Vædske - hvor meget?

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
dja65
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. okt 2011 20:42

Vædske - hvor meget?

Indlægaf dja65 » 1. jun 2012 18:34

Hej
Ja, så har jeg oplevet at få min første forstoppelse efter jeg fik anlagt min kolostomi i august måned og det vil jeg da MEGET gerne undgå fremover.
Så mit spørgsmål er: Hvor meget vædske indtager I i løbet af en dag?, for det er helt sikkert det, som har været mit problem, da jeg spiser sundt, fiberrigt og varieret.
Ved godt det også har betydning hvor aktiv man er i hverdagen, men sådan generelt . . . hvor meget/mange liter skal der ca. drikkes om dagen, for at undgå forstoppelse.
vh Dorte

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vædske - hvor meget?

Indlægaf Steen Samuelsen » 1. jun 2012 19:05

Hej

Normalt siger man 1½ - 2 liter. Behovet kan være større hvis man sveder meget f.eks. på grund af varme eller hårdt arbejde. Tilsvarende kan behovet være større end normalt, hvis man tisser meget, hvilket kan ske ved indtagelse af vanddrivende medicin eller vanddrivende fødevarer såsom alkohol og te. Personer med ileostomi, hvor afføringen typisk er tyndere end normalt, udleder på denne måde mere væske og har derfor også behov for at indtage mere væske end normalt.

Hvis du nu har fået erfaring for at dit væskeindtag er for lille, kan du prøve at forøge det med ½ liter om dagen, og se om det hjælper, og fortsæt med at spise fiberrigt så der er noget der kan opsuge væsken.
Prøv i en periode at føre et væskeskema for at kontrollere hvor meget væske du rent faktisk indtager om dagen.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

ihansen

Re: Vædske - hvor meget?

Indlægaf ihansen » 2. jun 2012 09:56

Hej.
Jeg har selv haft tarmstop flere gange og er røget på sygehus hver gang. Det er meget ubehageligt og smertefuldt. Det er svært at finde ud af hvad grunden er. Men i mit tilfælde er det nok kosten. Spiser meget frugt og grønt. Fibrene kan lave propper som så stopper op. Og så er det også vigtigt at drikke nok. Jeg skriver for at give dig et fif. Det har hjulpet mig. Jeg har købt en blender, hvor jeg blender alt det som kan stoppe. Ananas, gulerødder, majs, ærter, rodfrugter, æbler og jeg kan blive ved. Jeg har ikke haft problemer siden. Det ser ikke så lækkert ud, men hvis du kan undgå et stop så er det det værd, synes jeg. Pøj pøj.....
Venlig hilsen Inger.

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: Vædske - hvor meget?

Indlægaf Merete Møller » 2. jun 2012 11:15

Hej dja65!
Stop i stomien er en uting - helt enig. Fiberrig kost er sund, det får vi altid at vide; men husk på at vi med stomi mangler vitale dele af fordøjelsessystemet. Nogle har dog strudsemaver og kan guffe løs, andre må holde lidt igen. Fibre har tendens til at danne propper, og selv om man så drikker meget, suges væsken op af fibrene. Rådet med at blende det sunde er godt, bruger det selv. Har i øvrigt en diætists ord for, at der er lige så mange fibre i almindeligt mørkt rugbrød som i det brød med alle *"fuglefrøene". Men det er efterhånden svært at finde almindeligt rugbrød, når man f.eks. spiser morgenmad på hoteller, så jeg plejer at medbringe mit eget rugbrød, og så må man godt kalde mig sær. Jeg har haft en kolostomi, som blev skiftet ud med en ileostomi efter otte år, så jeg har prøvet begge dele.
Med mange ønsker om en propfri fremtid ... :D
Venlig hilsen
Merete
copa-rådgiver


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster