Kolostomi, gener ved luft, ildelugtende

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Sundbyx
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. apr 2011 07:28

Kolostomi, gener ved luft, ildelugtende

Indlægaf Sundbyx » 24. apr 2011 08:49

Jeg har læst muddi's indlæg om meget luft. Jeg har også en del problemer med det.

Det første, at der pludseligt kommer lyde, hvor jeg er i et forum sammen med andre, hvor jeg lidt rødøret forsøger at undskylde. Personer der kender min situation omkring mit indgreb, mener jeg tager det pænt, men jeg kan jo ikke præsentere mig hvergang jeg møder nye, og forklare omkring min stomi.

Jeg er skiftet til Hollister-plader og poser, for de fungerer bedre til mig end produkterne fra Nova. MEN, der slipper ofte lidt luft ved siden af, og det er ildelugtende ligesom jeg synes det er pinligt. Hvis jeg står op om natten for at lukke luft ud af posen på toilettet, så synes jeg det har en meget grim lugt, og jeg synes egentlig at det er en del værre, end dengang jeg fungerede "normalt" uden min stomi.

Jeg er opmærksom på at sukkerholdige drikke, spaghetti mv. kan give meget luft. Kan jeg gøre noget ved lugtgenerne, som også lejlighedsvis er til gene for andre? Kan man tage aktivt kul i tabletform? Hvilke erfaringer har I?

Hilsen

Peter :(

123Mio

Re: Kolostomi, gener ved luft, ildelugtende

Indlægaf 123Mio » 24. apr 2011 13:54

Hejsa

Er der en årsag til, at du ikke via irrigation undgår de beskrevne gener? Jeg spørger, fordi jeg gerne ville bidrage, om muligt, hvis evt. manglende irrigation skulle skyldes behov for behov for ordentlig oplæring.

Sundbyx
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. apr 2011 07:28

Re: Kolostomi, gener ved luft, ildelugtende

Indlægaf Sundbyx » 24. apr 2011 14:42

123Mio skrev:Hejsa

Er der en årsag til, at du ikke via irrigation undgår de beskrevne gener? Jeg spørger, fordi jeg gerne ville bidrage, om muligt, hvis evt. manglende irrigation skulle skyldes behov for behov for ordentlig oplæring.


Hej Mio!

Kan du forklare mig, hvad irrigation går ud på, for jeg kender ikke udtrykket. Jeg fik foretaget mit indgreb i slutningen af 2008 på Hvidovre Hosp., og har gået nogle gange på deres Stomiambulatorium, men jeg kan ikke huske at have hørt noget om irrigation. Jeg har set en folder med udtømning af en del af tarmen med vandskyldning, men det virker omstændigt og besværligt.

Hilsen

Peter

123Mio

Re: Kolostomi, gener ved luft, ildelugtende

Indlægaf 123Mio » 24. apr 2011 15:53

Hej peter

Irrigation er korrekt nok udtømning af tarmen. For de flestes vedkommende kan man nøjes med denne manøvre hver anden dag, jeg hører til gruppen, der skal irrigere hver dag, - og jeg ville ikke bytte med alternativet, posesystemet, for alt i verden.
I opstarten vil man nok opleve modellen som mere besværlig end efter nogen indkøring.
Hvis du søger i dette forum under irrigation vil du finde min beskrivelse af, hvorledes jeg anvender metoden og du vil kunne læse om min anvendelse af et teknisk irrigationsapparat.

Jeg undgår helt brug af poser, blot anvendes consealpropper, som forhindrer både lyd og lugt ved luftafgang.

Du er velkommen til at spørge mere ind, hvis ikke du finder frem til tilstrækkelig information ved de tidligere "skriv" herinde om emnet. En dygtig stomisygeplejerske kan guide dig til brug af metoden.

Peter Sørensen

Re: Kolostomi, gener ved luft, ildelugtende

Indlægaf Peter Sørensen » 24. apr 2011 16:22

Hej Peter
du kan ikke fjerne lugten, med aktivt kul, men du kan prøve at bestille prøver på ,pose deo, hos din leverandør.
jeg ved der er delte meninger omkring efekten, men det er da et forsøg værd, det er tilbehør som fås i både dråbe og granulat form, du skal være forberedt på at man selv skal betale for det.
alternativt kan du blive nødt til at forsøge dig frem med bandager fra andre producenter, hvis filtrene ikke passer til dig, det er individuelt hvor godt de fungerer for den enkelte.

123Mio

Re: Kolostomi, gener ved luft, ildelugtende

Indlægaf 123Mio » 24. apr 2011 23:43

Hejsa

Jeg har ofte fundet det besynderligt, at stomister med kolostomi, der som udgagspunkt har muligheden for ar irrigere, opfatter irrigationsprocessen besværlig samtidig med, at de beskriver det omstændtligt og problemfyldt med poseanvendelse. Hvis man vælger at bruge et meget lille kapitel af sit stomistliv (med kolostomi) til at etablere en irrigationsrytme, så kan man ved at afsætte som maximum en time dagligt, få tømt sin tyktarm samtidig med, at man evt. læser fagstof, filer negle, bruger tandtråd, taler mobil or you name it, og efterfølgende tager sit daglige brusebad, undgå tidsforbrug ved poseskift, hudproblemer, samt pinlige situationer i forbindelse med luftafgang og meget andet.Ydermere så er strandbesøg med stramtsiddende badetøj ikke et dilemma.
Indstil dig på, at dit handicap på den måde i en rum tid af dit liv koster max. en time af døgnet for at fungere udadtil ganske "normalt". Tro på, ( og jeg ved, at det kun for mange er et spørgsmål om overskuelig fremtid) at du en gang vil kunne leve nærmest uden ekstra omtanke for din tarmfunktion. Kunstig endetarm vil kunne tilbydes om ikke så mange år.

Mio

molly

Re: Kolostomi, gener ved luft, ildelugtende

Indlægaf molly » 25. maj 2014 20:41

Hej, jeg er begyndt at irrigere efter kort tid og ja jeg skal da øve mig på hvor meget og hvor tit, men I guder hvor er jeg vildt glad for denne mulighed, jeg spiser som jeg har lyst,ingen lyde, ingen poser, jeg har indtil nu gjort det hver dag , men overvejen hveranden dag , og bruger copa til at være nysgerrig omkring dette. Jeg er heldig, at det kan lade sig gøre at irrigere.
Hej molly


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster