Klovn afsnit om stomi - Er det ok?

Få en hyggelig snak med andre om alt andet end stomi
Forumregler
Få en hyggelig snak med andre om alt andet end stomi. Husk at du også kan få kontakt med andre stomister i forummet Kontakt med andre
Posedame

Klovn afsnit om stomi - Er det ok?

Indlægaf Posedame » 1. maj 2007 11:46

Nu er det noget tid siden jeg så det afsnit af Klovn - men jeg fandt her til aften nogle billeder fra afsnittet

http://forum.sharevirus.com/post109619.html

Det er det første afsnit, hvor man kan se Frank og en pige i en pool. Men handler altså om, at frank og casper har fået kontakt med 2 unge gymnasie piger og bliver inviteret med til deres studenterfest. Casper spørger frank om han er interesseret i hende pigen, men nej det var noget med at hun havde en pose på maven. Så til festen falder de i vandet og pludselig afførring over det hele.

Jeg ved ikke hvad jeg skal synes om det. Jeg kan ikke undgå at blive forarget over at de (måske i deres uvidenhed - eller jagt på at forarge deres seere) laver sådan et afsnit hvor de bare fylder endnu mere på en fordom omkring hvad stomi er. Når det er i forvejen er et ret tabubelagt emne. Bare så ærgeligt, når de seere der sidder derude,der intet ved om stomi ser sådan et afsnit, og får endnu mere bekræftet en fordom..eller får en ny, og det er os der skal kæmpe med den fordom hver gang vi møder et nyt menneske. Synes det er rigtig fejt gjort egentlig!
Og tænker på hvad deres motiv er med sådan et afsnit

Peter Sørensen

er det ok

Indlægaf Peter Sørensen » 1. maj 2007 18:33

Hej Posedame

det gik ikke helt ubesvaret hen, nedenstående blev sendt ud som pressemeddelelse efter afsnittet blev vist 1 gang september 2006, det
(blev kun bragt i et par lokalaviser), det faldt sammen med de store demoer i forbindelse med børnehaver og nedskæringer så der var meget andet stof.

Deres motiv er svært at gennemskue, men der har været autister, spastikere,lammede osv. i Klovn, og vi må nok acceptere at satire konstant afsøger grænser, vi må jo så bare sige vi ved bedre.

Til kamp mod fordommene.


I tv-serien KLOVN, der sendes på TV2 Zulu, bragte man et nyt afsnit d. 11/9 2006. Heri indgår en ung pige med stomi, hvor posen falder af i swimmingpoolen.



Vi ”gamle stomister”, kan godt se komikken, det er selvfølgelig et tragikomisk indslag i serien, men samtidig et indslag der kan påvirke og fremdyrke de fordomme ,der findes om stomi, det er ikke sjovt ,hvis man har en sygdom der kan føre til stomi.

Og nej poserne falder altså ikke bare af, ikke engang i vand, det er højteknologiske produkter der sikrer brugerne et, helt normalt og aktivt liv. Sundheds styrelsen har godkendt at stomiopererede kan benytte offentlige svømmehaller, på lige fod med alle andre.

Der er i Danmark en gruppe på ca. 11000 opererede, der spænder fra nyfødte – 100 årige.

Stomiforeningen Copa, afholder omkring den 7/10 international stomidag, landet over, temaet er living life to the full

Vi håber at møderne kan medvirke til at fjerne fordommene og tabuerne, der åbenbart stadig trives.

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf GR » 1. maj 2007 21:16

Hejsa.. Jeg har også set afsnittet. Nu er jeg ikke lige nyopereret og kunne godt se det sjove i det afsnit. Frank bildte jo hende pigen ind, at han var stomist. Det at hendes plade falder af i vandet, kan jo desværre give det indtryk, man ikke kan komme i vand som stomist.
I serien kommer de jo vidt omkring, så hvorfor ikke et afsnit om en stomist. De har jo bla. sat strøm til en autist, det er nok heller ikke alle der synes, det var lige sjov. Casper omtalte jo også autisten, knap som et menneske. Bodil blev bla. også pisket i hovedet i et afsnit.
Casper har jo i serien ikke meget tilover, for folk der falder lidt uden for normen, så klart nok, han at disser hende stomisten lidt.
Hvis folk der har set afsnittet, tror stomilivet er sådan, må man jo bare fortælle, man ikke slår læk, når man kommer i vand.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 2. maj 2007 08:16

Jeg så ikke selv afsnittet af KLOVN, men blev ringet op lige efter det blev genudsendt ved ikke helt hvornår, af min kæreste der sagde at hvis jeg havde brug for at snakke ville han godt komme hjem til mig, og jeg fattede minus... men han forklarede hvorfor bagefter... og sagde at han ville købe klovn når det udkommer på dvd og så skulle vi se det sammen for han vil være sikker på jeg ikke bliver ked af det...
Mette Kristensen

Mette
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31. jan 2007 16:04
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Mette » 2. maj 2007 10:33

Jeg så afsnittet genudsendt et par dage inden jeg selv skulle opereres og synes ligesom mange andre at det er okey.
Som GR skriver kommer de jo vidt omkring - så hvorfor ikke også her.

De folk der ved man har det, ved jo også at det ikke er noget problem - og resten kan man bare lade være med at fortælle det til hvis man synes det er et problem :wink:

Mette

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 14. maj 2007 14:29

Jeg tror grunden til at mange er forarget over afsnittet af KLOVN er at en Stomi er sådan et stort TABU.
Mette Kristensen

trines
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. apr 2007 13:56
Årgang: 1972
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: vestsjælland

Indlægaf trines » 20. maj 2007 11:13

Jeg tror netop de laver grin med autister, stomier osv fordi de ikke accepterer nogle som helst tabuer. Det synes jeg er en fin holdning

Karen

Indlægaf Karen » 25. maj 2007 06:05

Jeg synes det er lidt af et problem når folk, som ikke ved hvad stomi er, ser det program og får indtryk af at stomi er noget man ikke kan bade fordi så ender det med afføring over det hele i vandet. Det er et helt forkert indtryk, men de ved jo ikke bedre. Så stomi og tabuet bliver endnu større. Det synes jeg er mega ærgeligt :cry:

Annina
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:50

Indlægaf Annina » 26. maj 2007 01:30

trines skrev:Jeg tror netop de laver grin med autister, stomier osv fordi de ikke accepterer nogle som helst tabuer. Det synes jeg er en fin holdning

Jamen. så burde "de" måske finde sig andre tabuer for at kunne manifestere egen "tabusløshed". Der er nok at tage af.... Hmm....og hvilken glæde har jeg og andre af, at der er et håndfuld mennesker der ikke ligger under for tabuer.... Nemt nok når man ikke selv er omfattet af et tabu.

Jag er enig med Karen i, at evt. frygt for eller fordomme omkring stomi ude i samfundet - kun kan blive yderligere styrket af, at man fremdrager hvad man selv mener er morsomt omkring stomi - uden samtidigt at sørge for at informationen er afbalanceret. Uden at der er taget hånd om det sidste - rangerer den slags satire - i min verden - på linie med regulær mobning.

sikahe

Indlægaf sikahe » 26. maj 2007 07:57

Afsnittet blev jo genudsendt i torsdags... og om skæbende ville at jeg så det med en, som jeg er begyndt at smådate... og havde faktisk samme aften fortalt ham om stomien, som han ikke anede, hvad var før ejg forklarede det.

Og indtil i torsdags, såå har jeg bare grint og sagt, det er jo bare satire... meen hold da op, jeg var glad for, at jeg havde set afsnittet før og kunne "advare" ham om det som ville komme og kunne sige til ham, at det ikke i behøver at give "lort" i hele poolen fordi en stomist er i... og at den ikke "bare" lige lægger eller falder af.

Og var godt på den måde, at vi nu sad i siturationen og jeg kunne svarer på spørgsmålene...
MEN han indrømmede også, at hvis jeg bare havde fortalt om den og han så havde set afsnittet selv den aften, såå havde han nok set det at har jeg har stomi, som et større problem end han føler det er nu efter vores samtale efter afsnittet.
Og da jeg sagde, at han da bare kunne have spurgt, næste gang vi så havde ses?? Så sagde han, at det ville han havde fundet svært, da det jo er noget meget specielt og udfra afsnittet også så ud noget som er et meget ømtåleligt emne for dem som har stomien.
Og når et forhold er nyt som vores såå er det først man spørger til jo ikke den anden "toiletliv".

Og kan kun give ham ret, men har aldrig set på det på den måde før... men er glad for, at vi så det sammen og fik talt og derved undgik måske en samtale som var ndvendig og som satte nogle ting på plads for ham... og er meget glad for, at han blev her trods en lidt "dårlig" information fra seriens side om stomi.

maiken
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. okt 2006 22:30
Årgang: 1984
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: ØsterVrå
Kontakt:

Indlægaf maiken » 27. maj 2007 21:30

Må indrømme at jeg også blev lidt forarget, selvom jeg også sagtens kan se det sjove i det. Er stor fan af klovn :o)
Men flere af mine veninder skrev til mig om det var rigtigt at posen bare faldt af midt i det hele. Måtte jo så fortælle dem sådan og sådan og det altså er løgn...
Vi har kun det sjov vi selv laver, men der måtte selv jeg lige tælle til ti. Jeg har ikke hørt om den presse meddelelse, men sys den var berrettiget...

Maiken
www.antlia.dk


Tilbage til "Hyggekrogen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster