Hjælp til løsning af en form for hård mave

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
muddi1974
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. okt 2009 17:30
Årgang: 1974
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Sydsjælland

Hjælp til løsning af en form for hård mave

Indlægaf muddi1974 » 6. maj 2012 13:14

Måske sidder der andre derude som har nogle gode fif til hvad jeg som kolostomi patient kan gøre for at få en mere lind afføring. Hver morgen drikker jeg et halv glas juice tilsat 2 skefulde HUSK (frøskaller) og spiser en skive ristet rugbrød med ost og dertil 1 kop kaffe. Frokosten består af frugt, grønt og rugbrød med pålæg mm.
Aftensmad alt muligt dog ikke kål, ærter - p.g.a dette giver mig luft i maven. Drikker heller ikke mælk da det også giver utrolig hård mave hos mig og havregryn med mælk på undlades også...selv om jeg elsker dette.
Jeg drikker vand i løbet af dagen.
Men min afføring er så hård af pladen skubbes af når jeg når aften og dermed løber der jo afføring ind under pldsen (bruger to delt plade og pose) og jeg SKAL skifte hver dag, hvilket snart kan ses på min hud :(
Er der nogle som har nogle gode nemme og gerne billige husråd med noget man kan spise eller drikke som giver en lind afføring uden den bliver sjask tynd og som jeg kan have med på arbejde og rejser?????

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: Hjælp til løsning af en form for hård mave

Indlægaf Merete Møller » 6. maj 2012 14:15

Hej Muddi!
Når afføringen er så fast, så behøver du ikke HUSK, der plejer at være godt, når afføringen er tynd.
Fiberrig kost er sundt, men fibre kan også gøre afføringen meget fast. Synd, du ikke kan spise havregryn med mælk. Prøv med mager yoghurt og lidt müeslidrys, så får du da et mælkeprodukt.
Sveskejuice kan også hjælpe på problemet.
Motion (uha) og rigeligt væskeindtag - vand - kan også anbefales. Jeg håber, noget af det kan hjælpe dig.
Jeg har en ileostomi men startede med en kolostomi, så jeg kender problemet. Jeg kan dog også få fast afføring, hvis jeg spiser appelsiner (hinderne) og ikke skræller æblerne, før jeg spiser dem. Rå blomkål og rå champignons går fint for mig, men er de kogte/stegte, så får jeg stop. Sådan er vi så forskellige.
Venlig hilsen
Merete Møller
copa rådgiver

Gæst

Re: Hjælp til løsning af en form for hård mave

Indlægaf Gæst » 6. maj 2012 18:57

Jeg spiser magnesia hver aften. Det fik jeg bare at vide på sygehuset, jeg skulle. Man kan tilpasse mængden så afføringen bliver så lind som du vil have den. Det virker dog ikke så godt, hvis jeg glemmer at drikke vand nok....

Peter Sørensen

Re: Hjælp til løsning af en form for hård mave

Indlægaf Peter Sørensen » 7. maj 2012 00:56

Spis normalt og prøv dig frem, havregryn med vand eller fløde kan være en løsning når du hodler af ellers prøv med mælkeerstatninger .

lad være med at anvende afførings midler også i håndkøb som magnesia uden at din læge har været ind over , er du opereret i tarmene har du øget risiko for arvæv, sammenvoksning og dermed tarmpassage som kan forårsage tarmstop.
http://www.apoteket.dk/Laegemidler/Medi ... aspx?id=34

Få en snak med stomisygeplejersken, som evt kan henvise til diætist hvis hun ikke kan afkode problemet, for jer tror at det er din kost/væskeindtag der skal skrues på, hudproblemerne vil uanset havd være noget der skal forebygges om muligt.

Posemanden
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. aug 2007 00:08

Re: Hjælp til løsning af en form for hård mave

Indlægaf Posemanden » 7. maj 2012 12:22

Jeg har selv prøvet forskellige ting, magnesia synes jeg kan være svær at styre dosis af, set over en periode fik jeg enten hår eller for lind mave, så det er jeg holdt op med igen. I modsætning til hvad måske nogle mener, så er MIN erfarring at HUSK er en rigtig god ting. Jeg behøver ikke tage det dagligt, men engang imellem... ca engang om ugen er det noget som jeg tager når maven bliver for hård og det hjælper i alle tilfælde mig :)


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster