Stadig træt efter 1 år

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Heidi Busk
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. okt 2010 09:20

Stadig træt efter 1 år

Indlægaf Heidi Busk » 2. dec 2011 17:45

Hvorfor bliver jeg ved med at være træt 1 år efter min stomioperation? Har talt med andre som har fået flexjob pga af det. Jeg kan ikke komme gennem dagen uden at skulle have en "morfar". Det kan lade sig gøre fordi jeg blev fyret fra mit job da jeg kom tilbage efter stomioperationen. Flot!!! Men skal jo ud i fuldtidsjob igen....og frygter det virkelig. Min krop kan ikke undvære den hviletid midt på dagen...

Heidi

123Mio

Re: Stadig træt efter 1 år

Indlægaf 123Mio » 2. dec 2011 18:14

Hej Heidi
Kan trætheden skyldes den psykiske påvirkning af forandringen af din krop? Måske er du rigtig ked af stomien og de forandringer, den har medført?
Godt og vel 1 år efter stomioperation føler jeg mig også træt, - men jeg er overbevist om, at det er fordi, jeg er meget påvirket af at være så ked af den trælse kropskonstruktion, - og den ked-af-det-hed tapper for energi. Ydermere bruger jeg en time dagligt på irrigation ( en ekstra arbejdsdag om ugen) og står meget tidligt op for den proces, - lidt af en omvæltning for et B-menneske, - men de forhold berettiger ikke til et flexjob, - hvilket heller ikke altid er så attraktiv en løsning. Søgt erom har jeg nu heller ikke. Hvis du skal være berettiget til fleksjob skal du have en max arbejdsevne på 20 timer ugentligt eller timer ud over de 20 med skånehensyn.. Kravene til denne ordning er skærpet en del, hvilket jeg iøvrigt godt kan forstå.
Jeg håber, at du har en god læge, der kan drøfte din træthedsfølelse med dig.

Heidi Busk
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. okt 2010 09:20

Re: Stadig træt efter 1 år

Indlægaf Heidi Busk » 2. dec 2011 19:30

Hej Mio.
Har hele tiden haft en depression, også inden Svend Svin flyttede ind på min mave. Men er bestemt ikke glad for ham og bliver det aldrig. Har talt med læge og tog så d vitaminer derefter som ikke har hjulpet mig. Det er nu heller ikke fordi jeg er ude efter flexjob. Vil bestemt gerne i fuldtidsjob igen. Har bare temmelig mange begrænsninger efter min sygdom. Har forsøgt at irrigere men ville ikke rigtigt lykkes for mig. Jeg har bare altid været fuld af energi og gerne mange bolde i luften på en gang. Nu orker jeg dårligt at gribe den ene bold jeg kaster op.
Tak for respons på spørgsmål.

Heidi

123Mio

Re: Stadig træt efter 1 år

Indlægaf 123Mio » 2. dec 2011 21:32

Hej Heidi

Befriende, at du er klar til at indrømme din utilfredshed med stomien, - og jeg skal ikke gentage mig selv for meget (har jeg vist allerede gjort) men der bør virkelig lægges større pres på hurtigere forskning på løsninger til nedlæggelse af det, der i dag er permanente stomier. Hvor er vores patientforening mon henne i den sag? Der er så meget fokus på bandager og så lidt på kravet om forskning.
Hvis du kan få lægelig dokumentation på dine begrænsninger, så kan du henvende dig til dit lokale jobcenter og bede om tid til at drøfte dit ønske om flexjob. Den lægelige dokumentation vil være et must. Formodentlig vil man så også have begrænsningerne underbygget af en arbejdsprøvning.
Nu kender jeg ikke årsagen til, at du ar måttet opgive irrigation, - jeg håber ikke at det bunder i for dårlig og utålmodig vejledning fra din stomisygeplejerske. Da jeg valgte at skifte stomilaboratorium fordi jeg ikke følte mig godt nok vejledt, så skal jeg love for, at jeg fik vejledning, der hjalp gevaldigt på at få en vellykket proces op at stå.
Jeg håber sådan for dig, at du kunne få genoptaget forsøget med vellykket resultat.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster