prutter

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

prutter

Indlægaf Annie » 22. dec 2009 00:01

Hej Alle. :)
Så er jeg tilbage efter min operation, fik kolo for 14 dage siden, vil lige høre om der er andre der har de samme problemer som mig.Min tarm tømmer sig om morgen , fint men den gør det over et par timer,og der kommer meget, så jeg må tømme posen en gang, inden den er helt færdig, jeg bliver derfor nød til at have de tømbare poser på, det er jo ikke godt at skifte pose flere gange lige efter hinanden. er det også sådan at man føler at man ikke bliver tømt, jeg kan heller ikke forstå at jeg kan slå prutter fra endetarmen,måske den første dag, men da ikke nu :shock: .
Venlig hilsen.Annie :D

Peter Sørensen

Re: prutter.

Indlægaf Peter Sørensen » 22. dec 2009 11:21

Hej Annie

Der kan godt dannes luft i endetarmen, selvom den er afbrudt.
dels kan bakteriefloraen i tarmslimhinden danne gas,og der kan også sive luft ind,særligt i tiden lige efter operationen, fordi lukkemusklen er blevet påvirket under operationen, så den ikke er helt tæt.
knibeøvelser hjælper.

Det lyder som om du vil have fordel af at bruge 2 dels bandage, med større pose,så du kan nøjes med at skifte selve posen når tarmen tømmer sig.

Din tarm vil finde ind i en rytme, og mængden af afføring svinger med, hvor meget du spiser og drikker, i starten, uger til måneder, kan fordøjelsen være påvirket af dels narkosen og smertestilende, samt at man har været mindre fysisk aktiv i sygdoms og operations perioden.

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: prutter.

Indlægaf Annie » 26. dec 2009 22:30

Hej Peter.
Tak for dit svar. jeg havde også tænkt mig at bruge 2 dels, men min stomisygeplejske siger at de fylder meget mere, og jeg ikke kan få pladen hel ren når jeg skifter pose, :shock: det vil jeg ha det rigtig dårligt med . jeg håber også at den snart bliver mindre, syntes ikke der sker noget, :?
Ha en god bagjul. Venlig Hilsen. Annie.

Peter Sørensen

Re: prutter.

Indlægaf Peter Sørensen » 27. dec 2009 13:06

Hej Annie

Det eneste der fylder mere er en låsering på ca. 1 mm i højden,alternativt kan man anvende 2 dels med klæbekobling, der er lige så flade som et dels bandager.
Med hensyn til at pladen skal være helt ren, så er det ikke noget der har betydning, den afføring der evt sidder omkring stomien kan fjernes med et stykke toiletpapir, og den smule der ikke kan fjernes , bliver jo lukket inde i den nye pose, så det er ikke noget der kan ses eller lugtes.
Man skal vænne sig til det og finde ud af hvordan det fungerer.
Nogle stomister bruger både vatpinde og vand, men man risikerer ,at øge risikoen for lækage eller at løsne pladen ved for kraftig rengøring af pladen.
Stomien bliver langsomt mindre, så du må ikke forvente at det sker synligt det kan godt tage et par måneder, og selv derefter skal man af og til måle og kontrollere størrelsen, da den påvirkes af vægttab/ vægtstigning.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: prutter

Indlægaf Steen Samuelsen » 27. dec 2009 20:23

Hej Annie

Rengøring af stomien ved brug af 2-dels system er ikke noget problem. Jeg skifter pose når jeg er i bad.
Når jeg er færdig med at vaske og skylle mig, tager jeg posen af og skyller stomien med håndbruseren. Jeg vikler et gazekomres omkring stomien mens jeg tørrer mig, og tørrer til slut pladen af med et tørt gazekompres, før jeg sætter en ny plade på.

Jeg benytter samme procedure, når jeg også skifter pladen. Jeg lader der varme vand risle ned over kroppen, mens jeg forsigtigt løsner pladen. Det varme vand får pladen til at løsne sig, så risikoen for hudskader bliver mindre. Bagefter skyller jeg med håndbruseren. Jeg vikler et gazekomres omkring stomien, mens jeg tørrer mig. Når jeg har tørret mig, fjerner jeg gazen og efterser stomi og hud før jeg monterer ny plade og pose.

Gazekompresset omkring stomien hæfter jeg med et lille stykke plaster mens jeg tørrer mig.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: prutter

Indlægaf Annie » 28. dec 2009 01:46

Hej Peter og Steen :D
Tak for jeres svar, men peter, det er også mere tanken om at der sidder noget, som jeg har det svært med :( men jeg kan godt se at det er bedre, og meget hurtigere, jeg tror jeg vil prøve.
steen har jeg forstået det rigtigt, når du skriver, at du tager bad med pladen på og bruser stomien uden pose, du skriver også at når du skifter plade lader du vandet løbe ned over, så er det nemmere at fjerne pladen, men når du så ikke fjerner pladen når du bader, er du så ikke bange for at den falder af,
Jeg er så heldig at jeg uden problemer kan bade uden pose, jeg kan mærke når den er færdig med at tømme sig, desværre er den bare så længe om det, den gør det over flere gange om morgen, derfor ville det også være godt med 2dels, tror i at den vil blive ved med at tømme sig på den måde, hvordan skal man så komme ud af døren, altså man kan vel ikke sidde i toget med en fuldt pose, :oops: man kan jo heller ikke passe sit tøj :shock: hmm,( der er rigtig meget i posen hver gang)
Ha det godt. Venlig Hilsen Annie.

Peter Sørensen

Re: prutter

Indlægaf Peter Sørensen » 28. dec 2009 11:44

Hej Annie

Jeg tror at mængden vil falde,når din krop er kommet helt over operationen.
Det kan også være at du i en periode skal bruge en større pose, jeg bruger selv en maxi pose, mest af dovenskab, :) og har en rytme som din, morgenkaffen sætter systemet igang.
I forbindelse med genoptagelse af arbejde/dagligt liv efter operationen, kan man opleve større reaktion fra stomien/tarmene fordi tarmbevægelserne påvirkes af psyken.
Hvis man er nervøs eller går og spekulerer over hvordan det bliver, så snakker tarmene med,ligesom eksamens mave.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: prutter

Indlægaf Steen Samuelsen » 28. dec 2009 17:33

Hej Annie

De dage hvor jeg kun skifter posen, venter jeg med at tage posen af til jeg er færdig med at bruge sæbe. At der kommer vand på pladen betyder ikke noget så længe jeg ikke rykker i den. Den skal nok blive siddende. Kanten bliver lidt våd og blød, men den tørrer igen.

De dage hvor jeg skifter det hele, venter jeg igen til jeg er færdig med at bruge sæbe. Derefter vender jeg mig mod bruseren, så vandet løber direkte ned på maven lige over pladen. Nu løfter jeg så pladen langsomt og forsigtigt fri af huden, samtidig med at vandet løber ind under pladen og bløder pladen op de steder hvor den ikke slipper med det samme. Jeg har udviklet denne metode fordi jeg har let til stripping (beskadigelse af det øverste hudlag) ved skift af pladen.

Jeg har ileostomi og og fundet ud af at min tarm tømmer sig i perioden kl. 1600 - 0600. Det betyder blandt andet at jeg skal op en gang om natten og tømme posen, men hvad - jeg skal op at tisse alligevel.
Det betyder også at når jeg går i bad om morgenen sker der næsten igenting før sidst på eftermiddagen. Derfor har jeg god tid til at skofte plad/pose når jeg går i bad.
Det betyder også at jeg skal ud og tømme pose når jeg er i byen om aftenen, - men det er bare rutine.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: prutter

Indlægaf Annie » 28. dec 2009 23:47

Hej igen Peter og Steen :D
Tak for jeres hjælp, jeg syntes lige nu at det er noget skidt alt sammen, peter, når du skriver at du bruger maxi poser, tømmer din tarm sig så på en gang, så du hele dagen har en tom pose.
steen, jeg syntes det lyder rigtig godt, at der godt kan komme vand på pladen uden den mister sit klæb,
bliver jeg nød til at vænne mig til at der er lidt i posen :cry: kan bare ikke se hvordan jeg kan komme ud af døren om morgen, når den tømmer sig over de næste par timer, jeg vil jo være på vej på arbejdet når den er i gang, jeg kan jo ikke have almindeligt tøj på, det er da også meget ubehageligt bare at gå ud til toilettet med en hel fuld pose :cry: eller sidde i toget imens den tømmer sig :shock: , hmm. Jeg skal først til min stomisygeplejske d 7 jan, så vil jeg prøve 2 dels, håber at det er noget for mig.
Venlig Hilsen. Annie :roll:

Peter Sørensen

Re: prutter

Indlægaf Peter Sørensen » 29. dec 2009 01:56

Hej Annie
Min tarm tømmer sig over ca 1 time, afhængig af hvad jeg har spist og drukket dagen før, og dernæst kan der komme lidt henover dagen, afhængig af aktivitets niveau.
Mit tøj , stramt ,gør at man ikke kan se det, og sætter afføringen sig om stomien presser jeg det ned så posen er flad.
jeg har sammenlignet med, før min operation, samme mængde og rytme og konsistens som før stomien, det tog 3-4 måneder, før det blev en fast rytme, man skal ind i den daglige rutine før kroppens reaktioner falder på plads igen, man kan sige at man skal ud over punktet, hvor man stadig er patient.
Hvis det kun er lidt (mængden er svær at definere) venter jeg med posekift, hvis filteret ikke er stoppet.
Du vil også opleve at din påklædning ikke nødvendigvis behøver at ændre sig, jeg gik det første halve år, i kondi bukser med elastik,fordi jeg følte at almindeligt tøj trykkede stomien, stoppede posen og synliggjorde stomien.
I dag bruger jeg tights til træning, og ganske almindelige denim bukser, sålænge linningen ikke sidder direkte over stomien.

Gid der var lidt flere, feminine Copa rådgivere og forum brugere, der ville komme med råd
til dig, jeg ved godt at en mands råd ikke altid kan bekræfte, at livet som kvinde kan leves næsten helt normalt.
Du burde nok overveje om du ikke skal kontakte vores sekretariat og få en aftale om en rådgiver, som du kan møde ansigt til ansigt.

Husk at du altid kan få en tid på ambulatoriet, hvis du har spørgsmål eller problemer, du behøver ikke at vente til den tid du har fået.


Tlf.: 57 67 35 25
Telefontider:
Man-tirs-tors-fre: kl. 10-14
Onsdag: kl. 16-18

Malene

Re: prutter

Indlægaf Malene » 29. dec 2009 14:43

Hej Annie.
Har din stomisygeplejerske ikke snakket med dig om irrigation(skyldning af tyktamren) når nu det er en kolostomi du har?
Har selv haft kolostomi i snart 4 år og irrigerer ca. hveranden aftenen og så kommer der ikke noget i mellemtiden.
Ved godt at det sikkert er for tidligt efter operationen endnu men hvis det er en blivende stomi er det værd at lære.
Mvh. Malene

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: prutter

Indlægaf Annie » 29. dec 2009 23:16

Hej Peter :D
Hej igen, tak for dit råd, jeg ringer i morgen, jeg har haft marianne fra storkøbenhavn ude til kaffe inden jeg blev opereret, det var vældigt godt, men det er ikke den samme stomi vi har, det er nok bedre hvis det er en med kolostomi ik :). ha det godt peter, og rigtig godt nytår :D
Venlig hilsen Annie.
Hej Marlene.
Tak for dit svar. ja jeg har også tænkt mig at prøve, jeg tror nemlig at det ville være godt for mig, jeg har det sidste år skyllet min tarm hver dag, så jeg tror ikke at det vil være svært for mig at lære, det er vel det samme, bare et andet sted hi, måske endda lettere :lol:.
Også et rigtig godt nytår til dig :wink: Venlig Hilsen Annie.

ela
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. sep 2008 10:15

Re: prutter

Indlægaf ela » 27. maj 2011 10:11

Hej! Jeg har meldt mig ind i foreningen, da jeg syntes der er megen hjælp at hente, jeg hart haft kolostomi i ca 10 år. og det går ok det meste af tiden, men det med lydene fra stomien er jo nok et af de store problemer for de fleste, der er det, at det undrer mig at der endnu ikke er nogle kloge hoveder der har fundet ud af at fremstille poser der er lydløse, det burde kunne lade sig gøre ( det ville vække jubel hos os brugere! :D

Mike

Re: prutter

Indlægaf Mike » 10. okt 2014 20:44

Hej Min far har også en stomi men jeg er lidt tvivl om han prutter også i røven er det normal?

Merete

Re: prutter

Indlægaf Merete » 28. okt 2014 12:26

Jeg ved ikke om dette, er den rigtige fremgangsmåde?
Har I andre oplevet, at stomiposens kulfilter bliver stoppet mens I sover og bliver til em stenhård ballon? som er ubehagelig?

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: prutter

Indlægaf Steen Samuelsen » 28. okt 2014 13:39

Jeg tror desværre at vi her er oppe imod naturlovene. Når vi står op, falder afføringen ned i bunden af posen, men når vi lægger os ned løber noget af afføringen op og stopper filteret. Producenterne arbejder hele tiden på at løse problemet,men Newton "opfandt" tyngdekraften, så jeg tror at vi må leve med problemet.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

K. Hansen

Re: prutter

Indlægaf K. Hansen » 28. okt 2014 16:09

Hej Merete.
Jeg kender problemet.
De nye Sensura Mio poser fra Coloplast har et virkelig godt filter. Jeg er lige skiftet til dem. De er grå. Du kan gå ind på deres hjemmeside og bestille prøver. De fås som lukkede og tømbare, som 1-dels og 2-dels. De er bedre end nogen andre jeg har prøvet....

Stomien
Indlæg: 26
Tilmeldt: 1. nov 2013 14:30
Kontakt:

Re: prutter

Indlægaf Stomien » 4. nov 2014 21:38

Hej

Jeg oplever også af og til at posen bliver helt fyldt med luft i løbet af natten så posen er kæmpe stor når man vågner. Men det er hovedsagligt når jeg har drukket sodavand, eller har spist mad som giver luft i maven. Det er fx løg mv. hvis jeg holder mig fra sodanvand og den slags madvarer, så har jeg ingen problemer med at posen bliver fyldt med luft.

Alternativt kunne man skifte posen inden man går i seng så filtrene er friske til natten.

God aften
vh
Tonny
http://www.stomien.dk
Blogger om det at leve med en stomi på www.stomien.dk Prøver at skrive det så ærligt og realistisk som muligt.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster