Kan stomien tåle sol?

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Margit
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27. apr 2007 12:33
Geografisk sted: Århus

Kan stomien tåle sol?

Indlægaf Margit » 21. apr 2008 22:02

Sol??
Kan Stomien tåle sol? For i så fald vil jeg forsøge at sidde lidt i lys og luft for¨måske at få has på et begyndende hudirritationsproblem - megen rødmen under pladen!
Er der nogen her der ved noget om det?
Margit.

Peter Sørensen

sol

Indlægaf Peter Sørensen » 22. apr 2008 10:27

Hej Margit

Jeg vil ikke anbefale dig at sidde med stomien i sollys.
Slimhinden på selve stomien, er jo normalt aldrig udsat for sollys, så jeg ved ikke ,hvordan den vil reagere.
Og din hud under pladen er sart og ikke vant til sol, så der skal ikke meget til at du bliver skoldet, eller skader huden.
Det er fint nok at lade huden få luft.

Jeg ved godt at der er konflikt, så du ikke kan komme på ambulatoriet med din rødmen, hvis det er meget, så tal med din egen læge, der så kan henvise dig til hudlæge.

ursula
Indlæg: 12
Tilmeldt: 5. jun 2008 16:14
Geografisk sted: Holbæk

Re: Kan stomien tåle sol?

Indlægaf ursula » 7. jun 2008 21:27

[quote="Margit"]Sol??
Kan Stomien tåle sol? For i så fald vil jeg forsøge at sidde lidt i lys og luft for¨måske at få has på et begyndende hudirritationsproblem - megen rødmen under pladen!
Er der nogen her der ved noget om det?
Margit.[/quote]a

Hej her er et godt råd som jeg selv bruger har det fra min stromisygeplejske. :wink: locoid 0,1% på en vatpind smør det på i et tyndt lag over det hele, men ikke vis der er rigtigt hul på huden der bruger jeg en meget lilli klat salve på, Du skal bruge det i en hel uge ikke noget med at stoppe fordi det ikke er rødt mere, for så kommer det bare til bage. :cry: Men det kan være du ikke kan tåle den plade du har, prøv at skift til et andet mærke og firma. Få evt nogen prøver fra dem. :D den kan ikke tåle sol du få en 3 grads forbrænding på tarmen og det andet 2 grads
Venlig hilsen
ursula

Olebolebumm
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. jan 2008 08:40

Indlægaf Olebolebumm » 25. jun 2008 06:16

Hej

Det her er min første sommer med stomi. Jeg har nydt solen - fra foråret af -, men har ladet min pose sidde på. Det har ikke givet nogen problemer (være sig klare eller matte stomiposer).
Man får - selvfølgelg - et hvidt område, men det er jo alligevel dækket hele tiden (som evt. bikini-, buksestriber).
Har prøvet, at sidde uden pose, men måtte meget hurtigt, pga. en pludselig udladning fra stomien, sætte en pose på.
Har prøvet, at gå i vandet (godt nok køligt, men rart) og havde tapet alle kanterne på stomiposen (fra Welland - Flair, tømbar, 13 mm XFMD513) fast med uelastisk sportstape, købt på apoteket (hjælper også på læk, hvis der, fx skal løftes og stomiklæberen så går op i limningen.)
Sportstapen har ikke givet nogen hudproblemer for mig, men det kan jo være individuelt.
Tror dog, at du skal se stomiområdet som en ekstra "bikinilinie". Og - du kan da få masser af farve alle mulige andre steder.
Mht. folks reaktioner, ved min luftning af stomien (-posen) har jeg kun haft nysgerrige og interessserede reaktioner. Specielt er børnene spørgelystne, men samtidigt meget accepterende når de har fået en forklaring om, hvad det nu er for en, der sidder der.

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Indlægaf Henning Granslev » 26. jun 2008 15:14

Hej Olebolebumm

Man kan sagtens nyde livet ved stranden og få sol på maven. Men måske skulle du overveje at tage et lille håndklæde over stomiposen, når du solbader.
Hvorfor det?
Jo, posen bliver meget varm i direkte sollys. Det klarer posen nok. Men klæberen kan blive meget varm og blød, så kan posen løsne sig. Det er jo ikke så rart.
Jeg ved af erfaring gennem mange år, at når jeg blot tager et lille håndklæde eller lægger min t`shirts over posen, så er der ikke noget problem.
Min stomi sidder heldigvis pænt på maven, så den kan dækkes, når jeg bruger boxershorts.

God sommer og badeliv ønskes fra
Henning Granslev, Kolt :lol:
Henning Granslev


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster