endetarm

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
karinaa

endetarm

Indlægaf karinaa » 3. apr 2009 09:13

Hej

Jeg har kolostomi og det er meningen jeg skal have lagt tarm tilbage efter ½ år, så mit spørgsmål er, hvad sker der med endetarm imens. Den er blevet lukket af i enden derinde ved tarmen, men jeg tænker når der ikke sker noget i den tarmdel, lukker den så ikke til?

karina

Peter Sørensen

Re: endetarm

Indlægaf Peter Sørensen » 3. apr 2009 10:32

Hej Karina

der sker intet, den fungerer som normal tarm, og vil fortsat danne tarmslim, have bakterieflora tarmbevægelser og af og til afføringstrang ,hvis slimen samler sig eller dane klumper, der så kvitteres på den "normale" måde.
Men din lukke muskel bør du træne dagligt , med knibeøvelser, den bliver doven fordi der ikke er noget at holde på.

karinaa

Re: endetarm

Indlægaf karinaa » 3. apr 2009 13:11

kan man få ondt i endetarm hvis man f.eks. tørre sig , er den mere sart nu?

Peter Sørensen

Re: endetarm

Indlægaf Peter Sørensen » 3. apr 2009 13:18

Hej igen

nej den er ikke mere sart, men man kan opleve at huden omkring endetarmsåbningen, er eller bliver irriteret fordi der siver lidt slim ud, fra stumpen, lukkemusklen kan have svært ved at holde det inde fordi det er tyndt, brug evt lidt natusan eller barrierecreme som man kan få til stomipleje til at beskytte huden mod fugten.
der er enkelte der er nødt til at bruge et lile bind til at suge fugten.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster