Svømmehal

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Svømmehal

Indlægaf Mette_musen85 » 26. nov 2007 10:49

Nu har jeg endelig taget mig sammen til at tage i svømmehal, og blive set af andre...

Men jeg havde ikke lige forventet at min plade rent faktis ville falde af...

Og det er ikke bare et engangs tilfælde... Det er sket begge gane jeg har været i svømmehal, og det er sket inden der er gået en halv time...
Mette Kristensen

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 26. nov 2007 11:10

Hej Mette,

Det er da træls!

Jeg har også været i svømmehal med min ileostomi, og min plade holdte til flere timer både i poolen og boblebad... Tror du ikke, at du skulle snakke med stomisygeplejersken om en plade der er beregnet til vand?
Jeg fik nogle plader der var specielt egnet til fugt/vand, og den holdte fint! Faktisk sad den så godt fast bagefter, at jeg ikke behøvede at skifte systemet før næste morgen!

Min andre plader er efter bare et brusebad ved at gå op i siden, så jeg ville aldrig gå i svømmehallen med de almindelige plader...

Men håber at stomisygeplejerskerne kan finde en egnet "svømmehals-plade" til dig (ved de findes!).

Hilsen Louise

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 26. nov 2007 12:00

Du ved ikke hvad din hedder?
Mette Kristensen

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 26. nov 2007 12:53

Hej igen,

hmm... det var en 2-dels fra coloplast. Den var rund og gennemsigtig...

Tror den hed Easiflex 2-dels ekstra (hvor ekstra stod for ekstra klæbende). Men det ved stomisygeplejersken helt sikkert.

Jeg kan lige tjekke når jeg kommer hjem i aften, om jeg har nogle papirer liggende om det...

Hilsen Louise

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 26. nov 2007 13:38

Okay, bruger nemlig assura convex light ekstra... altså med ekstra klæber...
Mette Kristensen

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 26. nov 2007 14:30

Okay... og det går løs trods ekstra klæber? Det var da underligt!

Måske vil såkaldte halvmåner kunne forhindre siderne i at gå fra huden...

Eller måske sådan noget "engle-tape" eller hvad de nu kalder det på sygehuset. (det er gennemsigtig, og vandfast). det kan du måske klippe til, så det kan dække rundt i siderne på pladen...

Ja, det var bare nogle ideer...

Jeg håber inderligt at du finder noget der virker - det andet er jo bare ikke godt nok!

Hilsen Louise

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 27. nov 2007 09:10

Rigtig mange tak for dine gode råd, nu har jeg lidt at prøve mig frem med.

Talte også med coloplast i går, og de vil sende en vare prøve på deres nye sensura convex 2-dels, for hende jeg talte med mente det kunne være en blandig af min hud og den stærke klor, så hun mente at en anden klæber ville virke...

Men ellers må jeg da hellers prøve dine tips :lol:

Det er engletape, er det noget af det der hedder M3 tape... Som de bruger efter operation...
Mette Kristensen

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 27. nov 2007 11:38

Neej.... tror ikke det hedder M3-tape. Men jo, de bruger det vist også efter operation... tror jeg.

Det er sådan noget "tape" som man benytter, hvis fx man skal teste om man er allergisk for en bestemt plade el.lign. Så klipper man et lille stykke af, sætter det på huden, og sætter denne engle-hud over. Det er helt gennemsigtig. Jeg VED at dine stomisygeplejersker ved hvad det er jeg snakker om.

Jeg ved tilgengæld ikke om man kan købe det på apoteket- men mon ikke...

Selv tak - er glad for at kunne hjælpe (måske).

Hilsen Louise

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 27. nov 2007 12:24

Jeg skal tale med en ny stomisygeplejeske på tirsdag... Hende jeg oprindelig er tilknyttet har jeg lagt seks beskeder til i løbet af de sidste par dage, og hun har stadig ikke gidet tage sig til til at ringe tilbage, så nu tog jeg sagen i egen hånd og ringede til en anden :lol:
Mette Kristensen

Vibeke
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. nov 2005 00:09
Årgang: 1959
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: København Amager

Indlægaf Vibeke » 29. nov 2007 23:38

[quote="Mette_musen85"]Jeg skal tale med en ny stomisygeplejeske på tirsdag... Hende jeg oprindelig er tilknyttet har jeg lagt seks beskeder til i løbet af de sidste par dage, og hun har stadig ikke gidet tage sig til til at ringe tilbage, så nu tog jeg sagen i egen hånd og ringede til en anden :lol:[/quote]

Hej Mette.

Jeg fik min kolostomi for 2 år siden , sidste år var jeg på Kreta med mine børn, jeg " frygtede" lidt det og skulle i poolen, men det var ikke noget problem, jeg irrigerer hver dag og havde Coloplast Propper med , som jeg brugte, når jeg lå ved poolen og i vandet, jeg havde ingen problemer med dem på noget tidspunkt, efter nogle timer gik jeg op og satte en ny prop i, netop hvis den ville løsne sig.
Kender du den prop jeg skriver om ?? ellers kan du tale med din stomisygeplejerske eller Coloplast og få tilsendt nogle prøver. De kan måske være en mulighed for dig , når du skal i svømmehallen.
M.v.h. Vibeke

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 30. nov 2007 09:02

Vibeke skrev:
Jeg fik min kolostomi for 2 år siden , sidste år var jeg på Kreta med mine børn, jeg " frygtede" lidt det og skulle i poolen, men det var ikke noget problem, jeg irrigerer hver dag og havde Coloplast Propper med , som jeg brugte, når jeg lå ved poolen og i vandet, jeg havde ingen problemer med dem på noget tidspunkt, efter nogle timer gik jeg op og satte en ny prop i, netop hvis den ville løsne sig.
Kender du den prop jeg skriver om ?? ellers kan du tale med din stomisygeplejerske eller Coloplast og få tilsendt nogle prøver. De kan måske være en mulighed for dig , når du skal i svømmehallen.


Jeg har ileostomi, så jeg kan ikke bruge en prop.
Mette Kristensen

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 4. dec 2007 13:27

Louise PT skrev:Måske vil såkaldte halvmåner kunne forhindre siderne i at gå fra huden...

Eller måske sådan noget "engle-tape" eller hvad de nu kalder det på sygehuset. (det er gennemsigtig, og vandfast). det kan du måske klippe til, så det kan dække rundt i siderne på pladen...


Jeg har lige været på sygehus og snakke med min stomi sygeplejeske, jeg har fået både havlmåner, noget specielt tape som er godt i vand, og lidt andet hun synes jeg skulle prøve.
Mette Kristensen

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 21. jan 2008 14:47

YES YES YES YES endelig fandt jeg løsningen...
Var i svømmehal i næsen to timer i går helt uden problemer... nød hvert et sekundt...
Mette Kristensen

Hanne Andersen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 6. aug 2007 21:28

svømning i pool

Indlægaf Hanne Andersen » 21. jan 2008 16:31

:lol: Hej alle sammen
Ja vi har godt nok ikke været i svømmehal men vi har lige været 4 dage i luxus sommerhus med pool og da det var første gang efter at min mand fik sine 2 stomier i sommeren 2007( kolo /ileo ) at han skulle i pool var vi meget spænte på hvordan dette gik men det gik bare fint uden nogle problemer :lol: og det var rigtigt skønt vi var sammen med 3 andre voksne og de havde to børn med og vi havde selv vores barnebarn med
så det var jo også lidt af en overvindelse for ham , men han havde en sports trøje ( løbe ) med stropper på og det gik fint børnene spurgte godt nok til hvad det var at han havde der på maven og så viste han dem det og forklarede at dem var han nød til at gå med (alder på børne 8-3-2½ ) den store spurgte kun en gang mere og de små sagde bare at morfar havde av i maven og det var kun den første dag for så var det noget som bare skulle være sådan :D og hvor var det dejligt for som han sagde den sidste aften hvor vi sad og hygge snakkede inden vi skulle hver til sit næste dag at denne oplevelse havde gjordt at han glæde sig til at kunne rejse på ferie syd på for nu var det afprøvet og poolen var opvarmet lige som varmvands basing i svømmehalen da vi nu havde små børn med og det hele sad bare og det var ikke engang sådan at han var nød til at skifte med det samme


:?: vi har fået fortalt at man kan få et eller andet til at man kan måle hvor mange bakterier der er i poollen er der nogle der kender til dette og hvis hvor kan man så købe dette
det er nogle som var på ferie et sted vor de så at der var en som gjorde dette på grund af deres barn havde stomi og ikke måtte udsættes for for mange bakterier hvorfor viste de ikke
m.v.h. Hanne

Peter Sørensen

test sæt for bakterier

Indlægaf Peter Sørensen » 21. jan 2008 18:01

Hej Hanne

med mit kendskab til bakterietest ,er det ikke noget man selv kan lave, det kræver dyrkningsmedier ,varmeskab og mikroskop, at undersøge og tælle antallet af bakterier + viden omkring ,om de bakterier man finder er
sygdomsfremkaldende eller uskadelige.

jeg kan måske forestille mig ,at man selv har checket klorindholdet i poolen, for det giver et fingerpeg, om hygiejnen er i orden.

Stomien/stomierne i sig selv giver ikke større risiko for at man er modtagelig for infektion, men barnet kan have fået stomien pga af en sygdom eller modtaget behandling der påvirker imunforsvaret.

Det er godt at høre at i har fundet en løsning med tøj og fået mod på at tage sydpå :D

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 4. feb 2008 14:19

NEDTUR
Var i Vigsø ferie center sidste søndag, her gik det galt igen, pladen ville ikke holde fast... :cry:
Hvorfor :?: :?:
Endelig troede jeg at jeg kunne bade, men så fordi man finder på at bade et andet sted, så går det galt... :cry:
Mette Kristensen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

vandtæt

Indlægaf jk » 4. feb 2008 16:43

Hej . Har du prøvet med Sleek tape (det lyserøde med eller uden latex ) eller den originale hytape. Vandtæt og holder til en masse vand.

http://www.hytape.com/Docs/applications.html

hytape sender vareprøver ud fra Usa -vente tid ca 14 dage.

Ved ikke lige hvem der forhandler det i DK men Sleek fås ved flere forhandlere i DK

Lykke til
JK

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 5. feb 2008 01:55

Hej

Jeg er im oejeblikket i New Zealand hvor jeg har har badet i to timer i varme kilder. Hjemmefra havde jeg faaet nogle plaster-ringe af min stomisygeplejerske. De passede til stomipladen og selv om jeg sad i de varme kilder (37 gr,) blev pladen paa. (Easiflex)
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 5. feb 2008 14:33

Jeg har selv fået alt muligt fra stomi sygeplejesken, som jeg har kunne bruge i den lokale svømmehal (thyhallen) men så da jeg tog med nogle venner i et badeland gik pladen løs, trods ekstra klæber og tape og hvad andet jeg eller sætter på :cry:
Mette Kristensen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 5. feb 2008 15:00

Huuummm lyder som lidt af et problem du der har,men du skriver har du har haft ekstra tape på . Nu er der efterhånden en masse forskellige tape typer. Nogen er Ok andre ikke det vær som de er lavet på. Selv har jeg gennem snart 35 år brugt forskellige tape typer og jeg er vendt tilbage til det lyserøde fra sleek( findes både med latex og uden ) samt hytape.
Til at starte med fandtes der noget fra Johnson som var klar og meget elastisk samt vandfast, dette var super men gik desværre ud . Efterkommeren fra 3M er ganskevist klar og perforeret men for hård og ikke elastisk-og derfor dømt ude fra min side.
Senere gik jeg over til Sleek og Hytape som har vist sig at være det bedste jeg har prøvet efter johnson ophørte med at lave deres.
Det skal dog siges at ikke alle kan tåle det. Senest har jeg haft en periode hvor jeg ikke kunne bruge dette men nu er huden faldet på plads og jeg er tilbage til normale tilstande med et skift pr 5-6 dage selv efter en tur i pølen (urostomi)

vh
jk

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 6. feb 2008 14:31

Jeg brugte M3 tape da pladen næsten faldt af....
Mette Kristensen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 6. feb 2008 14:56

Går ud fra at det var dette fra 3m du prøvede da den faldt af

https://e-handel.kirudan.dk/katalog/31/ ... 30?image=1

Min erfaring er : Det det dur! ikke!

Synes du bør prøve sleek tapen enten med eller uden latex

https://e-handel.kirudan.dk/katalog/31/ ... 20?image=1

eller måske endnu bedre skriv til hytape se link i tidligere tropic for at få en prøve tilsendt.
Uden at sætte hovedet på blokken så tror jeg ,at hvis du kan tåle en af de to "røde tape" er dine svømmeture reddet. Du kan jo evn.t kun bruge det når du går i vandet.

Happy day

jk

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 7. feb 2008 09:26

Ok det er lidt nogen øv, da min hud er meget følsom og ikke kan tåle særlig mange forskellige slags tape.
Men har prøvet at sende en anmodning om vareprøver til de der Hytape, så må jeg vente og se...
Mette Kristensen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 7. feb 2008 13:06

Pøj Pøj Mette.Husk at skrive dine erfaringer så andre måske kan hjælpes. Tilbage er så der store spørgsmål som andre læsere af dette forum måske kan svare på . Hvem forhandler HYtape i Danmark jeg har ikke kunnet finde forhandlere.Måske man selv skal stå for en direkte import ??

Hygge hejsa
jk

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 7. feb 2008 16:02

Jo tak... Jeg har komtaktet forskellige steder og spurgte om de kender til hytape... så skriver når der er nyheder...
Mette Kristensen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 7. feb 2008 16:13

Må man spørge hos hvem du har forespurgt . Der er jo ikke grund til at jeg også går på jagt efter en dansk leverandør hvis du har fundet en og er der en er der jo ikke grund til privat import

hygge hejsa
jk

Peter Sørensen

Hytape

Indlægaf Peter Sørensen » 7. feb 2008 16:53

Så vidt jeg kan se og finde ud af er der ingen der forhandler i Danmark
eller norden.

derimod kan sleek tape bestilles hos leverandørerne.

en årsag kan være at Hytape ikke har ønsket at bruge penge på ,at dokumentere produktet/produkterne overfor sundhedsstyrelsen ,der skal godkende alle former for medicinske produkter og indholdsstofferne deri.

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 7. feb 2008 17:38

Hej Peter Det har du nok ret i .
Det er jo næsten altid sådan noget der dur- er dejligt eller på anden måde virker er enten umoralsk eller ulovligt :wink:
Se bare på jungleolie som mygge forskrækker,- det dur men må ikke sælges i danmark. Alså skal man til Sverige eller Norge for at finde det eller det tilsvarende MygA
Sleek tapen virker også men efter den prøve jeg modtog fra hytape er jeg næææsten overbevist om at det er bedre end sleek .
Ikke at forklejne Sleek for den bruger jeg selv nu og det holder også men hytapen er efter mine små erfaringer med den prøve jeg fik fra USA en tand bedre i hvertfald for mig.
Kan hytape ikke fåes i Danmark må man jo kikke på nabo landene til Danmark uden for Norden .Jeg tror ikke der er nogen med et behov for at leve en normal tilværelse vil sky noget middel for a fremskaffe et så lille hjælpemiddel hvis det virker- ikke jeg i hvertfald.
At tape skulle komme ind under medicinske produkter tror jeg ikke at vil komme på tale og hvis det importeres som tape til andet brug end på hud f.eks som isoleringsbånd
:wink:

Vh
jk

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 3. mar 2008 09:12

jk skrev:Går ud fra at det var dette fra 3m du prøvede da den faldt af

https://e-handel.kirudan.dk/katalog/31/ ... 30?image=1

Min erfaring er : Det det dur! ikke!

Synes du bør prøve sleek tapen enten med eller uden latex

https://e-handel.kirudan.dk/katalog/31/ ... 20?image=1

jk


Jeg prøvede sleek tapen i svømmehal i går...
Det gik heller ikke :oops: :(
Mette Kristensen

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 3. mar 2008 11:27

Jeg er nærmest på randen til at gi op..
Hvorfor vil det ikke hænge fast....
Mette Kristensen


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster