor, hvis du vil opleve flotte fisk og koraller så må du rejse ud i verden hvor vandet er varmt, der kan du finde masser af dykkercentre hvor du kan få et eller to prøvedyk.

COPA her en brochure "At rejse med stomi" husk at læse den hvis du vil ud rejse.

Hilsen Bent

123Mio

Re: Dykke med stomi og conseal

Indlægaf 123Mio » 26. jul 2013 19:33

Hejsa

Jeg ved ikke helt, hvor kvalificeret mit bud her kan være, idet jeg ikke er dykker. Jeg benytter consealprop og irrigation og modtager af og til behandlinger, hvor hele kroppen er pakket ind i luft puder, der skiftevis pustes hårdt op om kroppen (udsætter den for hårdt tryk) samt udsætter kroppen for stort vacuumtryk. Første gang var jeg spændt på, om prop blev trukket ud af livet på mig og tarmsystem sat i gang. Intet af det skete. Måske denne udfordring kan sammenlignes lidt med dykning i forhold til den problemstilling, du ser?
PøjPøj

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Dykke med stomi og conseal

Indlægaf Henning Granslev » 28. jul 2013 11:25

Hej Ron.

Jeg har kendskab til en stomiopereret, der arbejder i Falck og er uddannet dykker i Falck regi. Efter en tid, efter stomioperatioen, har personen igen kunne klare det arbejde.
Jeg kan ikke forestille mig, at en irrigation kan sættes igang blot ved dykning. Der trænger ikke vand ind i tarmen, da proppen gerne skal slutte tæt i stomien.

Hilsen og held og lykke med dykning :)

Hilsen Henning Granslev, COPA rådgiver
Henning Granslev

Ron
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17. mar 2011 18:36

Re: Dykke med stomi og conseal

Indlægaf Ron » 2. aug 2013 07:33

Jeg vil kaste mig ud i at dyke næste gang jeg får mulighed for det.
Der er nogen udluftningshuller i conseal, og der vil kunne trænge vand ind i..
Jeg har fundet ud af at hvis jeg fjerner det yderste lag papir på conseal,kan jeg lukke hullerne med tape.
Tror på det

Tak for svarene alle.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst