væske eller ernæring uden drop stativ

Korttarmssyndrom skyldes operation med fjernelse af tarm i forbindelse med kronisk betændelse i tarmen, blodprop i tarmen eller komplikationer til anden mave-tarmkirurgi, herunder for kræft i tarm og mave.
Tilstanden kræver tilførelse af kunstig ernæring (parenteral ernæring).
Forumregler
Korttarmssyndrom skyldes operation med fjernelse af tarm i forbindelse med kronisk betændelse i tarmen, blodprop i tarmen eller komplikationer
Peter Sørensen

væske eller ernæring uden drop stativ

Indlægaf Peter Sørensen » 23. sep 2008 23:51

På foranledning af en forespørgsel om transportabelt udstyr til parenteral ernæring eller væske indgivelse
har jeg fundet ud af at der findes et hjælpemiddel, som bruges i England, det er en rygsæk der er designet til både børn og voksne, den kan indeholde en pose med parenteral ernæring på op til 4 liter og væsken hjælpes på vej med batteridreven pumpe.

man kan se den her http://www.micrelmed.com/interior/produ ... m#rucksack
rygsækken er designet i samarbejde mellem engelske patienter og firmaet, der er i England ca 750 patienter på parenteral ernæring.

Der er i Danmark ca. 200 patienter på parenteral ernæring og en del på fast væskedrop, for at bevare væske balancen.

Jeg var selv i en længere periode på hospitalet, på parenteral ernæring, og ved hvor frustrerende og begrænsende det er at være koblet op til et dropstativ i 8-12 timer, rygsækken med pumper kan trods alt medvirke til at man kan færdes mere frit både ude og hjemme.

Jeg kender ikke behovet for hjælpemidlet , her i Danmark men vil opfordre til at man fortæller om det på de relevante hospitals afdelinger, således at man også der ved at der findes alternativer til dropstativer.

Gæst

Re: væske eller ernæring uden drop stativ

Indlægaf Gæst » 6. jun 2010 22:17

Hej Peter. Arbejder selv med oplæring af patienter til parenteral ernæring. Kender godt til den der taske, men hvordan gøres det med flere væsker af gangen? Kender kun til pumpe med tilhørende infusionsslange uden trevejshane.. Det er vores problem eller udfordring... Hilsen Lea

Peter Sørensen

Re: væske eller ernæring uden drop stativ

Indlægaf Peter Sørensen » 6. jun 2010 23:40

Hej Lea

jeg har desværre ingen forudsætninger for at give et bud, på hvordan flere væsker kan indgives.

Jeg må indrømme at jeg havde håbet at http://korttarmsforum.dk/ oprettet af sundhedsstyrelsen havde været en mulighed for fokus på korttarms patienterne, og deres helt specielle behov,men desværre virker det fuldstændig dødt, uden opdateringer fra det tilknyttede fagpersonale , så behovene er næsten usynlige.
Der er ca 30 reelle brugere af korttarmsforum.dk ,hvoraf nogle er patienter andre fagpersoner , og desværre over 16000 tilmeldte spammere, så selv fra det offentlige er der desværre en meget lille interesse for at vedligeholde og adminstrere foraet.

Derfor fik jeg oprettet denne gruppe i copaforummet, men som du ser er der meget få brugere der skriver her, så jeg formoder at mange af de problemer man tumler med ,varetages direkte med de afdelinger der behandler korttarms patienterne.

Mads Hanghøj

Re: væske eller ernæring uden drop stativ

Indlægaf Mads Hanghøj » 10. maj 2011 12:56

Jeg er studerende ved Designskolen Kolding, hvor vi netop er i fær med at undersøge problemerne ved dropstativer, med henblik på at finde en holdbar løsning. I den forbindelse vil jeg meget gerne høre om behov og problemstillinger ved dropstativerne, fra folk der bruger dem til hverdag. ?

Vh. Designstuderende

Peter Sørensen

Re: væske eller ernæring uden drop stativ

Indlægaf Peter Sørensen » 10. maj 2011 13:04

Hej Mads
Kontakt sekretariatet på 5767 3525, hvor du muligvis kan få kontakt til en korttarms rådgiver, som der er meget få af på landsplan.


Tilbage til "Korttarmssyndrom"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster