ændring af levenrandør
Forumregler
Få en hyggelig snak med andre om alt andet end stomi. Husk at du også kan få kontakt med andre stomister i forummet Kontakt med andre
Få en hyggelig snak med andre om alt andet end stomi. Husk at du også kan få kontakt med andre stomister i forummet Kontakt med andre
-
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 17. jan 2014 16:04
ændring af levenrandør
Hejsa herinde
Jeg sidder lige på en mørk fredag og tænker..om der er andre.Stomi patienter der har fået brev fra deres kommuner.om at (deres) kommune lige pludselig har lyst til skrive,Nu skal du have en ny levenrandør.Håber nogle læser dette.og kan /vil svare.på forhånd Tak
mvh Jytte Jensen
Jeg sidder lige på en mørk fredag og tænker..om der er andre.Stomi patienter der har fået brev fra deres kommuner.om at (deres) kommune lige pludselig har lyst til skrive,Nu skal du have en ny levenrandør.Håber nogle læser dette.og kan /vil svare.på forhånd Tak
mvh Jytte Jensen
Re: ændring af levenrandør
Hej
Jeg har også prøvet at få sådan et brev. Det betyder kun at du skal bestille dine varer hos en anden leverandør. Du kan få de samme varer som før. For mig var der ingen problemer i det. Så du kan være rolig, du kan bare gøre det på samme måde som hidtil.
Venlig hilsen Kristine.
Jeg har også prøvet at få sådan et brev. Det betyder kun at du skal bestille dine varer hos en anden leverandør. Du kan få de samme varer som før. For mig var der ingen problemer i det. Så du kan være rolig, du kan bare gøre det på samme måde som hidtil.
Venlig hilsen Kristine.
Re: ændring af levenrandør
Fik sådan et brev for længe siden.
Det gik fint, men så opstod der et mindre problem der dog hurtigt blev rettet. Min bevilling lød på kassser og pakker, intet om hvor meget der er i de kasser og pakker og når en pakke med noget så pludselig ryger fra 200 til 100, ja så løb jeg tør til sidst, det blev dog rettet med en opringning til kommunen og nu er der styr på det igen
Begge leverandører jeg har haft nu er søde at snakke med og leverer rigtig hurtigt.
Der er intet at frygte.
Det gik fint, men så opstod der et mindre problem der dog hurtigt blev rettet. Min bevilling lød på kassser og pakker, intet om hvor meget der er i de kasser og pakker og når en pakke med noget så pludselig ryger fra 200 til 100, ja så løb jeg tør til sidst, det blev dog rettet med en opringning til kommunen og nu er der styr på det igen
Begge leverandører jeg har haft nu er søde at snakke med og leverer rigtig hurtigt.
Der er intet at frygte.
/Jesper
-
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 17. jan 2014 16:04
Re: ændring af levenrandør
kristine skrev:Hej
Jeg har også prøvet at få sådan et brev. Det betyder kun at du skal bestille dine varer hos en anden leverandør. Du kan få de samme varer som før. For mig var der ingen problemer i det. Så du kan være rolig, du kan bare gøre det på samme måde som hidtil.
Venlig hilsen Kristine.
Hej Kristine tak for oplysningen.tænker om min kommune skal spare.jeg har mediq fra Brøndby.Og skal fra 24/2 have.Kirstine Hardam..God weekend
Re: ændring af levenrandør
Hej igen.
Du har nok ret i at det er for at spare at kommunen skifter leverandør. Jeg har også haft Mediq, men har nu OneMed. Og jeg må sige at de begge er flinke og medgørlige. Jeg ringer og bestiller mine varer. Jeg kender en der bruger Kirsten Hardam og hun er også tilfreds med det. Så jeg tror ikke du skal bekymre dig om det. Du kan få de samme varer som du plejer hos Kirsten Hardam. Men jeg kan da godt huske da jeg skulle skifte til anden leverandør. Jeg var bange for at jeg skulle til at skifte til helt andre poser. Og det ville jeg godt nok være ked af.
Venlig hilsen Kristine.
Du har nok ret i at det er for at spare at kommunen skifter leverandør. Jeg har også haft Mediq, men har nu OneMed. Og jeg må sige at de begge er flinke og medgørlige. Jeg ringer og bestiller mine varer. Jeg kender en der bruger Kirsten Hardam og hun er også tilfreds med det. Så jeg tror ikke du skal bekymre dig om det. Du kan få de samme varer som du plejer hos Kirsten Hardam. Men jeg kan da godt huske da jeg skulle skifte til anden leverandør. Jeg var bange for at jeg skulle til at skifte til helt andre poser. Og det ville jeg godt nok være ked af.
Venlig hilsen Kristine.
-
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 17. jan 2014 16:04
Re: ændring af levenrandør
Takker Kristine jeg blev dejlig tryg med dit svar.Ville også være ked af hvis kroppen skulle til at pøve andre produkter Mvh Jytte fra Vbg,
Re: ændring af levenrandør
Hej!
Jeg mener at Københavns Kommunes leverandør kommer i udbud hvert 2. år. Og det firma som kan levere de stomiprodukter vi bruger, billigst, bliver valgt.
Og det er der vel intet forkert i.
Den nuværende leverandør her i København er OneMed og her er servicen helt i top.
En kort overgang var det Mediq, som jeg desværre oplevede,leverede noget andet, end det jeg havde bestilt. Fordi de mente, at det jeg bestilte, var udgået. Jeg kontaktede producenten, som sendte mig det jeg skulle bruge og efterfølgende afregnede med Mediq.
Fordi jeg syntes Mediq´s håndtering af min bestilling,var får dårlig,aflagde jeg firmaet et besøg. Gav dem her den senest produktoversigt fra producenten og forklarede, hvad det betød for mig, at have den bandage,som jeg bestilte og hvorfor jeg ikke ville eller kunne bruge den de sendte.
Kort tid efter skiftede kommunen tilbage til OneMed.
Og her er der og har heller ikke tidligere, været problemer.
Ehlin
Jeg mener at Københavns Kommunes leverandør kommer i udbud hvert 2. år. Og det firma som kan levere de stomiprodukter vi bruger, billigst, bliver valgt.
Og det er der vel intet forkert i.
Den nuværende leverandør her i København er OneMed og her er servicen helt i top.
En kort overgang var det Mediq, som jeg desværre oplevede,leverede noget andet, end det jeg havde bestilt. Fordi de mente, at det jeg bestilte, var udgået. Jeg kontaktede producenten, som sendte mig det jeg skulle bruge og efterfølgende afregnede med Mediq.
Fordi jeg syntes Mediq´s håndtering af min bestilling,var får dårlig,aflagde jeg firmaet et besøg. Gav dem her den senest produktoversigt fra producenten og forklarede, hvad det betød for mig, at have den bandage,som jeg bestilte og hvorfor jeg ikke ville eller kunne bruge den de sendte.
Kort tid efter skiftede kommunen tilbage til OneMed.
Og her er der og har heller ikke tidligere, været problemer.
Ehlin
-
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 17. jan 2014 16:04
Re: ændring af levenrandør
Ehlin
Jeg er næsten sikker på det er et penge spørgsmål..Det eneste håb er at min ny levenrandør lever op til det jeg plejer at bruge.Eller kontakter jeg Formanden for Copa. tror jeg at jeg gær alligevel.han vil jo gerne vide hvis kommuner spænder ben for os.mvh Jytte
Jeg er næsten sikker på det er et penge spørgsmål..Det eneste håb er at min ny levenrandør lever op til det jeg plejer at bruge.Eller kontakter jeg Formanden for Copa. tror jeg at jeg gær alligevel.han vil jo gerne vide hvis kommuner spænder ben for os.mvh Jytte
-
- Indlæg: 207
- Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
- Årgang: 1951
- Stomi siden: 1973
- Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager
Re: ændring af levenrandør
Hej alle.
Det er korrekt, at kommunerne laver indkøbsaftaler ca. hvert 2-3 år. Og ja, det er for at spare penge i de kommunale pengekasser. Det er så vidt også i orden.
Men når kommunen skifter leverandør for indkøb/levering af stomihjælpemidler, bør der ikke være problemer med at få de samme produkter som hidtil leveret fra den "gamle" leverandør.
Når kommunerne indgår en ny leverandøraftale, skal der inddrages brugerrepræsentanter.
Ved reel brugerinddragelse er det Stomiforeningen COPA, der varetager de stomiopereredes interesser til en god aftale.
De personer, der repræsenterer Stomiforeningen COPA, har en liste med de krav, vi som forening ønsker skal være i en god leverandøraftale.
Og det er korrekt, hvis der er problemer med kommuner, der ikke opfylder disse krav og brugerne ikke kan få de samme stomihjælpemidler som før, vil landsforeningen meget gerne kontaktes og hjælpe til at problemet bliver løst.
Venlig hilsen
Henning Granslev, landsformand COPA
Det er korrekt, at kommunerne laver indkøbsaftaler ca. hvert 2-3 år. Og ja, det er for at spare penge i de kommunale pengekasser. Det er så vidt også i orden.
Men når kommunen skifter leverandør for indkøb/levering af stomihjælpemidler, bør der ikke være problemer med at få de samme produkter som hidtil leveret fra den "gamle" leverandør.
Når kommunerne indgår en ny leverandøraftale, skal der inddrages brugerrepræsentanter.
Ved reel brugerinddragelse er det Stomiforeningen COPA, der varetager de stomiopereredes interesser til en god aftale.
De personer, der repræsenterer Stomiforeningen COPA, har en liste med de krav, vi som forening ønsker skal være i en god leverandøraftale.
Og det er korrekt, hvis der er problemer med kommuner, der ikke opfylder disse krav og brugerne ikke kan få de samme stomihjælpemidler som før, vil landsforeningen meget gerne kontaktes og hjælpe til at problemet bliver løst.
Venlig hilsen
Henning Granslev, landsformand COPA
Henning Granslev
-
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 17. jan 2014 16:04
Re: ændring af levenrandør
Til Henning
Tak for dit svar.Det er 1 gang jeg bliver bedt om skifte havde i mange År Inge Lise Sørensen.de lukkede.jeg har nu mediq er godt tilfreds.Så ja nok et spare problem.Smiler tænker det skal nok gå.alt sammen.Med min nye Levenrandør.Hvis ikke kontakte jeg dig Henning.
mvh Jytte Jensen
Tak for dit svar.Det er 1 gang jeg bliver bedt om skifte havde i mange År Inge Lise Sørensen.de lukkede.jeg har nu mediq er godt tilfreds.Så ja nok et spare problem.Smiler tænker det skal nok gå.alt sammen.Med min nye Levenrandør.Hvis ikke kontakte jeg dig Henning.
mvh Jytte Jensen
Re: ændring af levenrandør
Hej igen!
Hvad er der egentlig galt i at det er et penge spørgsmål?
Når jeg skal ud og købe f.eks.en ny portion Ota Solgryn ,går jeg ikke i Netto hvis det p.t. er billigere i Rema 1000.
Det vil efter min mening være hul i hovedet.
Hvorfor skal så Kommunen betale mere for den stomibandage, jeg bruger hos f.eks. Mediq hvis
f. eks. OneMed kan levere den billigere?
Jeg er i hvert fald ikke interesseret i en skatte stigning, som kunne & ville være en konsekvens af, at kommunen ikke valgte den leverandør som er billigst.
Det eneste jeg som stomiopereret behøver bekymre mig om, er at jeg kan vedblive med, at få den stomibandage som jeg i samråd med min stomisygeplejerske har valgt. Og som for mig er optimal!
På et tidspunkt i forløbet med Mediq,måtte jeg have Peter Sørensen fra Copa til hjælp i det,den sagsbehandler jeg talte med hos kommunen, fejl tolkede loven.
Hun var nemlig af den opfattelse at, at jeg skulle bruge det stomiprodukt som var billigst!
Jeg blev efterfølgende ringet oo af hende og hørte hende sige: "Du ringer bare til leverandøren og bestiller det du skal bruge".
Ehlin
Hvad er der egentlig galt i at det er et penge spørgsmål?
Når jeg skal ud og købe f.eks.en ny portion Ota Solgryn ,går jeg ikke i Netto hvis det p.t. er billigere i Rema 1000.
Det vil efter min mening være hul i hovedet.
Hvorfor skal så Kommunen betale mere for den stomibandage, jeg bruger hos f.eks. Mediq hvis
f. eks. OneMed kan levere den billigere?
Jeg er i hvert fald ikke interesseret i en skatte stigning, som kunne & ville være en konsekvens af, at kommunen ikke valgte den leverandør som er billigst.
Det eneste jeg som stomiopereret behøver bekymre mig om, er at jeg kan vedblive med, at få den stomibandage som jeg i samråd med min stomisygeplejerske har valgt. Og som for mig er optimal!
På et tidspunkt i forløbet med Mediq,måtte jeg have Peter Sørensen fra Copa til hjælp i det,den sagsbehandler jeg talte med hos kommunen, fejl tolkede loven.
Hun var nemlig af den opfattelse at, at jeg skulle bruge det stomiprodukt som var billigst!
Jeg blev efterfølgende ringet oo af hende og hørte hende sige: "Du ringer bare til leverandøren og bestiller det du skal bruge".
Ehlin
Re: ændring af levenrandør
Kære stomibrugere
Indledningsvis vil jeg præsentere mig. Jeg er udbudskonsulent i Slagelse og har udbudt stomihjælpemidler for det geografiske område, der kaldes Fællesudbud Sjælland. Fællesskabet består af 16 kommuner i Region Sjælland, og vi har indgået en kontrakt pr. 1. januar 2014 med en ny leverandør.
Når jeg sådan går ind på jeres territorium i et debatforum, er det fordi jeg oplever, at der kan være en bekymring hos jer ved et leverandørskifte. Det bør der ikke være, for vi har indkøbsfællesskabet FUS sikret os, at leverandøren kan give tilbud på specialprodukterne, og samtidig kan levere alle markedets produkter. I behøver derfor ikke være usikre overfor, om jeres produkter kan leveres. Jeg håber derfor, at I vil opleve at firmaet Kirstine Hardam vil varetage opgaven med at servicere jer på samme omsorgsfulde vis, som jeres tidligere leverandør.
I min kontakt med Firmaet Kirstine Hardam har jeg indtil nu oplevet en stor forståelse for opgaven med at servicere borgere i 16 kommuner samt de kommunale administrationer, og jeg har desuden oplevet en kvik og hurtig ekspedition ved telefonerne, når jeg har kontakte firmaet. Jeg håber, at I får samme gode oplevelse.
Som bonusinformation kan jeg oplyse, at Kirstine Hardam har en uddannet stomisygeplejerske tilknyttet, og i Region Sjællands område er man velkommen til at kontakte hende, hvis man får problemer med sin stomi. Jeg er dog klar over, at mange anvender ambulatorierne i regionen, og sådan tænkes det også fortsat at forblive, idet det bygger på et mangeårigt samarbejdsgrundlag mellem region, borgere og kommune. Regionens ambulatorie har blandt andet være med til at specificere den vareliste, der er udgangspunktet for vores udbud.
Hvis COPA måtte ønske at høre, hvad der er baggrunden for de kommunale udbud og andre relaterede forhold, der har indflydelse på jeres hverdag som stomibrugere, vil jeg meget gerne deltage i et arrangement og fortælle, hvordan kommunerne i Region Sjælland griber det an, når der skal indgås indkøbsaftaler på hjælpemidler.
Med de bedste intentioner om at have fjernet lidt usikkerhed vedrørende leverandørskiftet i Regions Sjælland, vil jeg ønske debattørerne en god mandag.
Med venlig hilsen
Anne Frederiksen
Udbudskonsulent
Slagelse Kommune
Indledningsvis vil jeg præsentere mig. Jeg er udbudskonsulent i Slagelse og har udbudt stomihjælpemidler for det geografiske område, der kaldes Fællesudbud Sjælland. Fællesskabet består af 16 kommuner i Region Sjælland, og vi har indgået en kontrakt pr. 1. januar 2014 med en ny leverandør.
Når jeg sådan går ind på jeres territorium i et debatforum, er det fordi jeg oplever, at der kan være en bekymring hos jer ved et leverandørskifte. Det bør der ikke være, for vi har indkøbsfællesskabet FUS sikret os, at leverandøren kan give tilbud på specialprodukterne, og samtidig kan levere alle markedets produkter. I behøver derfor ikke være usikre overfor, om jeres produkter kan leveres. Jeg håber derfor, at I vil opleve at firmaet Kirstine Hardam vil varetage opgaven med at servicere jer på samme omsorgsfulde vis, som jeres tidligere leverandør.
I min kontakt med Firmaet Kirstine Hardam har jeg indtil nu oplevet en stor forståelse for opgaven med at servicere borgere i 16 kommuner samt de kommunale administrationer, og jeg har desuden oplevet en kvik og hurtig ekspedition ved telefonerne, når jeg har kontakte firmaet. Jeg håber, at I får samme gode oplevelse.
Som bonusinformation kan jeg oplyse, at Kirstine Hardam har en uddannet stomisygeplejerske tilknyttet, og i Region Sjællands område er man velkommen til at kontakte hende, hvis man får problemer med sin stomi. Jeg er dog klar over, at mange anvender ambulatorierne i regionen, og sådan tænkes det også fortsat at forblive, idet det bygger på et mangeårigt samarbejdsgrundlag mellem region, borgere og kommune. Regionens ambulatorie har blandt andet være med til at specificere den vareliste, der er udgangspunktet for vores udbud.
Hvis COPA måtte ønske at høre, hvad der er baggrunden for de kommunale udbud og andre relaterede forhold, der har indflydelse på jeres hverdag som stomibrugere, vil jeg meget gerne deltage i et arrangement og fortælle, hvordan kommunerne i Region Sjælland griber det an, når der skal indgås indkøbsaftaler på hjælpemidler.
Med de bedste intentioner om at have fjernet lidt usikkerhed vedrørende leverandørskiftet i Regions Sjælland, vil jeg ønske debattørerne en god mandag.
Med venlig hilsen
Anne Frederiksen
Udbudskonsulent
Slagelse Kommune
Re: ændring af levenrandør
Til
Udbudskonsulent
Anne Frederiksen
Slagelse Kommune
Selv om jeg bor i Københavns Kommune vil jeg sige:
"SUPER" at du går ind her og forklarer hvordan tingene fungerer.
mvh
Ehlin Andreassen
Udbudskonsulent
Anne Frederiksen
Slagelse Kommune
Selv om jeg bor i Københavns Kommune vil jeg sige:
"SUPER" at du går ind her og forklarer hvordan tingene fungerer.
mvh
Ehlin Andreassen
-
- Indlæg: 355
- Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
- Årgang: 1947
- Stomi siden: 2007
- Geografisk sted: Fredericia
Re: ændring af levenrandør
Kære Anne
Der er som sådan ingen problemer omkring kommunernes indgåelse af kontrakt med en ny forhandler, ud over at brugerne skal vænne sig til en anden procedurer og nye personer.
Men som bruger, synes jeg at det er forkert at kommunen anbefaler at brugeren skal anvende forhandlerens sygeplejerske, og det af flere grunde:
- forhandlerens sygeplejerske er ikke omfattet af den lovbestemte tavshedspligt som gælder offentligt ansat sundhedspersonale. Hvad bliver oplysninger om mig og mit forbrug herefter brugt til.
- forhandlerens sygeplejerske har ikke adgang til min patientjournal, herunder tidligere problemer og erfaringer, når hun skal vejlede mig i anvendelsen af stomiprodukter.
De værste ting, der er set i forbindelse med forhandlerskifte, er at kommunen har ændret i borgerens bevilling uden forudgående partshøring jf. forvaltningsloven. Det er meget skændigt og derudover skal den enkelte brugers valg af stomimateriale ikke være styret af kommunens økonomiopfattelse men udelukkende af brugerens behov, som i øvrigt kan skifte med årstiderne og vekslende aktivitetsniveau.
De nævnte eksempler er ikke fra din kommune, men det er hvad der er set i andre kommuner, så derfor vil en ny kommunal kontrakt altid give bekymring.
Der er som sådan ingen problemer omkring kommunernes indgåelse af kontrakt med en ny forhandler, ud over at brugerne skal vænne sig til en anden procedurer og nye personer.
Men som bruger, synes jeg at det er forkert at kommunen anbefaler at brugeren skal anvende forhandlerens sygeplejerske, og det af flere grunde:
- forhandlerens sygeplejerske er ikke omfattet af den lovbestemte tavshedspligt som gælder offentligt ansat sundhedspersonale. Hvad bliver oplysninger om mig og mit forbrug herefter brugt til.
- forhandlerens sygeplejerske har ikke adgang til min patientjournal, herunder tidligere problemer og erfaringer, når hun skal vejlede mig i anvendelsen af stomiprodukter.
De værste ting, der er set i forbindelse med forhandlerskifte, er at kommunen har ændret i borgerens bevilling uden forudgående partshøring jf. forvaltningsloven. Det er meget skændigt og derudover skal den enkelte brugers valg af stomimateriale ikke være styret af kommunens økonomiopfattelse men udelukkende af brugerens behov, som i øvrigt kan skifte med årstiderne og vekslende aktivitetsniveau.
De nævnte eksempler er ikke fra din kommune, men det er hvad der er set i andre kommuner, så derfor vil en ny kommunal kontrakt altid give bekymring.
Med venlig hilsen
Steen
Steen
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster