Medlemsdemokrati

Stil spørgsmål vedrørende Stomiforeningen COPA, hjemmesiden/forummet, rapportér fejl, eller kom med forslag til forbedringer/tiltag til hjemmesiden/forummet.
Forumregler
Stil spørgsmål vedrørende Stomiforeningen COPA, hjemmesiden/forummet, rapportér fejl, eller kom med forslag til forbedringer/tiltag til hjemmesiden/forummet.
tommy
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11. okt 2009 13:42
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Næstved

Medlemsdemokrati

Indlægaf tommy » 26. mar 2011 19:21

Der skal herved henstilles til, at hovedbestyrelsen i COPA på sit første møde tager en generel drøftelse af hvilke områder og emner vores forretningsudvalg skal beskæftige sig med samt realitetsbehandler det forslag der slutter brevet.

Baggrunden for dette er, at der fra forretningsudvalget ( FU ) og formanden er udsendt et brev, hvoraf det fremgår at man på forretningsudvalgsmøde har siddet og drøftet enkelte medlemmer. Jeg kan intet sted i vedtægterne finde belæg for, at FU har denne kompetence, og finder det både betænkeligt og beskæmmende at det er denne måde FU forvalter sin tid.

I vedtægterne står at FU varetager den daglige og økonomiske ledelse af COPA, men der står ingen steder at FU har kompetence, til at bruge deres mødevirksomhed på at nedgøre enkeltmedlemmer af COPA.

Brevet lyser langt væk af en dyb irritation over, at medlemmer af COPA, ønsker et andet og meget mere medlemsorienteret COPA, end det som vi har nu. At vi ligefrem ønsker en udbredelse af demokratiet i COPA, som rækker længere end hvad FU ønsker, og at vi ønsker en forening som kan være dagsordenssættende for mennesker med stomi.

Brevet slutter af med følgende sætning :

” FU og jeg er ved at være rigtig trætte af denne farce. Det fremmer ikke lysten til frivilligt arbejde.”

Det synes jeg simpelthen er en morsomhed . At en mand der oppebærer et honorar på omkring 200.000 kr om året for at være formand , kalder sit arbejde frivilligt. Jeg kalder det lønnet.

At der er blevet stillet spørgsmålstegn ved at formanden skal rejse til Bologna , betalt af Coloplast, finder jeg ganske naturligt. COPA skal som forening være uafhængig af producenter og forhandlere, og en producentsponseret rejse kan bestemt ikke betegnes som overholdende disse regler.

Hvis det er vigtigt og nødvendigt at COPA er til stede i Bologna, skal vi naturligvis selv betale udgifter, for at fjerne enhver mulighed for at vi står i taknemmelighedsgæld til producenter eller forhandlere.

Men jeg skal da gerne fortælle hvad der for mig ikke fremmer lysten til frivilligt arbejde:

• At have en ledelse i foreningen der mener at de altid har ret, og at man dybest set bare har forkerte og obsternasige medlemmer virker ikke fremmende.
• At være medlem af en forening der brænder 350.000 kroner af medlemmernes penge af på en jubilæumsfest for de få udvalgte virker ikke fremmende.
• At være medlem af en forening der uanset forringelser af servicetilbud, nedlæggelse af ambulatorier eller åbenlys urimelig sagsbehandling i kommunerne er fuldkommen usynlig fremmer ikke lysten.
• En arrogant landsformand og et ditto FU der bruger mødetid på at nedgøre enkeltmedlemmer er ikke fremmende.
Jeg skal på denne baggrund foreslå at der til vedtægternes § 12 tilføjes et stk 7 som lyder :

” Forretningsudvalget må ikke af egen drift tage enkeltmedlemmers personlige, politiske og andre forhold op til sine møder ”.

En sådan tilføjelse burde være unødvendig, men desværre har realiteterne vist, at det i COPA er nødvendigt for medlemmerne at holde både landsformand og FU i en kort snor.

Det omtalte brev er omsendt til medlemmerne af hovedbestyrelsen så de som ikke har set det vil kunne får en kopi fra deres lokale HB-medlem.

Gæst

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf Gæst » 26. mar 2011 22:52

Jeg får det da rigtigt dårligt af at læse, at der bliver drøftet enkeltmedlemmer på møder? Er det (selvf.) kritiske medlemmer, der drøftes? Man har ret til at være krtitisk på alle måder, hvis det er det, der lige nu og her "optager" en.
Lisbon

fie12345

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf fie12345 » 27. mar 2011 11:32

Hvis det virkelig forholder sig sådan har man da virkelig ikke lyst til at være en del af dette!!!!

mofriha
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. aug 2008 15:43
Årgang: 1974
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Eskilstrup, Falster

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf mofriha » 27. mar 2011 14:08

Efter min mening er det en utrolig vigtig debat, som Tommy rejser her. Jeg har haft den tvivlsomme fornøjelse at læse omtalte brev fra Forretningsudvalg og formand, og jeg må ærligt indrømme at jeg var dybt, dybt rystet. Ikke alene hænger man tre navngivne medlemmer ud, som ikke har nogen mulighed for at forklare deres synspunkter. Man opfordrer også lokalforeningerne rundt omkring i landet til at skrive direkte til de "utilpassede", og tage afstand fra deres synspunkter. Det er simpelthen så grov en overskridelse af de beføjelser som Forretningsudvalg og formand har. Hovedbestyrelsen er COPA's øverste myndighed, og eventuelle stridigheder må og skal behandles her. Alt andet er chikane og mobning af værste skuffe.

En helt anden ting er debatten om frivilligt arbejde. Som Tommy så rigtigt skriver oppebærer formanden et honorar på omkring 200.000 kr. Det i en forening der tæller ca. 3500 medlemmer, og som derfor naturligvis har begrænsede midler til rådighed. Efter min mening burde en formand i COPA være ulønnet, og modtage kompensation for eventuel tabt arbejdsfortjeneste. At man samtidig vælger at bruge penge på festmiddag og overnatning i forbindelse med 60 års jubilæet er også ganske forkasteligt. Disse penge kunne være brugt på at promovere foreningen i offentligheden, og øge kendskabet til et liv med stomi. I stedet må de "almindelige" medlemmer af COPA igennem en lodtrækning om at deltage i festlighederne med "eliten" i COPA. Det er fuldstændig utilstedeligt og nedværdigende, at betalende medlemmer af en patientforening, skal gennem lodtrækning for at deltage i foreningens aktiviteter.

COPA's opgave er at oplyse om livet med stomi. Derfor skal vi alle sammen slås for, at aviser og radio- og tv-stationer bliver bestormet med henvendelser om de aktiviteter der planlægges i forbindelse med jubilæet. Når ikke man fra centralt hold vil tage kampen op, må vi jo gøre det lokalt.

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf jk » 27. mar 2011 14:50

Det er virkelig artig læsning :shock: .
Kan tilslutte mig det ovenfor skrevne og ser frem til at der kommer en redegørelse fra Formand - HB og FU snarest.

Ang lodtrækning om deltagelse i jubilæums fest .
Det høre ingen steder hjemme.Enten laver man fest for alle medlemmer eller også markere man dette på andet vis, med noget som kommer hele medlemsskaren eller organisationen til gode.
At bruge kr. 350.000 på udvalgte medlemmer efter en lodtrækning . Her stopper festen efter min mening.
Venlig Hilsen JK-1958

Karina Hovmand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. jun 2010 07:49
Årgang: 1975
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Præstø

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf Karina Hovmand » 27. mar 2011 20:03

Det er også kommet mig for øre hvilken DIKTATOR "vores" formand egentlig er. FØJ!!!!

Også jeg overvejer mit medlemskab.....I mellemøsten er der folkeoprør mod den ene diktator efter den anden....Vogt dig....det kunne også ske for dig.

Syntes der bliver gjort et rigtig godt stykke arbejde i min lokal forening, men jeg ønkser IKKE at ligge under for formandens luner, så hvis ikke tonen bliver anderledes må jeg kraftigt overveje en udmeldelse...

Troede faktisk foreningen var til for medlemmerne og ikke omvendt.

Jeg skammer mig på deres vegne

Karina Hovmand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. jun 2010 07:49
Årgang: 1975
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Præstø

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf Karina Hovmand » 27. mar 2011 20:05

Fristes til at opfordre til oprør..... Hvad med en selvstændig "østdansk" afdeling....

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf jk » 28. mar 2011 07:41

Lad os nu lige klappe hesten og få en redegørelses på overstående fra formand HB og FU .
Venlig Hilsen JK-1958

Ivaluti
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24. aug 2010 13:28
Årgang: 1976
Stomi siden: 2010

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf Ivaluti » 29. mar 2011 12:46

Nu spørger jeg måske dumt men hvor kan man læse det brev og hvem er det sendt ud til? Det lyder meget beskæmmende men måske er det kun godt at det så nu bliver taget op så man fremover undgår den slags.

Gæst

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf Gæst » 29. mar 2011 13:27

tommy skrev:Det omtalte brev er omsendt til medlemmerne af hovedbestyrelsen så de som ikke har set det vil kunne får en kopi fra deres lokale HB-medlem.


Lokalformændene har kopi af brevet.

Hanne
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. apr 2010 10:54
Geografisk sted: Horsens

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf Hanne » 2. apr 2011 17:45

Da jeg læste på hjemmesiden, blev jeg vred, rigtig vred. Magen til forvanskning af sandheden skal man lede længe efter.
I vrede skal man dog ikke handle, da det vil blive for uovervejet, og kun gøre tingene værre.

Hvor er det nemt at gemme sig bag anonymitetens tåger.
Medlemsdemokrati, skrevet af Tommy? Hvem er Tommy? De indviede ved det nok, jeg kender ikke og ved ikke hvem Tommy er. Svar: Gæst. Et andet svar: Fie 12345. Mofriba, Jk. Det kunne være rart at vide, hvem der gemmer sig bag disse navne.

Tommy, har vi fået oplyst, da han har sendt en lignende skrivelse til hovedbestyrelsen (HB).
Det ville dog være rart, hvis man var lidt mere inde i sagerne, inden man får lagt sådan en omgang ud på hjemmesiden. Det ser nærmest ud som om, der er nogen der støber kuglerne og får andre til at skyde dem af.

Landsformanden har til en hver tid ret til at skrive om foreningens situation til HB-medlemmerne. Alle har fået de samme oplysninger.

Med al denne opstandelse må der være nogen i HB der føler sig gevaldig trådt over tæerne, hvorfor?
Ja, vi er trætte af, at der er nogle medlemmer der ikke forstår ,at når noget er vedtaget ved en demokratisk afstemning, så er det den vej vi går.
Overskriften på brevet fra Tommy har endda titlen, Medlemsdemokrati? Det må være en farce. Det er netop demokrati vi ønsker og ikke nogle få medlemmers diktatur fordi det ikke altid bliver som de vil.

Om formandens rejse til Bologna. Når jeres forening beder en person stille op som foredragsholder ved jeres møder, skal de så selv betale rejseomkostninger? Jeg tror det vil blive svært at få nogen til at komme, hvis det er kravet.

Forretningsudvalget (FU) mener ikke at der er obsternasige medlemmer. Der er medlemmer der sender breve, som de vil have behandlet på FU-møderne og det bliver de. Derved bliver personen også nævnt ved navn, og på den måde omtalt på et FU-møde. Det er vel en naturlig ting. Det kan vel ikke kaldes at nedgøre medlemmer. Det er heller ikke at tage enkeltmedlemmers personlige og politiske holdning op på mødet. Hvis disse medlemmers henvendelser ikke blev behandlet, ville det netop være mangel på demokrati.

Der bliver klandret over, at jubilæet koster 350.000,00 kroner. OK. Det er mange penge. Beløbet er sparet op over en årrække og ikke en lige pludselig udgift. De der stemte nej til afholdelse af jubilæet kan nok føle noget ærgrelse over, at det blev vedtaget, men det blev faktisk afgjort ved en demokratisk afstemning. Så kan man altså ikke bagefter skose nogen for, at det bliver sådan. Der er nogen i HB der tidligere har siddet i FU. De har faktisk været med til at bestemme, at der skulle være den opsparing der har været, og at dette beløb skulle være bundet til afholdelse af jubilæet. Derfor er det svært for nuværende i FU at se, hvorfor der skal være den store utilfredshed. Der er også givet udtryk for, at det er for langt væk, når det skal holdes i Vejle . For langt væk fra hvad? 40 og 50-års jubilæet blev holdt i København, er det så ikke rimeligt, at det denne gang er sjællænderne, der skal flytte sig, for at deltage?

Med hensyn til nedlæggelse af stomiambulatorier, så kan det aldrig blive en skyld der kan pålægges FU. Det er kun politikerne der ved deres handlinger kan gøre dette, og hvis I , som jeg, mener det er forkert, så må vi tage vores stemme op til revision, når der skal være valg. I den situation kan FU kun forsøge, efter bedste evne, at påvirke politikerne, og håbe de vil høre på os. Det er jo ikke kun stomiambulatorier der bliver nedlagt, det er hele sygehuse. Der bliver sparet i sundhedssektoren så det gør ondt, der skæres helt ind til benet, og de sidste 10 år har været særlig slemme, det ved vi, der har arbejdet inden for området. Du har aldrig vidst om der var arbejde til dig i morgen eller, om du stod med en fyreseddel i hånden.

Landsformanden og FU skal holdes i en kort snor. Ja vel .Fu kan ikke foretage sig noget uden at HB giver deres samtykke. Problemet er nok, at der er et mindretal i HB der er, af den diametrale modsætning til resten af HB. Det giver problemer, da det mindretal ikke vil acceptere demokratisk godkendte beslutninger.
HB, består af landsformanden, formænd for alle lokalforeninger og kontaktpersoner fra interessegrupperne i alt 20 personer.
FU, består af landsformanden og 4 lokalformænd valgt af HB.
Hanne Westergaard
lokalforeningsformand
Sydøstjylland

mofriha
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. aug 2008 15:43
Årgang: 1974
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Eskilstrup, Falster

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf mofriha » 2. apr 2011 21:57

Kære Hanne Westergaard

Mit navn er Morten Friis Hansen. Jer er 36 år gammel, bosat i Eskilstrup på Falster og sekretær i COPA Lolland-Falster. Jeg har Morbus Crohn og blev stomiopereret i 2007. Navnet mofriha, og ikke mofriba som du skriver, er den forkortelse jeg anvender her på COPA's hjemmeside, og i øvrigt mange andre steder på nettet. Jeg ønsker på ingen måde at gemme mig bag anonyme navne, da jeg ikke mener jeg har noget som helst at være flov over. At jeg skulle være sendt i byen af andre, er blot en beskidt anklage, der viser hvilket niveau du og FU befinder jer på. Jeg er 36 år, og har beskæftiget mig med foreningsarbejde de sidste 12 år, så jeg kan godt selv se, når noget er på vej i en helt gal retning.

Du skriver at de kritiske medlemmer ønsker at udøve diktatur. Jeg vil så bede dig forklare mig, hvad man kalder en situation, hvor landsformanden censurerer indlæg, der er indsendt til COPA-bladet, bare fordi holdningerne ikke passer formanden. Se det er diktatur af værste skuffe, som jeg selv har oplevet sidste sommer. Og hvordan forholder du dig til, at FU kommenterer indsendte vedtægtsændringer offentligt, når det af vedtægterne fremgår at de skal behandles af HB.

Videre forholder du dig heller ikke til det rimelige i, at landsformanden oppebærer et honorar på 200.000 kr, og samtidig kalder sit arbejde for frivilligt, ligesom du elegant undgår at forholde dig til det faktum, at de "almindelige" medlemmer af COPA skal gennem en lodtrækning for at deltage i festligholdelsen. I øvrigt er jeg fuldstændig ligeglad med hvor arrangementet holdes, da det ikke bliver mere moralsk rigtigt af at blive afholdt på Sjælland.

Må jeg gøre opmærksom på, at i forvalter medlemmernes penge samt offentlige tilskud. Det alene gør, at man skal være meget opmærksom på ikke at sende forkerte signaler. Spørg bare forskellige politiske ungdomsorganisationer, der gennem årene har brændt nallerne noget så grundigt.

Til slut vil jeg opfordre til at du og det øvrige FU indser, at I skal varetage medlemmernes og ikke jeres egne interesser.

Morten Friis Hansen

PS Ønsker du adresse, tlfnr. eller andet er du velkommen til at sende mig en mail.

PPS Undskyld for eventuelle stave- eller formuleringsfejl, men jeg er så rasende at jeg dirre !

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf Steen Samuelsen » 3. apr 2011 11:20

Hej Tommy, Morten og Karina

Jeg synes at jeres angreb landsformand, hovedbestyrelse og forretningsudvalg kræver lidt mere oplysning.

COPA er en demokratisk forening hvor hovedbestyrelsen er den øverste myndighed. Beslutninger i hovedbestyrelsen træffes ved almindelig afstemning ved håndoprækning eller skriftligt hvis det kræves af deltagerne. I almindelige demokratiske forsamlinger gennemfører man efter en afstemning de forslag som har fået flest stemmer, og ”taberne” arbejder derefter loyalt efter den beslutning der er taget.
De sager som I angriber er alle vedtaget efter almindelig demokratisk afstemning, såvel aflønningen af landsformanden som er besluttet for adskillige år siden, såvel som gennemførelsen af jubilæumsarrangementet i Vejle til august 2011 som ved afstemningen på budgetmødet 13. november 2010 fik 12 stemmer for og 5 imod.

Hvis I vil finde årsagen til at jeres lokalforeningsformand med flere har svært ved at acceptere hovedbestyrelsens beslutninger, skal I gå tilbage til perioden januar – april 2009 hvor jeres lokalforeningsformand var vicelandsformand og medlem af forretningsudvalget. Der har i denne periode været samarbejdsvanskeligheder i forretningsudvalget, hvilket resulterede i at der ved hovedbestyrelsesmødet i april 2009 blev valgt en ny vicelandsformand og at nogle af medlemmerne trak sig fra forretningsudvalget, hvorefter hovedbestyrelsen valgte et nyt forretningsudvalg. Alle valgene blev gennemført ud fra helt almindelige demokratiske regler.

Siden dette hovedbestyrelsesmøde har nogle få hovedbestyrelsesmedlemmer vanskeliggjort arbejdet i hovedbestyrelsen, ved ikke at acceptere de flertalsafgørelser som er truffet.

Hvad der har skabt samarbejdsproblemerne i forretningsudvalget i januar – april 2009 kan jeg ikke læse ud af referaterne, men vi må ikke lade enkeltpersoners personlige nag ødelægge vores forening. Hovedbestyrelsen har lovformeligt og på demokratisk valgt forretningsudvalget.
Lad os bakke op om den lovligt valgte hovedbestyrelse, den lovligt valgte landsformand og det lovligt valgte forretningsudvalg og arbejde for COPAs enhed.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

tommy
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11. okt 2009 13:42
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Næstved

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf tommy » 3. apr 2011 14:04

Hej Hanne.

At du opfatter mig som anonym, når mit navn står på indlægget, når du kan klikke på navnet og sende mig en mail hvis du har lyst, og når jeg, som du bemærker, har sendt indlægget til hovedbestyrelsen med angivelse af navn og adresse, er gådefuldt for mig.

Hvad jeg mere skal gøre for at glide ud af anonymitetens grå tåger står ret uklart for mig.

Men lige et par supplerende oplysninger : Jeg hedder Tommy Lindegaard, jeg er 54 år gammel, er stomiopereret i 2009, og ingen, og jeg vil gerne gentage INGEN, hverken har haft eller har mulighed for at bestille mig til at fabrikere indlæg.

Til din orientering er jeg et selvstændigt tænkende menneske, med egne og selvstændige holdninger og sidder i bestyrelsen i COPA storstrøm nord som et sådant.

Og ja, jeg kalder det medlemsdemokrati, for jeg synes at demokratiet i COPA trænger til en opstramning. En opstramning hvor det er medlemmernes DIREKTE indflydelse der gør sig gældende, i modsætning til den nuværende struktur, der bygger på indirekte valg.

Jeg har faktisk tidligere skrevet et indlæg om dette til COPA-bladet. Dette indlæg blev ikke optaget. Ikke på grund af noget redaktionelt eller på grund af pladsmangel i bladet,. Jeg fik et brev fra landsformanden dateret den 31.7.2010 hvor der stod følgende uforglemmelige ord :

”Forretningsudvalget i COPA har på sit møde den 28 Juli 2010 enstemmigt vedtaget, at dit indlæg ikke hører hjemme i COPA-bladet”

Og her må du give mig ret Hanne. At et forretningsudvalg for COPA suverænt bestemmer, hvilke meninger og holdninger der må gives udtryk for i foreningens eget blad, tyder da på at vi har en forening med et gevaldigt demokratisk underskud. Det er for mig en ny og speciel oplevelse at et FU på denne måde vil bestemme , hvilke temaer medlemmerne må tage op i foreningens eget blad.

Jeg bilder ikke mig selv ind, at COPA kan ændre fundamentalt på nedskæringer og lignende indenfor sundhedsområdet, men det er da sært, at man i sammenhæng med omlægninger og nedskæringer hører fra Kræftens bekæmpelse, SIND, Gigtforeningen og mange andre interessegrupper, og aldrig hører en lyd fra COPA. At have en forening der har som mål at fremme de interesser dens medlemmer har, både fremadrettet og i forhold til ting der sker, synes jeg er et savn for COPA medlemmer.

Og jeg synes faktisk det er et stort tema som Morten rejser med den rigtige anvendelse af de penge vi får. Vi risikerer som forening at stå med et endog særdeles stort problem, hvis det bliver almindelig kendt, at en forening der i 2011, får cirka 1,2 millioner fra det offentlige i form af lottomidler, vælger at bruge næsten 50 % af disse midler på en fest for de få og løn til formanden, frem for til de, oplysende og velgørende formål midlerne er givet til.

Man skal jo næppe have den store regnestok frem for at kunne tænke sig frem til at 550.000 kunne yde mere nytte ved at blive givet til udsatte børn, blive brugt til julepakker eller måske betale løn til en stomisygeplejerske. Du kan jo selv fortsætte listen.

Og så en lille rettelse til dig Hanne. Nogle medlemmer har til behandling på HOVEDBESTYRELSESMØDET fremsendt forslag, som ønskes behandlet af HOVEDBESTYRELSEN.

At formanden og FU på grund af dette sender breve til HB-medlemmer, hvor man nedgør disse menneskers holdninger, og opfordrer til brevstorm mod dem, det er både udemokratisk, uanstændigt og fuldkommen uacceptabelt.

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf GR » 3. apr 2011 20:08

Hejsa. Jeg kunne godt lige tænke mig, at høre hvorfor det kun er nogle copa medlemmer, der er velkommen til denne fest i august? Er det os almindelig medlemmer der trækkes lod om og så dem der er noget i foreningen er selvskreven, det synes jeg da er for dårlig.
Hvis der skal holdes fest, skal det da være for alle synes jeg.

Jeg bor rimelig tæt på Vejle og vil rigtig gerne med til festen. Der kommer desværre ikke så mange unge i lokalafdelingen her i området og til sådan et stort arrangement, kommer der jo nok flere end de få stykker der plejer, at dukke op her.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

mofriha
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. aug 2008 15:43
Årgang: 1974
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Eskilstrup, Falster

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf mofriha » 3. apr 2011 22:34

Til Steen Samuelsen

Jeg syntes det er ganske imponerende så meget du ved om arbejdet i HB og FU. Mig bekendt har din rolle været begrænset til dirigent ved et par møder, hvor du jo i så fald ikke har stemmeret. Din rolle bør jo være, at lede mødet på en sober og neutral måde!

Når du derfor udtaler dig om personligt nag, dårligt arbejdsklima og manglende demokrati må det jo være ting du gætter dig til, eller oplysninger du har fra anden side. Jeg sidder ikke i hverken FU eller HB og udtaler mig derfor ikke om ting der foregår der. Hvad jeg derimod udtaler mig om er de beslutninger der træffes, og som strider mod mine værdier: Formand og FU der censurerer indlæg til COPA-bladet, betalende medlemmer der skal gennem lodtrækning for at deltage i foreningens aktiviteter og injurierende anklager mod navngivne HB-medlemmer, der ikke har mulighed for at forsvare sig.

I dit indlæg fremhæver du, at det er et stort flertal der står bag beslutningerne i HB. Vi skal måske lige have med, at "problembørnene" i HB repræsenterer ca 1400 af COPA's 3500 medlemmer. Du er tilsyneladende heller ikke klar over, at det gamle Storstrøms Amt er opdelt i to afdelinger: Storstrøm Nord og Lolland-Falster, hvor jeg er medlem. Min formand, Marianne Andersen, var ikke vicelandsformand i 2009, det var så vidt jeg ved Merete Møller fra Storstrøm Nord. Hvad der er sket i den periode ved hverken du eller jeg, og vi skal derfor ikke gå ind og fortolke ud fra referater, som af naturlige årsager ikke kan medtage alle aspekter af en sag. Generelt kan man dog sige, at divergerende holdninger ikke nødvendigvis burde være ødelæggende for samarbejdet i hverken HB eller FU.

Til GR: Det er korrekt forstået, at medlemmer fra HB, samt forskellige "topfolk" fra ind- og udland, er inviteret til fest og overnatning, mens 100 medlemmer skal gennem lodtrækning for at deltage i festen. Beslutningen er truffet på Aktivitets- og budgetmødet 13. november 2010, og fremgår af bilag 10-C. Er du eller andre interesseret kan referatet fås hos jeres lokalformand.

Mit håb for fremtidens COPA er en forening, der i langt højere grad end i dag omhandler medlemmernes interesser, og ikke fester, rejser og honorarer.

Morten Friis Hansen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf Steen Samuelsen » 3. apr 2011 23:30

Hej Morten

Ja, jeg har været dirigent ved et par møder i hovedbestyrelsen, og har fra flere sider fået ros for mit arbejde. HB har dog valgt at benytte ekstern dirigent ved kommende møder.

Mit kendskab til arbejdet i HB og FU har jeg fået ved at gennemlæse referater fra de to instansers møder flere år tilbage og information fra min lokalforening. Referaterne er (bør være) tilgængelige i lokalforeningen.

Jeg kan ud fra afstemningsresultaterne fra hovedbestyrelsesmøderne ikke se at medlemsdemokratiet skulle være i fare.

Jeg beklager, at jeg har forvekslet din lokalforeningsformand med naboforeningens formand, men derudover står jeg ved det jeg har skrevet.

Du skriver, at divergerende holdninger ikke nødvendigvis burde være ødelæggende for samarbejdet i hverken HB eller FU. Det er jeg helt enig med dig i, men det er hvad der rent faktisk er tilfældet.
Desværre i en sådan grad at nogle hovedbestyrelsesmedlemmer ikke mere vil stå ved afgørelser, som de selv har været med til at træffe tidligere.

Jeg finder det tvært imod belastende for demokratiet, at din og et par andre lokalforeninger fik gennemtrumfet en debat om COPA’s arbejde på et rådgiverkursus, hvor kun et fåtal af deltagerne var bestyrelsesmedlemmer i lokalforeningerne, og tillige uden at grundlaget forud havde været udsendt til lokalforeningerne til debat. Oplægget burde have været udsendt til lokalforeningerne og efterfølgende have været debatteret på et hovedbestyrelsesmøde. Sådan ser jeg demokratiets arbejdsgang.

Omkring markering af jubilæumsdagen, har jeg følgende rettelser.
Hovedparten af de ”topfolk” som er inviteret til jubilæumsdagen med flere foredrag om stomi og livet med stomi og efterfølgende middag om aftenen, er de mange rådgivere, som frivilligt har stillet sig til rådighed for COPA og personer der har brug for rådgivning. Jeg synes at det er fint, at COPA på denne måde kan belønne et frivilligt uegennyttigt arbejde foretaget af de mange.
Derudover har hver lokalforening fået tildelt et antal pladser. Lokalforeningerne har selv haft mulighed for at fordele pladserne. Din lokalforening har tilsyneladende valgt at fordele pladserne ved lodtrækning. I min lokalforening har vi valgt at give pladserne til nogle af vores medlemmer som gennem mange år har brugt meget tid og lavet et stort arbejde for lokalforeningen. Vi synes at de fortjener det.
Et af hovedformålene med jubilæumsarrangementet er at skabe medieopmærksomhed for COPA og stomiramte. Ikke alle var enige om at det var denne måde det skulle gøres på men som jeg tidligere har skrevet så er det hovedbestyrelsens beslutning, at det er måden at gøre det på, så det bakker vi op om. Det er demokrati.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf Peter Sørensen » 4. apr 2011 10:18

Vedrørende spørgsmålene, om medlems lodtrækning, nedenstående procedure er modtaget pr. mail, i lokalforeningerne den 26/1 2011, rådgiverne er inviteret med til jubilæet men skal i den forbindelse selv betale halvdelen af prisen for værelset, alle skal selv betale transport til og fra Vejle og medlemmer der udtrækkes skal selv betale for evt. overnatning.

Kolt den 23. januar 2011

Kære HB medlemmer.

På aktivitets- og budgetmødet den 13. november blev det vedtaget at holde foreningens 60 års
jubilæumsdag lørdag den 27. august 2011 i Vejle.

Der er også besluttet, at 100 medlemmer ved lodtrækning kan deltage i jubilæumsdagen.

Lodtrækningen skal dels ske i lokalforeningerne og gennem medlemsbladet.

Lokalforeningerne kan på et møde trække lod om pladser til max. 4 personer incl. ledsager.

Vær venlig at udtrække deltagerne så hurtigt som muligt. Resten af pladserne skal ske ved lodtrækning blandt landets medlemmer. Der kommer oplysning om dette i medlemsblad nr. 3.2011

Alle udtrukne medlemmer bliver selvfølgelig tilbudt overnatning til rabatpris.

Enkeltværelse pris 795 kr. - dobbeltværelse 895 kr.

Besked til sekretariatet med oplysning om navne og evt. overnatning gives til sekretariatet senest den 1. april 2011.

Når programmet for 60 års dagen er fastlagt, sendes det straks til deltagerne.

p. v. a. Stomiforeningen COPA

Henning Granslev

mofriha
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. aug 2008 15:43
Årgang: 1974
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Eskilstrup, Falster

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf mofriha » 4. apr 2011 21:47

Ud fra ovenstående kan det altså konkluderes, at deltagerne inddeles i tre grupper der alle får maden betalt. Ligheden ophører når det gælder overnatning. Her får HB-medlemmer og ledsager alt betalt, COPA rådgivere halvdelen betalt, mens de "almindelige" medlemmer får tilbudt overnatning til rabatpris. Dertil skal så lægges transportomkostninger. Steen Samuelsen anser det som positivt, at COPA belønner frivilligt arbejde. Jeg er selv bestyrelsesmedlem og rådgiver, men behøver ingen form for belønning. Det er jo frivilligt arbejde jeg udfører! Jeg forventer jo heller ikke noget til gengæld, når jeg donerer penge til forskellige humanitære organisationer. Om det er en fair måde at forvalte foreningens midler på, vil jeg lade være op til den enkelte. Jeg er dog ikke i tvivl.

Så fortsætter Steen Samuelsen sit forsvar for landsformand og FU, ved at rette nye angreb mod de "utilpassede" HB-medlemmer. De skal så pludselig anklages for at have gennemtrumfet en debat om COPA's fremtid. Der var ganske rigtigt en debat på rådgiverkurset i november, hvor punktet var sat på søndag eftermiddag. I programmet for kurset stod: "Dialogmøde: Hvad ønsker har vi for fremtidens COPA??? Her bør alle deltage med ideer til vores forening". Alle havde derfor haft mulighed for at forberede sig til dette yderst vigtige punkt. En gruppe på seks lokalforeninger øst for Storebælt havde sat sig sammen for at udveksle tanker. Det giver trods alt et bedre samspil, når der er input fra flere sider til debatten. Det viste sig desværre så, at ingen andre havde nogle ideer til hvordan fremtidens COPA bør se ud. Det er korrekt at beslutninger om COPA's fremtid skal træffes i HB, men debatten på rådgiverkurset kunne jo ses som en Brainstorm man kunne arbejde videre ud fra. At man finder det problematisk at diskutere fremtidens COPA, er for mig en gåde. Det burde være en selvfølge overalt i COPA's organisation.

Jeg har nu endnu engang besvaret Steen Samuelsens angreb, men må konstatere at han ikke ønsker at tage stilling til andres spørgsmål. Censur, betænkelig omgang med offentlige tilskud og brud på vedtægterne. Steen Samuelsen læser referater og får oplysninger fra sin lokalformand (I øvrigt Hanne Westergaard der også har ytret sig i denne tråd), og ud fra det dannes sandheden om de interne forhold i COPA. Der findes tilsyneladende kun en sandhed, som Steen Samuelsen har patent på. Jeg har ligesom Steen Samuelsen adgang til samtlige referater, men giver mig ikke i kast med fortolkninger på det grundlag. Jeg forholder mig til vedtagne beslutninger. Beslutninger som jeg finder yderst betænkelige.

Morten Friis Hansen

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Medlemsdemokrati

Indlægaf Henning Granslev » 19. apr 2011 00:05

Hej alle :oops:

Lørdag den 9. april var der ordinært hovedbestyrelsesmøde i Stomiforeningen COPA. På mødet blev der en debat om den uheldige udvikling med tonen og ordvalget, der har været i COPA Forum og i breve, der er sendt fra lokalforeninger og fra FU til HB medlemmerne (herunder FU´s brev med personer der direkte er nævnt.)
Forretningsudvalget beklagede det skete, og at FU måske var gået over stregen med at nævne navne i brevet til HB. Men nu må vi alle se fremad og tage ved lære af dette. Begge parter bør herefter prøve at skrive og tale i et pænere sprog. Samtidig ser vi frem til, at vi alle kan komme videre med arbejdet i foreningen til gavn og glæde for medlemmerne.

p.v.a forretningsudvalget med et ønske om en god påske til alle

Henning Granslev
Henning Granslev


Tilbage til "Vedrørende COPA og copa.dk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster