LUGT!!

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Rikke H
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20. maj 2010 22:51
Stomi siden: 2010

LUGT!!

Indlægaf Rikke H » 8. jun 2010 14:19

Ja i følge mit stomi amb. er jeg den eneste i dk der har problemer med at finde en stomipose der ikke gør at jeg stadig lugter af afføring. Hun har simpelthen aldrig hørt om det før.

Det er et kæmpe problem for mig og dem jeg er sammen med. Jeg har nu vel prøvet ca. 7-10 forskellige stomiposer, både 1 og 2 dels. Problemet er filtret, det tager ikke lugten (heller ikke hvis det er lukket af med feks klistermærker beregnet til bad osv.), men lukker grim luft ud. Især når jeg bevæger mig. Men en pose uden filter kan jeg ikke finde og det går vel heller ikke uden med alt den luft fra maven.

Nogle der har nogle guldkorn på området?

Jeg har prøvet noget pulver og dråber som skulle neutralisere uden effekt.

Jeg har fundet en pose som er lidt bedre til lugt end de andre - Salts 1 dels.
Stomi 12maj 2010 - stomiinfo.dk

Peter Sørensen

Re: LUGT!!

Indlægaf Peter Sørensen » 8. jun 2010 14:48

Hej Rikke

Du er ikke den eneste ,hvis det er en trøst, :) det er sjældent men jeg er stødt på et par lignende historier.
Men desværre er det en af de ting hvor man skal være stædig og forsøge sig metodisk frem, fordi filtrene men også tarmgassen varierer meget fra den ene til den anden, når der slipper så meget lugt gennem tyder det på at filtrene slipper luften for hurtigt gennem, så den aktive del ikke når at virke.
Tarmgassens sammensætning består af mange forskellige komponenter, der er afhængige af hvad vi vi har spist og drukket, så man kan desværre ikke lave et filter der passer til alle.

Husk poserne skal helst ikke opbevares på badeværelser eller i vådrum, fordi fugt udefra kan påvirke dem.

http://www.copa.dk/andet/links/ kan du under Producenter af bandager, bestille prøver på de forskellige firmaers produkter, så du kan forsøge dig frem, forklar dem problemet så de kan sende dig et udvalg af deres poser med filtre.

Poser uden filter findes stort set kun som tømbare ileostomi poser.

Peter Sørensen

Re: LUGT!!

Indlægaf Peter Sørensen » 8. jun 2010 14:56

Hej igen

Lige en anden ting jeg kan se at du er nyopereret og at du ikke er helet op i huden omkring stomien, hvis huden væsker under pladen, kan væsken virke som lugtbærer, når den optages i selve klæberen.
Klæberen er bygget til at opsuge en hvis mængde fugt, det er derfor huden ikke bliver hvid under pladen som ved almindeligt plaster.
Så det er muligt at det bedres efterhånden ,som din hud heler omkrings stomien.

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Re: LUGT!!

Indlægaf Dorte73 » 8. jun 2010 19:38

Hej Rikke

Jeg bruger ikke-tømbare poser uden filter. De hedder Combihesive II Plus og produceres af Convatec. Det er et to-dels system. Jeg får dem fra Kirudan.

Jeg synes ikke, at det er et problem med luft. Jeg går bare på toilettet og tømmer luften ud, når det er nødvendigt. Og det er altså ikke oftere, end jeg alligevel ville gå på toilettet for at tisse. Jeg bryder mig ikke om at bruge filter, fordi jeg føler, at jeg kan lugte det (hvilket muligvis er indbildt). Jeg har altid brugt dette system og været glad for det.
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

LeneBB

Luft, masser af luft !

Indlægaf LeneBB » 10. jun 2010 00:04

Hej

Jeg har haft ileostomi siden starten af februar i år.
Der er faktisk ikke problemer, men jeg forstår ikke hvorfor jeg "producerer" så meget luft.
Det prutter faktisk ud i stomi posen konstant, og den bliver meget oppustet mange gange om dagen og natten. Nogle gange er det høje og lange pruttelyde, men de fleste gange er det bare små "bløb".
Jeg tømmer den selvfølgelig ud jævnligt , jeg bliver jo helt skæv af den oppustede pose.
Jeg spiser ikke noget og drikker ikke noget, der kan være årsag til "den store" produktion af luft.

Har nogen oplevet noget lignende ?

Lene BB

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: LUGT!!

Indlægaf Steen Samuelsen » 10. jun 2010 08:44

Hej Lene

jeg får meget luft i posen når jeg spiser kål, gule ærter og løgsuppe. Øl og især sodavand giver også luft i posen. Os sidst men ikke mindst tyggegummi giver mig luft i posen, endda så meget at jeg er holdt helt op med at tygge tyggegummi siden jeg har fået stomi.

Hvis du ikke mener at luften kommer fra noget du spiser eller drikker, så skal du måske se om du uden at tænke over det selv "sluger" luften ned i maven. enten i forbindelse med at du spiser, drikker eller laver andre synkebevægelser.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

LeneBB

Re: LUGT!! og Masser af Luft

Indlægaf LeneBB » 14. jun 2010 21:36

Hej

Jeg har IKKE spist noget, der kan forårsage luft dannelse i den mængde, det sker.
Det har også udviklet sig til en svidende smerte næsten hele tiden.
Jeg blev CT scannet i fredags
Har idag fået at vide, der ikke er "ny kræft". (Hurraaaaaa)
Men måske er det en infektion, der skal afleveres urinprøve og afføringsprøve.
Jeg ved heller ikke hvordan det er eller føles med en maveinfektion (forkølelse)
efter(Ileo)stomi. Hvordan mon det føles at have en katar.
Måske er det sådan noget jeg har i maven.
Min afføring er også skiftevis tynd og så grødet.
Normalt når jeg får kemo er den tynd i et par dage, men det kan jeg ellers godt styre med banan og HUSK.
Men ikke i den sidste uges tid.
Men nu sker der da en undersøgelse.
Så løser det hele sig nok (igen).

Iøvrigt tak for svar :D

Aften Hilsner
LeneBB


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster