Gulerødder og kolostomi

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
vienna
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. aug 2011 14:26
Årgang: 1965
Stomi siden: 1996

Gulerødder og kolostomi

Indlægaf vienna » 8. aug 2011 14:04

Jeg har haft kolostomi i 15 år, da min endetarm blev fjernet p.g.a. Crohns og perianale fistler. Crohns har været inaktiv siden 1994.

Nu har jeg taget lidt for meget på p.g.a. forkert kost og for lidt motion, så jeg er i gang med nogle ændringer af livsstilen. En af ændringerne er flere grønsager i kosten, og jeg har genopdaget revne gulerødder.

I to uger fik jeg ca. 200 g revne gulerødder dagligt (= ca. 5 stk.), og i ugen derefter kun et par gange. Men jeg har i den periode haft en del ture med mavesmerter før der kommer afføring. I løbet af disse ture kan jeg mærke en klump afføring inde under stomien, som kommer ud 1-2 timer efter smerterne er startet.
Disse ture er ikke anderledes end dem jeg indimellem får af andre kendte årsager, men disse årsager er p.t. ikke særligt markante. Desuden plejer jeg ikke at få flere i løbet af få uger, så nu forsøger jeg at finde ud af om gulerødderne er skyld i det.

Her på siden har jeg læst om nogle med ileostomi, som fik en fiberprop p.g.a. gulerødder. Kan det også opstå når man har kolostomi?
Min kost har i de sidste 15 år ikke indeholdt mange fibre, men den har dog indeholdt nogen. I de senere år er fiberindholdet dog steget, så jeg vil jo mene at min tarm er vant til at bearbejde fibre nu.

Har nogen af Jer kendskab til eller erfaringer med dette? Jeg vil nødig opgive gulerødderne, da jeg endelig har fundet noget jeg kan lide. Det er nemlig ikke så let, når man er kræsen/har en madfobi.

På forhånd tak for jeres hjælp.

PS: Jeg har ingen forsnævringer eller arvæv i tarmene.

Peter Sørensen

Re: Gulerødder og kolostomi

Indlægaf Peter Sørensen » 8. aug 2011 14:30

Hej Vienna
du har de typiske symptomer fra en prop :( og ja man kan godt få en fiberprop med colostomi, hvis passagen gennem bugmusklen er lidt snæver og man spiser meget af en bestemt ting der trævler,kan man få en prop af de samme ting som driller hos nogle med ileostomi.
Prøv evt. at findele dem endnu mere i blenderen eller i en saftpresse og drik dem som juice i stedet.

vienna
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. aug 2011 14:26
Årgang: 1965
Stomi siden: 1996

Re: Gulerødder og kolostomi

Indlægaf vienna » 8. aug 2011 14:52

Hej Peter,

Tak for dit hurtige svar. Jeg havde desværre på fornemmelsen at det var en fiberprop.

Så må jeg jo undvære gulerødder :) Jeg har nemlig kun et råkostjern, hvor jeg allerede river dem på den fineste side. Og jeg bryder ikke om saft-/juiceformer af grønsager.

Kan man ikke vænne tarmen til større mængder fibre ved at starte med små portioner, som så forøges?

Ellers må jeg tilbage til tegnebrættet og finde en anden slankemad, som jeg kan lide.

MVH Lone (Vienna)

geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Gulerødder og kolostomi

Indlægaf geniebambi » 8. aug 2011 16:58

Synes du skal prøve dig frem med lidt af gangen for at vænne tarmen til fiberrig kost igen. Jeg kan hvert fald ikke bare spise løs af fibre, hvis jeg i en periode ikke har spist så meget. Så øger jeg "dosis" lidt efter lidt og tarmen vænner sig til det.
Det kommer selvgfølgelig også an på hvad jeg ellers har spist/spiser i løbet af dagen, f.eks. hvis jeg spiser kartofler eller bananer holder jeg igen med fiber og stivelse...

Jeg har ileostomi, så ved ikke om det kan lade sig gøre med kolostomi, men synes da at det er værd at prøve.
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

Peter Sørensen

Re: Gulerødder og kolostomi

Indlægaf Peter Sørensen » 8. aug 2011 17:13

Hej Lone

Det er et rent mekanisk problem, lange fibre vil altid klumpe sig sammen som en lille bold,så jo mere man har spist af gangen jo større chance for en prop, prøv med mindre mængder fordelt over 6-7 gange dagligt, så du ikke skal undvære det du kan lide.

vienna
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. aug 2011 14:26
Årgang: 1965
Stomi siden: 1996

Re: Gulerødder og kolostomi

Indlægaf vienna » 8. aug 2011 19:55

Hej Geniebambi og Peter,

Mange tak for jeres indlæg. Nu blev jeg igen lidt klogere.

Nu vil jeg så tænke over hvad jeg skal gøre fremover: finde noget andet slankemad jeg kan lide eller prøve med mindre portioner. Eller måske bare samme portion kun 1-2 gange i ugen, hvor jeg samtidig holder igen med andre fibre. Det kan jo være det går godt.

Tak fordi I gad hjælpe mig.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster