SOSU uddannelse i stomipleje?

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

SOSU uddannelse i stomipleje?

Indlægaf Steen Samuelsen » 29. maj 2012 11:39

Uanset alder kan man når man har stomi kan man på grund af sygdom eller ulykke komme i en situation, kvor man ikke selv kan passe sin stomi og lave de daglige skift af pose/plade. I den situation har jeg haft en forventning om at kommunen kunne sende en SOSU hjælper/assistent og hjælpe mig med den daglige stomipleje. Men det viser sig at SOSU uddannelserne ikke indeholder uddannelse i almindelig stomipleje, så vi kan ikke forvente at få den hjælp som vi ellers er berettiget jævnfør lovgivningen.

Jeg har kendskab til et tilfælde hvor en borger fik tildelt hjælp til stomipleje, hvor den tildelte hjælper syntes at det var helt normalt at pose/plade faldt af flere gange om ugen uanset om det var dag eller nat. Det er ikke anstændigt.

Er der nogen der ved mere om SOSU uddannelsernes indhold om stomipleje, og hvad vi kan forvente af hjælp hvis vi skulle være uheldige og brække armene?
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: SOSU uddannelse i stomipleje?

Indlægaf Jesper » 29. maj 2012 12:15

Hej Steen

Jeg ved ikke hvilken Sosu udd der tales om her og om der er forskel på dem. men jeg kender 2 som er Sosu'er (min mor og min kammerats kone) og de har begge fuldt ud styr på stomi, hvordan de skal passes, forventninger, forskelle osv.

Så der er håb derude.

Men da spørgsmålet lyder om nogen ved mere om udd, så skal jeg da se om jeg lige kan få drejet et emne ind på det og måske høre dem hvor deres viden kommer fra, ikke så nemt for mig der ikke "lyster" at tale om min stomi. :)
/Jesper

Peter Sørensen

Re: SOSU uddannelse i stomipleje?

Indlægaf Peter Sørensen » 29. maj 2012 12:58

Hej Steen
jeg ved fra mine undervisning på sosuskoler og stomiskoler at det er et problem.
Stomi er et emne på lige fod med alle de andre sundshedsfaglige emner, man orienteres bredt på uddannelsen, det samme gælder indenfor sygplejerskernes uddannelse.
Nogle kommuner har samarbejde med stomi sygeplejersken på det lokale stomiamb, og nogle kommuner gennemfører uddannelses forløb for udvalgte hjemmesygeplejersker og sosu personale, lavet af stomiambulatoriet.

Elevernes største problem siger de selv,er at de i lighed med sygeplejersker og læger der ikke har berøring med stomiopererede til dagligt, ikke kan holde færdighederne ved lige.

Derfor bør foreningen nok arbejde på at kommunalt personale og os selv med pose, kontakter ambulatoriet,med det samme hvis det ikke fungerer efter hensigten.


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster