Genoptræning

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Gæst

Genoptræning

Indlægaf Gæst » 12. mar 2006 17:51

Har i feb 2006 fået en colostomi i forbindelse med kræft i endetarmen.
Jeg vil høre om andre der har erfaring hermed kan hjælpe mig med hvor lang tid der ca vil gå før man kan sidde igen ?
(Jeg har ikke fået en svinglapsoperation - men en "alm" hvor man har syet endetarmsåbningen sammen.)

Nyoper. 8)

Peter Sørensen

sidde igen

Indlægaf Peter Sørensen » 12. mar 2006 19:11

Hej

Det svinger meget, hvor lang tid der er smerter, de fleste får mulighed for at kunne sidde normalt igen uden smerter.
Så det er med at være tålmodig og prøve at finde en individuel god løsning.

Måderne til at opnå det er at sidde så meget som muligt, gerne på en trykaflastende pude, kan lånes hos kommunens hjælpemiddelcentral, efter ansøgning fra læge/stomisygeplejerske. En meget god pude er "flødebollepuden" fra kineris, der har luftkamre der flytter belastningen.
Hestesko puder/baderinge gør ofte at der kommer træk i huden,arvævet, der så gør ondt.

Har man mange smerter kan en fysioterapeut hjælpe med strækøvelser, massage, for at blødgøre arvævet der giver smerterne.
Man kan selv mærke at der er meget træk i huden arvævet når man f.eks
sætter sig på hug, og det er trods alt et rimeligt stort stykke hud der skal strækkes for at nå sammen.
Tal med lægen- stomisygeplejerske om henvisning til fysioterapeut.

Håber du finder en god løsning

Gæst

Re: Genoptræning

Indlægaf Gæst » 29. apr 2006 22:00

Gæst skrev:Har i feb 2006 fået en colostomi i forbindelse med kræft i endetarmen.
Jeg vil høre om andre der har erfaring hermed kan hjælpe mig med hvor lang tid der ca vil gå før man kan sidde igen ?
(Jeg har ikke fået en svinglapsoperation - men en "alm" hvor man har syet endetarmsåbningen sammen.)

Nyoper. 8)

Gæst

Re: Genoptræning

Indlægaf Gæst » 29. apr 2006 22:34

[quote="Anonymous"][quote="Gæst"]Har i feb 2006 fået en colostomi i forbindelse med kræft i endetarmen.
Den 29/4-06 -
jeg er 66 år og blev opereret 7. dec 2005 for kræft i endetarmen og fik endetarmsåbningen syet sammen. Det var svært den første 1 1/2 måned men så blev det hurtigt bedre. I slutningen af feb. 2006 var jeg efter at have købt ny saddel igen på cyklen. På opfordring fra min stomisygeplejerske smurte jeg aret, efter såret var lægt, med en barriere creme fra Coloplast (tuben er orangefarvet), det var med til at blødgøre arvævet og gøre det mere smidigt. I dag har jeg det rigtig godt, ingen sener i bagen (og ingen bremsespor i hylerne). Jeg errigere hver anden dag og bruger enten prop eller minicap.
Jeg ønsker dig god bedring, held og lykke i fremtiden og håber du kan bevare humøre og tålmodigheden.
Hilsen Arne Kristensen.
NB!! du må gerne ringe til mig hvis du vil høre mere. Tlf. 75853213


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster