Kolostomi

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
muddi1974
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. okt 2009 17:30
Årgang: 1974
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Sydsjælland

Kolostomi

Indlægaf muddi1974 » 26. mar 2010 15:25

Er der nogen har som gode råd til at undgå prutte lyde fra stomien.
Jeg bruger 2 delt stomi produkter.
Jeg er under uddannelse og virklig nervøs for om min stomi prutter i undervisningen. Har ikke fortalt nogen af mine med studerende om min stomi, da jeg er meget flov over dette og ikke har accepteret denne på trods af jeg formenligt skal leve med den resten af mit liv.
Det fylder meget i mit liv at jeg hele tiden skal tænke over at holde hånden for stomien i undervisningen og det er ret besværligt når man skal skrive og viske ud men rent faktisk mangler en hånd mere.
Har virklig brug for hjælp NU !!!!!!

Peter Sørensen

Re: Kolostomi

Indlægaf Peter Sørensen » 26. mar 2010 16:24

Hej Muddi

Først og fremmest , jo mere nervøs du er, jo mere aktivitet vil der være i posen :(
Du vil altid selv høre det som et tordenskrald,når den slipper en prut, men det er sjældent at andre lægger mærke til noget.
Jeg spiser selv helt normalt og går i stramt tøj ,det dæmper lyden, ulempen er at afføringen så sætter sig omkring stomien, men det virker også dæmpende.
Jeg har ikke problemer med at filteret dermed stopper, så jeg går af og til i enrum og presser indholdet ned i posen.
Jeg er så heldig at min kolostomi faktisk har fået samme rytme, som min tarm havde før operationen, den er generelt aktiv morgen og tidlig aften, og det er yderst sjældent der er hørbare prutter.
hvis du er voldsomt plaget af luft så tænk over hvad du spiser og drikker i løbet af dagen, og følg den gængse kostråd til ileostomierne, (selvom du har en kolo)

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Re: Kolostomi

Indlægaf Dorte73 » 26. mar 2010 18:47

Hej Muddi

Jeg har god held med at lægge det ene ben over det andet og samtidig løfte hælen på nederste ben (jeg har ret lange ben, så måske virker det ikke for alle) og derefter læne mig frem over bordet. Derved kommer min stomi til at hvile på øverste lår. På den måde kan jeg dæmpe lyd fra stomien og samtidig bruge begge hænder. Det virker bedst, hvis der samtidig er lidt luft i posen - så man kan lave et "modtryk".

Ellers kan det hjælpe at spænde mavemusklerne, når du kan mærke, at der er noget på vej. Det kan holde det tilbage tids nok til, at du kan nå at lægge en hånd over stomien.

Endelig kan du måske tage en klud af en art foran stomien fx inden for et par strømpebukser, så du har en "lyddæmper" på?

Jeg håber noget af det kan bruges hos dig.
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

karinaa

Re: Kolostomi

Indlægaf karinaa » 27. mar 2010 11:20

hej

hvad spiser du til morgenmad? Hvis man spiser havregryn kan det måske dæmpe det lidt, jeg har ikke stomi mere, men da jeg havde var jeg ogs utrolig bange for de lyde og når jeg havde spise havregryn så var min stomi slet ikke så aktiv som hvis jeg havde spist andet. Når jeg var til møder holdte jeg også hånden op på stomien og det hjalp men kan godt se det er svært når det er hver dag. Jeg synes efterfølgende at lyde som når maven knurre larmer meget mere. Jeg kan høre de andres maver men folk reagere ikke på lyden fra posen. De tror det er maven som knurre hvis de kan høre det.

Held og lykke

KK
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5. jan 2009 22:38

Re: Kolostomi

Indlægaf KK » 20. apr 2010 00:16

Hej Muddi.
Jeg ved ikke om du har fået løst problemet i mellemtiden. Jeg har selv haft samme problem indtil jeg begyndte at irrigere og spise havregrød om morgenen og minimere kogte grøntsager i maden, spise små måltider og dyrke mere motion. Jeg irrigerer hver anden dag og sætter så en prop i fra coloplast, så kan man ikke høre noget hvis der kommer luft ud.
Mvh KK


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst