Tiden efter tilbagelægning..

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Jacob Christensen

Tiden efter tilbagelægning..

Indlægaf Jacob Christensen » 2. feb 2011 17:20

Hej med Jer!
Jeg blev hyper-akut opereret i sommers, da jeg blev akut syg, pga. et, viser det sig, dobbelt anlæg af Colon.. uhyr sjælden åbenbart.
en laaang historie.
Her for tre-en halv måned siden, midt i Oktober fik jeg lagt min stomi tilbage, hvilket jeg selvfølgelig er ufattelig glad for. (har 2/3 af min tyktarm tilbage)

har hørt at tarmsystemet slf skal ha noget tid til at falde på plads, og tilpasse sig osv.

Mine spørgsmål er:

- Skal jeg regne med at blive ved med at ha meget uregelmæssig afføring? nogen gange 4 gange om dagen, og nogen gange kun 1, nogengange fast, og andre gange meget diarré agtigt?

- Er det normalt at min afførring/prutter, lugter meget stærkere, efter tilbagelægningen, og vil det evt blive ved med det? (de pumpede mig bigtime med antibiotika, har det evt noget at sige ift. tarm flora?)

- Har ikke den samme følelse af at ha fået "Tømt ud" som jeg havde før, når jeg gik på toilettet.. tænker det måske kan ha noget at gøre med afføringen er tyndere, eller måske noget med det "døde stykke" ar væv, der hvor endetarmen er syet sammen?

Mvh Jacob

Peter Sørensen

Re: Tiden efter tilbagelægning..

Indlægaf Peter Sørensen » 2. feb 2011 18:45

Hej Jacob
Jeg tror bare det skal have tid, når der er fjernet et stykke tyktarm, så mangler der noget, der før optog væske, så du vil formentlig altid have lidt løsere afføring, end før ,samtidig vil der næsten altid opstå sammenvoksninger mellem tarmene når man er opereret i bughulen, det kan påvirke passagen af afføringen og kan medvirke til at den veksler.
Lugten tror jeg vil ændre sig i takt med at du lever normalt igen, din tarmflora kan det tage helt op til et år at genopbygge, efter karaftig antibiotika kur, sørg for at få nogle probiotiske surmælksprodukter det kan speede det lidt op.

Følelsen af ikke at være tømt ud, kan skyldes at din endetarm skal lære at holde på tingene igen, i den tid den ikke blev brugt skrumper den , normalt tager det ½ års tid før det hele er faldet på plads igen.

Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Re: Tiden efter tilbagelægning..

Indlægaf Gittar » 2. feb 2011 20:57

Hej Jacob
Jeg fik i oktober fjernet et stykke af tarmen (20 cm tyktarm og 10 cm endetarm) pga. cancer. I 10 dage havde jeg en aflastningsstomi. Desværre måtte jeg igen i december have en ny aflastende stomi pga. en fistel.
I tiden ml. 1. og 2. stomi oplevede jeg præcis det samme som dig mht. den fornemmelse af ikke at kunne tømme tarmen helt.
Jeg måtte som regel på toilettet 5-6 gange hver eneste aften og nogle gange måtte jeg tage natten til brug også.
Selv om jeg på den ene side hader stomien, så må jeg indrømme, at det har givet mig en vis frihed, da jeg pga. de mange toiletbesøg hver aften ikke rigtigt havde lyst til at deltage i noget socialt. :(

Det er derfor med lidt blandede følelser, at jeg tænker på tiden efter tilbagelægningen af nuværende stomi - hvornår det så end bliver. Jeg frygter jo, at jeg i resten af mit liv skal leve et liv bundet til hjemmet hver eneste aften pga. hyppige afføringer.

Jeg tog derfor en snak med en læge fra kirurgisk afdeling her i sidste uge. Han kunne desværre ikke love mig, at det ville blive anderledes.
Når man fjerner et stykke af endetarmen, kan man næsten ikke undgå også at fjerne og/eller beskadige reflekser og nerver. Derfor vil man ikke længere have samme fornemmelse af, hvornår tarmen skal tømmes og om den er tømt korrekt. Af og til kan man med tiden opleve, at endetarmen genoptrænes, så den igen kan sende de korrekte signaler, men det er - ifølge lægen jeg talte med - langt fra alle der opnår det.

Mht. den vekslende konsistens på din afføring så tænker jeg, om det måske kunne være en idé at forsøge med det, der hedder "Husk" . Det kan bruges både ved forstoppelse og ved diarré.

Mvh. Gitta

Jacob Christensen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9. feb 2011 04:06
Årgang: 1980

Re: Tiden efter tilbagelægning..

Indlægaf Jacob Christensen » 9. feb 2011 20:36

Mange tak for svarene, meget forstrøstningsfulde..
Er begyndt at spise "Lactocare" piller, med mælkesyrebakterier.

Har lavet en bruger her på siden, selvom jeg er tilbagelagt, i håb om at jeg selv og andre kan blive klogere, på følgerne efter en tilbagelæggelse :)

Stort knus til jer alle sammen :)

sos

Re: Tiden efter tilbagelægning..

Indlægaf sos » 13. sep 2011 17:25

Det er et år siden, at jeg fik lagt stomien tilbage. Stadig føles det, som om, at jeg ikke får tømt ordentligt ud. Og plages med luft i maven, som nogen dage lugter enormt grimt. Værst er det med luften, kort efter, at jeg har spist. Og det er belastende, især da jeg er glad for mad, men ofte må nippe til maden, når jeg sidder i selskab. Jeg fik fjernet 18cm. tyktarm, 7 mnd. forinden tilbagelægningen.
Der var ca. 12-15 cm. tilbage af stumpen. Må lige sige, at de var ved at opgive tilbagelægningen, som tog 4½ tim, mod forventet 2 tim. p.g.a. sammenvoksninger. Men heldigvis mødte en tilkaldt operationslæge op, og reddede situationen, det sidste kvarter i forløbet. Alt ialt er jeg jo heldig. Og har ingen af de smerter, jeg har været plaget af i 15 år længere. Og alt det alvorlige, som kunne have gået rigtig galt ved første indgreb, så jeg er da glad. Men luftproblemet, er ret belastende. Er begyndt på Husk igen, og vil begynde på surmælkprodukter, som jeg fornemmer skulle være godt.
Tænker også på, om det ville hjælpe, at holde luften tilbage, for at få trænet lukkemuskel. Med måde selvfølgelig. For det er jo ikke sundt i længden.

Hls. sosand

karinaa

Re: Tiden efter tilbagelægning..

Indlægaf karinaa » 13. sep 2011 21:48

hej

jeg havde stomi i 1 år, efter hul på tarmen.
Da jeg fik den lagt tilbage via kikkertop. skulle jeg i starten på toilet hver 4 timer hele døgnet. Vågnede også om natten præsis efter 4 timer.
Efter nogle mdr. blev det bedre så med tiden skal det nok blive godt igen:)
Jeg synes synes det er lidt ligesom førhen, men er glad for det som det er nu, fik stomi meget pludseligt og vidste intet omkring hvad det indebar eller hvad en stomi var.
Jeg håber det er svar nok. som sagt skal tarmen lige finde sig selv igen jo:=)

karina


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster