Området rundt om stomien??

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Grums

Området rundt om stomien??

Indlægaf Grums » 20. sep 2011 09:15

Hej,
Jeg fik lavet en aflastende colostomi i slutningen af august. Det er for så vidt fint nok. Dog er der to ting, som undrer mig - og jeg ville gerne høre om nogen har oplevet noget tilsvarende eller måske kan forklare, hvad der foregår.

1. Da stomien var ny havde den en diameter på ca 25 mm. Nu har den 35 mm. Stomisygeplejersken var meget forundret, for hun havde kun oplevet at den blev mindre - ikke større. Den holder sig nu på de 35 - men har andre prøvet det?

2. Området omkring stomien er underligt, forstået på den måde, at det er som om der ligger "noget" inde bagved og trykker på huden. Lidt lige som da jeg ventede mine tvillinger, der kunne man somme tider se konturerne af en fod ret tydeligt på huden. Området omkring stomien buler lidt ud - men i venstre side kan jeg mærke noget hårdt inde bag ved. Det er først kommet i går. Men i det hele taget er "det" der ligger inde bagved meget hårdt, sammenlignet med den anden side. Kan det bare være tarmene, der ligger og roder rundt og bliver stenhårde - og skifter form? Eller har jeg uforvarende slugt en legomand og et cykelstyr?

VH Grums.

Peter Sørensen

Re: Området rundt om stomien??

Indlægaf Peter Sørensen » 20. sep 2011 10:25

Hej grums

normalt vil man ikke kunne mærke tarmene under huden, de ligger under bugmusklen, men du kan have et falsk brok hvor noget af tarmen har presset sig ud langs med stomien og kan mærkes gennem huden.
Det kan også påvirke størrelsen på stomien.

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: Området rundt om stomien??

Indlægaf Annie » 19. feb 2012 20:21

Hej Alle :)
Mon der er nogen der ved noget om et glidebrok,og hvordan den operation forgår, skal ha det lavet d 29, men kan først tale med den læge der skal lave det d 28, :o
Venlig Hilsen Annie. :wink:

Peter Sørensen

Re: Området rundt om stomien??

Indlægaf Peter Sørensen » 19. feb 2012 21:34

Hej Annie

Så vidt jeg ved, er der forskellige måder at gøre det på, det kommer an på hvordan man er opereret før, hvordan selve brokket ligger, og hvor stort det er,og om der skal lægges net ind for at styrke bugvæggen .
held og lykke med det

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: Området rundt om stomien??

Indlægaf Annie » 20. feb 2012 21:31

Hej Peter. :)
Tak for dit altid hurtige svar.
Venlig Hilsen Annie :wink:

Ove

Re: Området rundt om stomien??

Indlægaf Ove » 25. apr 2012 23:17

Hej
Med hensyn til størrelse af stomien, har jeg oplevet, at den fra september 2010, hvor jeg blev opereret og til nu er ændret fra 25 mm til 35 mm. Det er ikke noget jeg føler noget ubehag ved. Alt fungerer ganske normalt.
Skulle nogen mene, at dette kan være forkert, hører jeg gerne om dette.
Hilsen
Ove

Peter Sørensen

Re: Området rundt om stomien??

Indlægaf Peter Sørensen » 26. apr 2012 01:01

Hej Ove
Den vil ændre størrelse livet igennem, derfor er det så vigtigt at manmåker regelmæssigt eller beder ambulatoriet gøre det med mellemrum.
Hvis det er varmt vokser den lidt, ved kulde skrumper den lidt, og hvis maven vokser eller skrumper vil den følge med fordi den er syet fast til huden.

Vi mænd har de bedste forudsætninger for at kende til det, da vi er født med dele der opfører sig på samme måde.

Men hvis den ændre størrelses så det bliver svært at tilpasse bandage, så lad ambulatoriet bedømme om der er noget der skal gøres anderledes


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster