Motion

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Motion

Indlægaf Mette_musen85 » 14. jun 2007 11:09

Hej...

Er der nogen der træner, altså i motionscenter?

For om i også føler at mængden af output bliver kraftiger lige efter træning...

Hvis det bare er mig er der så nogen der ved hvordan det kan være?

K/H
Mette Kristensen

Peter Sørensen

træning

Indlægaf Peter Sørensen » 14. jun 2007 23:43

Hej Mette

Det er fordi tarmens bevægelser bliver kraftigere, det er derfor man anbefaler at man ikke spiser før træning , løb osv.

så det er helt naturligt at peristaltikken bliver påvirket, jeg tror selv det er kroppens metode til at skaffe sig af med ekstra vægt/og føde der kræver energi for at fordøjes.

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 15. jun 2007 08:42

Okay... Sker der noget ved at træne efter spisning..

Træner nemlig oftest kl 19.00
Mette Kristensen

Peter Sørensen

motion

Indlægaf Peter Sørensen » 15. jun 2007 09:35

Hej Mette

Nej der sker intet ved at træne efter man har spist, bortset fra at man kan føle sig lidt tung, og hvis vi taler løb kan man godt få lidt kvalme hvis man har spist meget.

Men det er forskelligt hvordan den enkelte reagerer, nogle tager energidrik før træningen , prøv evt at spørge en af instruktørerne i motionscenteret.

osmania
Indlæg: 49
Tilmeldt: 30. nov 2005 13:31
Årgang: 1957
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlægaf osmania » 15. jun 2007 09:59

Jeg går til step og har erfaring med, at det er skidt at spise et stor måltid inden jeg tager afsted, hvis jeg spiser noget let evt. et stykke ristet brød eller et lille måtid går det fint. Det skal dog helst være ca. 1 time før. Jeg tror faktisk at det med ikke at spise for meget inden motion gælder alle også ikke stomister.

Til gengæld er man jo godt sulten bagefter så der er også en ide i at vente :)

Hilsen Pia

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 15. jun 2007 12:52

Ok..

Tror nu bare jeg spiser inden, ellers er jeg bare alt for sulten..:-)
Mette Kristensen

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 20. sep 2007 10:53

Hej allesammen,

Jeg tænkte på om der er nogen der ved hvor meget det er klogt at løfte?

MVH
Mette Kristensen

Peter Sørensen

løft

Indlægaf Peter Sørensen » 20. sep 2007 11:40

Hej Mette

Der er ikke nogle faste vægtgrænser, og løfter du vægtene i motionsmaskiner, er de indrettet så man ikke løfter forkert.
Skader opstår mest ved skæve løft.
Det vigtige er at du lytter til din krop, stop når du er træt eller hvis du får smerter/mælkesyre.

Hvis du tænker på brok, ved løft , så er der ingen mulighed for at forudsige om man er i risiko gruppe, men generelt nedsætter man risikoen ved at have en veltrænet bugvæg, så det skal ikke gøre at man ikke tør,vægttræne.

Prøv evt. at kontakte dansac og få den folder de har lavet om træning og stomi, den er lavet af en fysioterapeut der selv har stomi.

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 22. jan 2008 16:51

Tak for tippet....

Jeg har haft kontakt til en anden stomist og en fysioterapeut i mit motionscenter og de har givet mig rigtig gode tips..
Jeg har f.eks fået en opgave som kan gøre alle steder for at styrke bugvæggen...
Det hjælper at spørge og være åben...;o)
Mette Kristensen

Farmaceut

Re: Motion

Indlægaf Farmaceut » 2. jun 2011 13:49

Hej Alle

Jeg er en ung gut på 23 år, og har lige tilmeldt mig til det lokale fitness center..... Jeg "render" rundt uden en tyktarm, og har fået en ileostomi......Jeg ved ikke om jeg skal træne eller ej...... Jeg har før i tiden (4-5år siden) trænet noget fodbold....Men det sidste halve år har jeg ikke bevæget mig særlig meget, da jeg primært har siddet foran computeren, bøgerne eller fjernsynet...... Min normale vægt er 75kg, men jeg er kommet op på en vægt der hedder 84kg.....Så jeg valgte at tilmelde mig fitness centeret...Jeg er dog blevet meget nervøs for om det er noget jeg kan håndterer, eftersom jeg har kunne læse mig frem til, at mange får brok, smerter, lækage mm....... Jeg ved heller ikke om jeg skal spørge efter en speciel stomipose eller ej - findes der overhovedet nogen???.......


Mange kærlige hilsner
Farmaceuten

Peter Sørensen

Re: Motion

Indlægaf Peter Sørensen » 2. jun 2011 14:14

Hej farmaceut
Det er en rigtig god ide at træne, også med stomi.
start langsomt, og tag evt en instruktionstime hvor du fortæller instruktøren at du har en stomi, så han kan tilrettelægge øvelserne.
lyt til din krop, og stop ,hvis noget gør ondt( ømhed er ok efter træning) :)
hvis du ikke har problemer med din nuværende bandage, så er det ikke noget til hinder for at bruge den under træningen, hvis du sveder meget skal du nok regne med at skulle skifte efterfølgende.
anvend evt bandage med bælteører og et bælte, hvis det får dig til at være mere sikker.
God fornøjelse, med det.

bestil evt pjecen her og få nogle råd og inpiration http://www.dansac.dk/default.asp?Action ... s&Item=101

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Motion

Indlægaf Steen Samuelsen » 2. jun 2011 16:38

Hej

Jeg har også gået til træning i fitnesscenter. Men jeg fik nogle ubehagelige trykkende fornemmelser omkring stomien, og da træneren ikke kunne forholde sig til fordi jeg havde stomi og ikke kunne forklare hvilke træningsredskaber der var gode og dårlige i forhold til stomi, blev jeg utryg ved fitnesscentret og holdt op med træningen.

Jeg er i stedet begyndt at løbe orienteringsløb, det er også meget sjovere, når man skal bruge hovedet mens man træner.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster