Det går fremad

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Heidi Busk
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. okt 2010 09:20

Det går fremad

Indlægaf Heidi Busk » 27. nov 2010 19:23

Hej alle.
Lige en opdatering til jer der har hjulpet og kommenteret mine indlæg.
Det går fremad med min stomi. Har været ved stomisygeplejerske da huden omkring Svend svin var et stort væskende sår. Er nu gået over til 2 trins systemet for at aflaste huden. Min stomi er meget lav og ligger i hud-højde. Derfor de grimme sår.
Svend fungerer efterhånden fint og vi er blevet enige om det er mig der bestemmer :lol: .
Er bestemt ikke glad for ham men nu er han der og vi må få det bedste ud af det.
God weekend
Knus fra Heidi

Gæst

Re: Det går fremad

Indlægaf Gæst » 27. nov 2010 19:55

Hej Heidi
Godt at høre at det går fremad. Jeg har også stomi, blev opereret efter en meget voldsomt udbrud af CU. Vi var heller ikke gode venner i starten - der er ca. 3 mdr siden jeg blev opereret, men synes det går fremaf. Er det planen at du skal have pouch..?
God weekend..

123Mio

Re: Det går fremad

Indlægaf 123Mio » 27. nov 2010 21:09

Hej Heidi

Jeg har jo "fulgt" dig lidt, - og det er godt at læse, at du er lidt mere optimistisk. Når du først får styr på irrigation, så slipper du for hudirritationer p.g.a. din lavtliggende stomi, da der jo ikke vil komme andet end lidt lyst slim ud i ny og næ.
Der er i udlandet gang i seriøs forskning for at udvikle et godt alternativ til kolostomi, - jeg holdes opdateret. Der skal muligvis nogle års tålmodighed til, før den optimale mulighed er der.
Fortsat god fremgang til dig.

Hilsen
Mio

Heidi Busk
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. okt 2010 09:20

Re: Det går fremad

Indlægaf Heidi Busk » 28. nov 2010 10:53

Hej gæst
Indtil videre skal jeg "bare" have denne kolostomi. Det er pga 69 operationer for bylder, fistler, en seton, ulidelige smerter i endetarmen og en ødelagt lukkemuskel. Ved ikke om det nogensinde bliver ført tilbage.
Hej mio
Ja glæder mig til den dag jeg skal begynde at irrigere. Men det varer vist nogle måneder endnu. Det er spændende hvad de finder ud af i udlandet og venter med længsel på at høre nærmere :)

Heidi

123Mio

Re: Det går fremad

Indlægaf 123Mio » 28. nov 2010 16:27

Hej Heidi

Nu kender jeg ikke årsagen til, at du skal vente nogle måneder med at irrigere. Jeg var den helt store tur igennem, da jeg fik kolostomi, og som udgangspunkt blev det alene p.g.a. de forventede eftervirkninger af den store operation anbefalet, at jeg ventede nogle måneder inden oplæring af irrigation, - men iflg. kirurgen var der intet i vejen for en opstart 4 uger efter operation, hvilket jeg så gjorde. Den psykiske dimension ved at have kontrol vægtede jeg meget højt. Det, at jeg kunne/kan nøjes med en lille cap eller prop, gav/giver et meget mere tåleligt forhold til stomien. Så ham Svend Svin kan du ordentlig hævne dig på ved at slippe for pose, luftafgang og afføring på maven. Held og lykke, når du er så vidt.

Hilsen
Mio

Heidi Busk
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. okt 2010 09:20

Re: Det går fremad

Indlægaf Heidi Busk » 3. dec 2010 18:50

Hej Mio

Var hos stomisygeplejersken i går og planen er vi skal prøve at irrigere måske i januar allerede. Det ville jo være fantastisk at få hævn over Svend svin :lol:.
Glæder mig ihvertfald til at få det afprøvet.

Heidi

123Mio

Re: Det går fremad

Indlægaf 123Mio » 3. dec 2010 19:36

Hej Heidi

Hvad er årsagen til, at du skal vente så længe efter operation med at irrigere? Hvis du selv har tålmodigheden til at vente, så er det jo fint, - men hvis den psykiske dimension i at kunne slippe for pose har en stor betydning for dig, så kan jeg da kun anbefale at komme i gang, så snart kirurgen vil tilråde det.
Vi er jo alle forskellige, men jeg er doktor Jekyll og Mr. Hyde, alt efter om jeg bærer pose eller blot consealprop, - men jeg skulle også trodse stomisygeplejersken, der gerne ville vente ca. 8 uger ( dog uden lægelig belæg) for at komme i gang 4 uger efter operation. Der er såvel læger som stomisygeplejersker der siger, at der intet er til hinder for at man starter 14 dage efter operation.
Indkøringen af et system ( om det kan gøres hvert andet døgn eller skl være hvert døgn) tager også sin tid, - og jo før man har en rytme og tryghed ved irrigationen, jo mere overskud til fokus på andre ting, - synes jeg.
Held og lykke

Mio

Heidi Busk
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. okt 2010 09:20

Re: Det går fremad

Indlægaf Heidi Busk » 3. dec 2010 20:56

Hej Mio

Jeg ved ikke hvorfor jeg skal vente til januar. Hun vil gerne have den fungere som den skal(gør den nu). Men om det er pga de komplikationer der var i forbindelse med mine operationer ved jeg ikke. Men skal nu heller ikke ind til hende før i januar igen. Jeg må vente med tålmodighed....Ikke min stærke side :lol: . Så det er da godt jeg ikke skal ud og føjte til den ene og anden julefrokost i år.

Heidi


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster