Polypper?

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Michael 41

Polypper?

Indlægaf Michael 41 » 1. apr 2011 16:16

Hejsa

Jeg har et problem som jeg vil høre om andre kender. Jeg har haft min kolostomi de sidste 25 år og har aldrig haft andre problemer med den end vekslende afføring, hård og tynd. For en månedes tid siden blev jeg indlagt med blod i afføringen, dirré, kraftige smerter og generelt ubehag. På daværende tidspunkt mente man at jeg havde fået mig en salmonella forgiftigning da mine infektionstal ikke var helt gode. Dette kom jeg i behandling for i en 14 dages tid uden at det hjalp og så røg jeg ind igen, samme historie, men i sidste omgang tog man en afføringsprøve som viste at jeg havde en bestemt bakterie og den kom jeg så i behandling for.. altså endnu engang piller.
Intet hjalp og så har jeg nu været til kontrol hvor lægen stak en finger op i stomien (dette havde man også gjort tidligere) men denne gang kunnne han mærke noget, men ikke se hvad det var, men han kaldte det en polyp. Og så er det jeg lige vil høre, om det er noget som jeg skal være bange for?
Jeg skal til kikkert undersøgelse om 14 dage på sygehuset, men må indrømme at eg er rædselsslagende.

Grunden til at jeg fik stomi i tidernes morgen var IKKE kræft, men kunne man forestille sig ud fra disse symptomer, at det er det jeg har fået nu? Jeg har ondt i stomien hele tiden, dirré og tager derfor smertestillende Trodolan hver dag for tiden.

Håber nogle ved et eller andet...

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Polypper?

Indlægaf Steen Samuelsen » 1. apr 2011 17:45

Hej Michael

Polypper er en forøget vækst af vævet i et begrænset område. Polypper kan opstå mange steder i kroppen. Polypper hos børn ses i svælget, hvor den forøgede vækst af lymfevæv i svælget giver en snøvlende tale. De fjernes let ved et lille indgreb gennem munden.
Kvinder kan også lide af polypper i livmoderen, de fjernes ved det indgreb man kalder en udskrabning.
Polypper i tyktarmen er heller ikke sjældent, og oftest kan de fjernes i forbindelse med koloskopien.

Uanset om polypper sidder i livmoderen eller tarmen, bliver det udtagne væv undersøgt for celleforandringer, for at udelukke risikoen for kræftsygdomme.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Michael 41

Re: Polypper?

Indlægaf Michael 41 » 1. apr 2011 19:04

Steen Samuelsen skrev:Hej Michael

Polypper er en forøget vækst af vævet i et begrænset område. Polypper kan opstå mange steder i kroppen. Polypper hos børn ses i svælget, hvor den forøgede vækst af lymfevæv i svælget giver en snøvlende tale. De fjernes let ved et lille indgreb gennem munden.
Kvinder kan også lide af polypper i livmoderen, de fjernes ved det indgreb man kalder en udskrabning.
Polypper i tyktarmen er heller ikke sjældent, og oftest kan de fjernes i forbindelse med koloskopien.

Uanset om polypper sidder i livmoderen eller tarmen, bliver det udtagne væv undersøgt for celleforandringer, for at udelukke risikoen for kræftsygdomme.



Mange tak for dit svar Steen. Tror jeg prøver at slå ro i sindet så meget jeg kan så omend du ikke skriver så meget mere end det jeg viste, men det kunne du jo ikke vide :)


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster