Problemer med lugt

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Dorthe20
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. aug 2012 10:50

Problemer med lugt

Indlægaf Dorthe20 » 23. aug 2012 12:44

Jeg har nu i 2 mdr. haft problemer med lugt. Filteret kan simpelthen ikke "klare" min lugt. Jeg har prøvet at skifte poser (bruger assura) og jeg dryppet lugt-hæmmer i. Intet har hjulpet og aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre!!! Ingen ændringer i mad, medicin o.s.v. Sidder på arbejdet efter 2 timer med ny poser, så kommer lugten..... Kan ikke ha' stramme bukser på mere, så klemmer det simpelthen luft/lugt ud. Har haft stomi siden 1998 og har så at sig aldrig haft problemer med lugt, hud eller andet...... Har noget oplevet noget lignende og i så fald, hvad har I gjort for at afhjælpe problemet???

Marianne Andersen

Re: Problemer med lugt

Indlægaf Marianne Andersen » 23. aug 2012 15:12

Hej.
Har du prøvet et andet produkt fra en helt anden fabrik ??
Det er meget generende når det sker at det lugter, har dine kolleger opdaget noget eller er det din næse der driller dig ?.
Venligst
Marianne Andersen..

Belle

Re: Problemer med lugt

Indlægaf Belle » 23. aug 2012 18:19

Har du prøvet sensurra ?

Jeg kan æde et halv glas perleløg og er ved at besvime ved tømning.....men ingen lugtgener gennem filter ( der er 2 stk ).......Det kan jo også være en fejl i produktionen, har du prøvet poser fra en anden kasse ?

Dorthe20
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. aug 2012 10:50

Re: Problemer med lugt

Indlægaf Dorthe20 » 24. aug 2012 10:16

Det er ikke min næse der driller, i så fald ville den nok have gjort det tidligere også :? Jeg har haft stomi i 14 år, så synes egentlig jeg har rimelig godt tjek på sagerne, men dette problem ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre ved. Ved ikke om mine kollegaer har opdaget det, men der har i hvert fald været mange muligheder for det. Min kæreste kan også lugt det, selvom vi sidder i hver sin ende af sofaen, når dunsten kommer. Problemet har stået på i flere måneder, dog er det blevet værre på det sidste. Det er næsten hver dag og nogle gange flere gange om dagen lugten slipper ud. Ja har prøvet Braun og nu har jeg ringet til forsk. producenter og de sender prøver. Har prøvet sensura for 2 år siden og det var som slet ikke at have en pose på, når der kommer lugt...... Så de er simpelthen for effektive til mig!! Har bestilt poser flere gange siden det startede og også brugt flere forsk. kasser.

R H

Re: Problemer med lugt

Indlægaf R H » 25. aug 2012 02:51

Lyder som enten en dårlig forsending eller læk(nogle kan være sværre at se). Har du kolostomi?

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Problemer med lugt

Indlægaf Jesper » 25. aug 2012 08:58

R H skrev:Lyder som enten en dårlig forsending eller læk(nogle kan være sværre at se). Har du kolostomi?


Jeg har prøvet en gang hvor jeg havde en hel kasse med dårlige poser, de gik simpelthen op i plastikken, så der omme bagved var hul ind i posen.

Men når nu Dorthe skriver at hun har bestilt flere gange og brugt flere forskellige kasser, så lyder det ikke som en dårlig forsendelse. Tror jeg ville kontakte producent og høre om de har lavet noget om med deres filter eller noget, men er man ret overbevist om det ikke er filterne den er gal med, så skulle man nok undersøge om der er noget form for sygdom som kunne få sin afføring til at lugte anderledes, udskille nogle stoffer eller noget. (forudsat man ikke har skiftet madvaner)

Sidste alternativ når man som kvinde lugter ting er vidst nok at tjekke om man er gravid, har jeg hørt ;) (Sorry, kunne ikke dy mig)
/Jesper

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Problemer med lugt

Indlægaf migo » 25. aug 2012 11:29

Man kan også få poser uden filter.

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Problemer med lugt

Indlægaf Jesper » 25. aug 2012 16:44

migo skrev:Man kan også få poser uden filter.


Får man så ikke problemer med at poserne bliver fyldt med luft? eller kan få skal der vil stå, men jeg kan personligt se at der fra tid til anden kommer luft i posen som lige så stille siver ud igennem filteret igen.
/Jesper

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Problemer med lugt

Indlægaf mfj » 26. aug 2012 23:09

Følger lige med i denne tråd da jeg har fået samme problem. Jeg synes også at jeg er begyndt at lugte mere til min stomi end jeg plejer her på det sidste. Jeg bruger sensura poser. Jeg arbejder i en vuggestue/børnehave hvor alle børnene på min stue bruger ble, og ofte tror jeg at det er børnene der trænger til en tør ble, men finder ud af at det er mig selv der lugter :roll: . Men jeg er jo lidt helidgere stillet i mit job, da der jo ofte er en liflig duft af alt andet end roser :shock: , så jeg bliver ikke ligeså forlegen eller flov over at der kommer en lugt :wink: . Men det er jo lidt mere træls når man står i køen i netto osv.

Mvh Mette

R H

Re: Problemer med lugt

Indlægaf R H » 27. aug 2012 22:35

Har oplevet store problemer med lugtgener pga. poser der går i læk (kolostomi), når aff. er meget fast! Jeg har prøvet alle poser på markedet for at løse problemet. Det der har virket bedst har været at holde en flydende, men ikke tyndtflydene(giver også læk) konsistens på output.

Dorthe20
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. aug 2012 10:50

Re: Problemer med lugt

Indlægaf Dorthe20 » 28. aug 2012 10:54

Jeg vil ikke gå på kompromis med mine poser. Har virkelig været glad for mine "assura" i 12 år, men nu ser vores gode "samarbejde" ud til at være slut. Jeg vil ikke have en pose, hvor jeg lige er ved at lette når posen er fyldt med luft, så ses det og er ubehageligt i min stramme bukser. Har ikke problemer med lækage kun lugt!!!! Er lige ved at forsøg mig med Convatec's "Esteem" og umiddelbart så ser de ud til at være løsningen for mig :D

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Problemer med lugt

Indlægaf Jesper » 28. aug 2012 16:57

Dorthe20 skrev:Jeg vil ikke gå på kompromis med mine poser. Har virkelig været glad for mine "assura" i 12 år, men nu ser vores gode "samarbejde" ud til at være slut. Jeg vil ikke have en pose, hvor jeg lige er ved at lette når posen er fyldt med luft, så ses det og er ubehageligt i min stramme bukser. Har ikke problemer med lækage kun lugt!!!! Er lige ved at forsøg mig med Convatec's "Esteem" og umiddelbart så ser de ud til at være løsningen for mig :D


Har faktisk selv haft lidt problemer med at lugt kan komme fordi filteret er inficeret, samme kan også gøre at posen går total ballon.

men hvordan prøver man nye? Er jo langt fra hver dag at filter er inficeret (heldigvis da) Nogle der har erfaring med at bestille prøver fra andre firmaer? Hvor mange kommer der typisk?
/Jesper

ikh

Re: Problemer med lugt

Indlægaf ikh » 28. aug 2012 17:03

Jeg følger din tråd, da jeg også har problemer med filtret. Jeg bruger Sensura. Har bestilt prøver fra andre mærker og er i fuld gang med at afprøve dem. Finder jeg en pose der fungerer bedre, så dropper jeg også Sensura, selvom jeg har været meget glad for dem. Det er bare så vigtigt for ens livskvalitet, at filtret også virker efter hensigten.
Jesper, der kommer mellem 5 og 10 stk. Lidt forskellig fra producent til producent. Hvis du ringer til dem kan du sige at du vil have så mange at du har en chance for at danne dig et billede af hvordan de virker.

Tina Tved

Re: Problemer med lugt

Indlægaf Tina Tved » 6. sep 2012 11:26

Jeg har også indimellem det samme problem og har tænkt på om det kunne være en dårlig sending. Jeg har haft iliostomi i 18 år og aldrig oplevet det før indenfor det sidste halve års tid. Jeg bruger Assura. Har desværre endnu ikke undersøgt det nærmere.

Det er meget ubehageligt og man bliver da lidt nervøs om andre kan lugte det.

Jeg har også prøvet problemet med at posen løsner sig i samlingen og at der kommer bobler i posen ligesom i et stk. bobbelpapir.

Håber problemet løser sig for os og at det "blot" er nogle dårlige produktioner.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster