kost i forbindelse med meget kort tyndtarm

Korttarmssyndrom skyldes operation med fjernelse af tarm i forbindelse med kronisk betændelse i tarmen, blodprop i tarmen eller komplikationer til anden mave-tarmkirurgi, herunder for kræft i tarm og mave.
Tilstanden kræver tilførelse af kunstig ernæring (parenteral ernæring).
Forumregler
Korttarmssyndrom skyldes operation med fjernelse af tarm i forbindelse med kronisk betændelse i tarmen, blodprop i tarmen eller komplikationer
Helle Chr

kost i forbindelse med meget kort tyndtarm

Indlægaf Helle Chr » 11. jul 2012 22:30

Hej,

Min søn Noah Liam fik 2 døgn gammel fjernet ca 70% af sin tyndtarm og fik i mange uger mad intraviøst. Han er nu næsten 10 måneder gammel og det er ganske svært at finde ud af, hvad han egentlig må spise, hvad tarmen formår at arbejde med. Hans hovedkost er fortsat neocate (pulver modermælkserstatning) og derudover får han diverse grød uden fibre og uden proteiner. Er der nogen der har erfaringer indenfor dette,vi kan læne os op ad i den videre udvikling af hans spiseevner?

Sommerhilsner fra Helle

Belle

Re: kost i forbindelse med meget kort tyndtarm

Indlægaf Belle » 12. jul 2012 00:11

http://www.foraeldregruppen.dk/

Dette er et link til forældre med børn som har/har haft lign. problemer/bekymringer....der må absolut være hjælp at hente.

Hanne 8210

tynd output

Indlægaf Hanne 8210 » 29. jul 2012 13:16

Hejsa.
Er der nogen med erfaring i hvor lang tid det tager inden ens tarmfunktion er "normal". Fik både urostomi og colostomi i april. Min colo-pose bliver fyldt med lindt output i starten, men lige til sidst kommer der altid et par ordentlige skyller med flydende... :( Kan næsten ikke komme ud af badeværelset, da posen liiige skal tømmes igen. Spiser Sylliflor 2g dgl. spiser også bananer, men det samler ikke det hele. Temmelig irriterende, især når man er i byen eller har gæster og er på toilettet i op til 20 min.
Hanne :|

Ps. er der nogen, der ved hvor mange vi er der har både uro- og colostomier? :|


Tilbage til "Korttarmssyndrom"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster