Stomi og manglende galdeblære

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
mr

Stomi og manglende galdeblære

Indlægaf mr » 24. maj 2010 09:01

Jeg har fået konstateret galdesten efter at have haft nogle anfald og skal derfor have fjernet galdeblæren. Jeg har læst at ens afføring godt kan ændre sig uden en galdeblære så vil høre om der er andre med stomi som også har fået fjernet galdeblæren.

Peter Sørensen

Re: Stomi og manglende galdeblære

Indlægaf Peter Sørensen » 24. maj 2010 11:14

Hej MR

Der er en del med stomi, der får fjernet galdeblæren, fordi morbus crohn og Colitis ulcerosa hos nogle kan give forsnævringer i galdegange. Denne lidelse ses kun hos patienter der kun har tyktarmsproblemer. Ses ikke ved patienter, som kun har tyndtarmsproblemer. Dvs. kun ved morbus crohn i tyktarmen og colitis ulcerosa.

Efter fjernelse af galdeblæren løber galden blot direkte ud i leveren gennem galdegangen og fordøjelses- funktionen vil derfor ikke blive påvirket så det mærkes - ved et meget fedtrigt måltid kan der dog eventuelt forekomme løs afføring.

mr

Re: Stomi og manglende galdeblære

Indlægaf mr » 24. maj 2010 11:39

Hej Peter.
Tak for svaret. Har kolostomi pga. en ulykke og ikke fordi jeg har tarmsygdom og er ikke overvægtig så lægen mener jeg har fået galdesten pga. mine gener.
Spiser sjældent fed mad så det burde ikke være et problem at undgå, men havde bare hørt at stærk mad også kunne give problemer uden en galdeblære og det spiser jeg tit. Har kun haft to galdestensanfald så hvis det var nødvendigt at ændre sine kostvaner efter fjernelse af galdeblære overvejede jeg lidt om operation overhovedet var en god ide.

Peter Sørensen

Re: Stomi og manglende galdeblære

Indlægaf Peter Sørensen » 24. maj 2010 12:01

Hej igen

Så vidt jeg ved er stærk, krydret, røget og stegt og fed mad noget du skal undgå, hvis du har galdesten,
fordi det kan udløse anfaldene.
Så efter fjernelsen vil du generelt ikke have restriktioner, bortset risiko for en omgang fedt diarre, hvis man virkelig har gået til den. :wink:
Da du ikke har stomi grundet tarmsygdom, vil du formentlig ikke mærke forskel på før og efter, bortset fra at smerterne og anfaldene er væk.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster