Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
ml

Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf ml » 25. okt 2011 20:15

Skal have lagt min stomi tilbage om 2 uger, og ville derfor høre om der er nogen der har fortrudt at få den tilbagelagt. Har læst en del på sitet, og finder en del skræk-historier. Er der nogen der har nogle positive oplevelser? Og andre der har fortrydt operationen?? Kan man overhovedet fortryde og få stomien tilbage, hvis gener og toiletbesøgene ikke formindskes?? Håber at høre lidt positivt!!

MVH. ML

AnnePetersen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28. jul 2011 21:41

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf AnnePetersen » 25. okt 2011 20:44

Hej Ml

Er du blevet pouchopereret eller..?
Jeg fik lagt min stomi tilbage for ca 3 mdr siden og jeg er rigtig glad for resultatet. Jeg går på toilet ca. 4-6 gange om dagen og det fungere rigtig fint mig for. Jeg dyrker sport flere gange ugen og laver alle de ting der passer mig :-)
Jeg fik min stomi akut og havde den ca. 1 år, jeg er så glad for at jeg fik lagt min stomi tilbage da jeg havde svært ved at skulle leve med stomi.

Hilsen Anne

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf mfj » 25. okt 2011 21:08

Jeg følger lige med i denne tråd. Jeg skal også snart have lagt min ileostomi tilbage og har de samme spekulationer som dig.

Mvh Mette

martin85
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. aug 2010 16:43
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf martin85 » 25. okt 2011 21:20

Jeg har også fået laver en pouch operation. I kan se min historie i det indlæg somhedder "pouch operation".

Men jeg er også meget positiv omkring min pouch. Det er 2 1/2 uge siden jeg fik sat den igang, og indtil videre er jeg meget glad for resultatet. Jeg går på toilettet ca 6 gange i døgnet, og jeg føler mig helt rask. Spørg endelig hvis i har nogle spørgsmål til operationerne, så kan jeg da fortælle hvordan jeg har oplevet det.

ml

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf ml » 25. okt 2011 21:29

AnnePetersen skrev:Hej Ml

Er du blevet pouchopereret eller..?
Jeg fik lagt min stomi tilbage for ca 3 mdr siden og jeg er rigtig glad for resultatet. Jeg går på toilet ca. 4-6 gange om dagen og det fungere rigtig fint mig for. Jeg dyrker sport flere gange ugen og laver alle de ting der passer mig :-)
Jeg fik min stomi akut og havde den ca. 1 år, jeg er så glad for at jeg fik lagt min stomi tilbage da jeg havde svært ved at skulle leve med stomi.

Hilsen Anne



Hej Anne
Tusind tusind tak for svar, det er rigtig befriende at høre. Må jeg spørge hvor lang tid du var indlagt og derefter sygemeldt??
Jeg er ikke blevet pouchopereret, har aldrig helt forstået hvad det er. Jeg fik også min stomi akut, vidste dårlig nok hvad ordet betød. Jeg glæder mig rigtig meget til det hele er overstået, men en smule bekymret for bivirkningerne. Så mange tak for lidt positivt input, rigtig sødt af dig at dele det.

Hilsen ML

Peter Sørensen

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf Peter Sørensen » 25. okt 2011 21:31

Hvis der er tale om en midlertidig stomi, der lægges tilbage, så kan man ikke helt sammenligne med pouch opererede, da de fleste med pouch har fået fjernet tyktarmen og yderligere mangler den del af tyndtarmen der er brugt til at danne selve pouchen.

Så selve årsagen til den midlertidige stomi spiller også ind.

Når det er sagt så laves der rigtig mange midlertidige ileo og colostomier i dag,som tilbagelægges ukompliceret.(dem hører vi aldrig fra ).

Man kan godt lave en ny stomi hvis der er tarm nok tilbage, og der ikke er andre muligheder, nogle få pouch opererede får fjernet pouchen og dermed en ny ileostomi.

Pouch er et indvendigt reservoir lavet af tyndtarm, der er koblet til endetarmen

AnnePetersen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28. jul 2011 21:41

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf AnnePetersen » 25. okt 2011 21:40

Hej igen ML

Jeg var indlagt 3 dage, blev opereret en mandag (blev indlagt søndag aften) og udskrevet onsdag formiddag, så det var en kort ophold - heldigvis :-) Jeg tror at lige så snart der er kommet gang i maven bliver man sendt hjem. Tilbagelægning er en lille operationen ift. stomioperationen.
Jeg blev operereret i min sommerferie - jeg er studerende, så havde 5 uger fra operationen til jeg igen skulle genoptage mit studie. Efter 5 uger var jeg helt klar til at påbegynde mit studie og det var også deromkring jeg igen begyndte at træne.
Lige efter operationen havde jeg mange toiletbesøg, men stille og rolig blev det bedre og nu tror jeg ikke jeg kommer meget længere ned end 4-6 gange i døgnet.
Jeg kan godt forstå hvis du bliver lidt bekymret, man læser/hører næsten altid om de dårlige historier - jeg var også nervøs inden tilbagelægning, men jeg valgte at springe ud i det og det fortryder jeg bestemt ikke. Jeg havde nok også svært ved at acceptere stomien.
Du skal endelig bare spørge hvis der er noget du gerne vil vide - så vil jeg prøve at svare så godt jeg kan.
Kan se Peter har skrevet omkring hvad det vil sige at få pouch :)

Hilsen Anne :D

ml

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf ml » 25. okt 2011 22:06

Hej igen

Tusind tak Anne, Peter og Martin
Humøret er kommet lidt op igen :D Det er super dejligt at høre lidt positivt.
Mine tanker er faldet til ro :D Tak for jeres hurtige svar og forklaring.

Mette hvornår skal du opereres??

Hilsen ML

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf mfj » 25. okt 2011 22:18

Hej ML

Jeg har ikke fået den endelige dato endnu. Men det skulle gerne blive sidst i november måske starten af december. Jeg har været til diverse undersøgelser af tynd- og tyktarm så man er sikker på at det hele ser fint ud. Jeg mangler dog lige at få svar på den sidste undersøgelse. Men jeg regner ikke med at der skulle være noget til hinder for at stomien kan lægges tilbage.

Mvh Mette

ml

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf ml » 25. okt 2011 22:48

Mange gange held og lykke med det Mette..... Jeg kan altid skrive hvordan det er gået efterfølgende - forhåbentlig kun positivt :D . Man har virkelig en livlig fantasi inden sådan en operation !!!!

Er det på Riget eller hvor skal du operereres henne??
KH. ML

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf mfj » 26. okt 2011 07:14

Hej ML

Jeg vil rigtig gerne følge med i hvordan det går dig. Jeg spekulere også rigtig meget og er også rigtig god til at frygte det værste og tænke på alt det der kan gå galt i stedet for at fokusere på hvor dejligt det bliver at komme af med stomien igen. Jeg fik ligesom dig også stomien akut, så tror også at det kan være lidt sværere at acceptere den når man ikke mentalt er lidt bedre forberedt på at det er det man vågner op med.

Jeg skal opereres på Slagelse sygehus. Hvor skal du opereres?

Jeg ønsker også dig al mulig held og lykke med operationen.

Mvh Mette

ml

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf ml » 26. okt 2011 18:50

Hej Mette

Ja, der er rigtig mange spekulationer forbundet med operationen.

Jeg skal opereres på Riget d. 8.nov. og skal nok holde dig opdateret. Skal jeg skrive på denne tråd eller vil du hellere have det på en privatmail??

Jeg er virkelig imponeret over folks venlighed herinde, og hvor er det bare rart med sådan en informativ side.

Kh. ML

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf mfj » 26. okt 2011 22:11

Hej ML

Du skriver der hvor du har det bedst med det. Min mail er mettefredin@hotmail.com, så kan du selv vælge hvor du vil skrive.

Mvh Mette

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf mfj » 26. okt 2011 22:12

Og ja det er rigtig rart at der altid er nogen tager sig tid til at læse ens indlæg og komme med svar og input.

karinaa

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf karinaa » 28. okt 2011 13:23

hej

jeg blev opereret akut uden at vide hvad en stomi var. jeg havde den i ca 1 år og der var absolut ingen gener bagefter, kun det med at man skulle på toilet meget i starten. Ellers synes jeg at jeg har fået mit liv tilbage som det var.
Du kan få det som kikkert op. mange steder nu og det valgte jeg da jeg havde problemer med såret der ikke ville hele første gang. Du er indlagt få dage og derefter kan man have lidt ondt i maven. Men vil da foretrække at gå normalt på toilet i stedet for stomi når valget var der.
Led endelig videre herinde , min historie er ikke en skræk historie i hvertfald ikke sidste del af den. Og grunden til der ikke findes så mange gode historier er fordi folk er kommet videre og ikke kigger her mere efter end sygdom. Jeg kigger her stadig da jeg gerne vil støtte op om copa.
mvh karina

ths
Indlæg: 23
Tilmeldt: 20. jan 2006 15:37

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf ths » 30. okt 2011 20:35

Kun lige for at komme med endnu en positiv historie. Jeg fik min stomi lagt tilbage med en pouch for 4 år siden og det har kun været positiv hele vejen igennem, jeg har mellem 5-7 afføringer i døgnet, og det er absolut til at leve med, tænker ikke så meget på det mere. Så held og lykke med det

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf mfj » 6. nov 2011 20:16

Hej ML

Vil lige ønske dig held og lykke med operationen på tirsdag. Jeg håber at alt går godt og at du hurtigt er på toppen igen.

Har du forresten fået noget af vide om hvor længe du skal forvente at være sygemeldt? Skal du opereres ved en kikkertoperation eller åben operation?

Mvh Mette

ML

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf ML » 6. nov 2011 23:07

Hej Mette :)

Tusind tak - det var rigtig sødt af dig at tænke på det! Jeg skal ind i morgen og høre om hvilke risisi der er forbundet med operationen.... ikke lige noget man har lyst til at høre om dagen inden... Har fået dem afvide for flere måneder siden, men man skal åbenbart være 100% klar over hvad der kan ske.

Jeg har 2 operationer i én. De første ca 2 timer er fjernelse af endometriose derefter 2 timers tarmoperation. Endometriosen er en kikkertoperation, men tarmlægerne ved først når de går igang om de kan nøjes med en kikkert eller om det bliver en åben.... Så det ved jeg først når jeg vågner!!!

Har ingen anelse om hvor længe man er sygemeldt, men det er vist også meget individuelt. Men jeg lover dig at du høre fra mig. Det er lidt svært at forberede sig, men man må vist tage det som det kommer!!!!

kh. ML

ML

Re: Fortrydelse af tilbagelægning af stomi?

Indlægaf ML » 6. nov 2011 23:10

Har forresten skrevet en besked på din mail :)

ML


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster