Fra stor til lille stomi ?

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Søren Smollerup

Fra stor til lille stomi ?

Indlægaf Søren Smollerup » 20. sep 2011 12:02

Hej
Jeg har haft kolostomi side 3/2 2010 som i helhed fungere fint.
Mit problem er at den er 45 mm i omkreds og ca. 2,5 mm tarm ud fra stomien.
Da jeg har irrigeret stort set fra starten er det svært at få propperne til at sidde godt fast (den største prop er 45mm) også de 2,5 mm tarm der skal presses ind.

Mit spørgsmål er så:
Kan jeg få opereret stomien mindre og om der er nogen der har erfaring med et godt/dårligt resultat
Med venlig hilsen
Søren

Peter Sørensen

Re: Fra stor til lille stomi ?

Indlægaf Peter Sørensen » 20. sep 2011 16:00

Hej Søren

højden på stomien, ved jeg kan rettes det gøres ved prolaps, man "plejer" som tommel fingerregel at sige at stomihøjden helst ikke må være over 2 cm, ved anvendelse af prop for at sikre klæbeevnen.

jeg er mere i tvivl ved diameteren, den er mere eller mindre tilpasset hullet i bugmusklen, samt selve placeringen af stomien på tyktarmen,(højt-lavt-midt på) så hvis det skal rettes indebærer det måske en flytning af stomien. til et nyt sted på maven.

Du bliver nok nødt til at drøfte det med en kirurg.

Søren Smollerup

Re: Fra stor til lille stomi ?

Indlægaf Søren Smollerup » 21. sep 2011 09:30

Hej Peter
Tak for svaret.
hvad er en prolaps og hvordan udføres den og hvad er erfaringen med sådan en ændring ?
højden er selvfølgelig 2,5 cm og ikke mm som du jo nok har regnet ud.
MVH Søren

Peter Sørensen

Re: Fra stor til lille stomi ?

Indlægaf Peter Sørensen » 21. sep 2011 10:40

Hej Søren
prolaps er når tarmen falder frem så stomien bliver for lang, og skal afkortes,med et korrigerende indgreb.
jeg er jo ikke læge og kender ikke metoderne på de hospitaler der laver stomi, men mener at indgrebet kan laves i lokalbedøvelse, men der kan jo være forskel afhængig af, hvor meget eller hvor lidt der skal fjernes.
Jeg kender ikke til resultaterne med operationen, men det vil kirurgen kunne vejlede om, hvis man mener at man kan tilbyde dig en operation.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster