Hjælp til ødematøs stomi.

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Hjælp til ødematøs stomi.

Indlægaf Gittar » 2. feb 2011 21:12

Jeg fik i oktober 2010 fjernet en kræftknude i endetarmen. Under operationen blev der anlagt en aflastende loop-ileostomi, som blev lagt tilbage allerede 10 dage senere, da lægerne kunne konstatere at syningen i endetarmen holdt tæt.
Planen var så, at når hullet efter stomien havde lukket sig, skulle jeg igang med en kemobehandling.

Kemobehandlingen nåede jeg dog ikke at starte på, da jeg den 17. december atter måtte en tur på operationsbordet, fordi der havde dannet sig en fistel mellem syningen i endetarmen og livmoderen. Resultatet var endnu en aflastende stomi - dennegang en loop-transversostomi.

10. januar lykkedes det endelig at komme igang med min kemobehandling.
Desværre har kemoen den effekt, at min stomi bliver enormt ødematøs og derfor fylder endnu mere, end inden jeg startede på kemoen. Pga. måden stomien er konstrueret på, er den i forvejen temmelig stor og netop pga. størrelsen, krænger den også meget nemt ud. Når den er så stor og ødematøs, er den enormt øm.
Når den er størst, er det af og til meget svært for mig at sætte posen på uden at tarmen kommer i klemme. Jeg bruger SenSura todelt click-system fra Coloplast. I forvejen er det den største hulstørrelse, jeg bruger. Så at skifte til anden størrelse er ikke muligt - i hvert fald ikke med det system. Jeg forstod på stomisygeplejersken at med en stomi af min størrelse, så er det system, jeg bruger, den bedste løsning.

Stomisygeplejersken har givet mig det råd at holde et koldt stykke gaze på tarmen for at få den til at svinde ind. Ofte hjælper det - andre gange har det ingen effekt.
Desværre har kemoen også den bivirkning, at jeg ikke kan holde på noget koldt, uden at det gør afsindigt ondt i fingrene, så løsningen med det kolde vand er den rene tortur. :(

Hvis der er nogle, der ligger inde med et brugbart råd til, hvordan man får en sådan ødematøs tarm til at svinde ind, ville jeg være meget taknemmelig.

Mvh. Gitta

Peter Sørensen

Re: Hjælp til ødematøs stomi.

Indlægaf Peter Sørensen » 2. feb 2011 23:00

Hej Gitta

Man kan få nogle gelepuder, der kan lægges i fryseren til at køle forstuvninger med, en mulighed kunne være at bruge en sådan og så i liggende stilling, lægge den uden på stomiposen over stomien, inden skift, så du undgår at skulle holde det kolde i hænderne.
jeg ved godt at en transversostomi er svær at have med at gøre, fordi den er så stor og svær at bandagere, og når den så oven i købet hæver på grund af kemo, så er det ikke nemt.
jeg tør ikke sige om der findes større opklipbare plader end den du bruger, prøv evt. Forhandlere af stomiprodukter http://www.copa.dk/andet/links/, hvor der er beskrivelse af alle de forskellige plader til 2 dels bandager.

Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Re: Hjælp til ødematøs stomi.

Indlægaf Gittar » 3. feb 2011 16:09

Peter Sørensen skrev:Man kan få nogle gelepuder, der kan lægges i fryseren til at køle forstuvninger med, en mulighed kunne være at bruge en sådan og så i liggende stilling, lægge den uden på stomiposen over stomien, inden skift, så du undgår at skulle holde det kolde i hænderne.

Faktisk er det sådan at stomien i liggende stilling ofte er meget, meget mindre end i stående stilling. Men jeg skal ikke være på højkant mange minutter, inden stomien igen er stor og begynder at krænge ud. Men om den lige så hurtigt vil "vokse", hvis den forinden er kølet ned, er da bestemt værd at prøve.
Mange tak for rådet. :D

Gæst

Re: Hjælp til ødematøs stomi.

Indlægaf Gæst » 7. feb 2011 02:39

Nu ved jeg ikke hvor stor din stomi er i mm gange mm (andet end den pga. loop/hævelse er større end gennemsnittet?)? Jeg ved der er flere producenter der laver plader/poser til større stomier. Kan dog ikke lige huske hvilke.

Kun at feks, den jeg bruger til hverdag kan klippes op til 70x70mm. Men jeg har i min søgning på stomiposer set op til min. 90mm.

Gæst

Re: Hjælp til ødematøs stomi.

Indlægaf Gæst » 7. feb 2011 03:00

Her er en af dem jeg pludselig kan huske:

http://www.rolandhealthcare.dk/STOMOCUR_Maxi_info.pdf

Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Re: Hjælp til ødematøs stomi.

Indlægaf Gittar » 7. feb 2011 19:02

Gæst skrev:Nu ved jeg ikke hvor stor din stomi er i mm gange mm (andet end den pga. loop/hævelse er større end gennemsnittet?)? Jeg ved der er flere producenter der laver plader/poser til større stomier. Kan dog ikke lige huske hvilke.

Kun at feks, den jeg bruger til hverdag kan klippes op til 70x70mm. Men jeg har i min søgning på stomiposer set op til min. 90mm.


Dem jeg selv bruger kan også klippes op til 70x70mm.
Min stomi er ved roden 50x55mm, men toppen af stomien er ofte så stor, at den, når posen er taget af, falder udover ringen hvorpå posen skal sættes fast.
Eller det vil sige, at indtil et par dage efter at jeg startede denne tråd, var det den størrelse, den havde.

Tak for linket du sendte. Det vil jeg kigge nærmere på, hvis min stomi igen bliver for stor, til det system jeg bruger nu.

Pludselig fra den ene dag til den anden ændrede den totalt udseende. Den er nu som oftest lille og sammenkrøllet og MEGET, MEGET rød! Den bløder ret meget hver eneste gang jeg rører den. Ja, faktisk er der, når jeg piller posen af, ofte frisk blod at se på den del af posen, der berører stomien.

Jeg ved godt at det er normalt at en stomi kan bløde når man rengør den, men er det normalt er den er så sart som min er lige pt?
Jeg har en formodning om at blødningen kan skyldes kemoen, da en af bivirkningerne netop kan være sarte slimhinder. Jeg har fået fortalt at jeg kan forvente blødning - bl.a. fra tandkødet. Da tarmen jo er en slimhinde, må det samme vel gøre sig gældende dér, vil jeg gå ud fra.

Peter Sørensen

Re: Hjælp til ødematøs stomi.

Indlægaf Peter Sørensen » 7. feb 2011 21:12

Hej Gitta

det er rigtigt at kemoen påvirker slimhinderne i hele kroppen, prøv at spraye lidt spiseolie ind i posen, for at nedsætte friktionen mellem stomi og posens inderside.

Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Re: Hjælp til ødematøs stomi.

Indlægaf Gittar » 7. feb 2011 23:09

Tak skal du have, Peter. :)
Det vil jeg forsøge.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster