Stomi og massage - hvordan?

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Miranda2

Stomi og massage - hvordan?

Indlægaf Miranda2 » 26. maj 2012 12:07

Hej

Jeg er så heldig, at jeg sidste sommer fik et massage-gavekort. Grundet sygdom nåede jeg aldrig at bruge det, og nu har jeg så fået stomi... Jeg ELSKER massage og vil super gerne bruge mit gavekort på en ryg-/helkropsmassage, men hvordan?

Er der nogen af jer, der har erfaring med at få ryg-/helkropsmassage med stomi?

Jeg er nervøs for, om det kan være skadeligt for stomien, hvis jeg ligger på maven og får tryk på ryggen, så stomien presses ned i underlaget. Man kan måske forsøge sig med en pude et sted, men jeg har ikke helt fundet ud af, hvor den i så fald bedst skal placeres? Jeg vil jo helst kunne nyde massagen og ikke ligge og bekymre mig om stomien.

Derudover ved jeg heller ikke, om jeg skal fortælle dem, at jeg har stomi, når jeg bestiller tiden, så de er forberedt på det? Det hælder jeg mest til, men omvendt har jeg heller ikke lyst til, at de har skræmmebilleder i hovedet, når jeg kommer...

Så... I må meget gerne skrive tips og tricks, til hvordan jeg får brugt mit massagegavekort, hvis I har nogen ideer/erfaringer :)

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Stomi og massage - hvordan?

Indlægaf Steen Samuelsen » 26. maj 2012 12:29

Hej Miranda

Du kan sagtens ligge på maven når du skal have massage. Stomien kan sagtens tåle det, men det kan være at du selv føler det lidt mærkeligt. Du kan vænne dig til det ved at ligge på maven når du går i seng. Bare sørg for at posen er tom når du lægger dig op på briksen.
Du behøver ikke at fortælle det til massøren når du bestiller tid, det har ingen indflydelse på hans/hendes arbejde på dig, du skal vel ikke masseres på maven?

God fornøjelse og nyd det i fulde drag du har sikkert fortjent det.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Marianne Andersen

Re: Stomi og massage - hvordan?

Indlægaf Marianne Andersen » 26. maj 2012 21:55

Kære Miranda.
Bestil du bare en tid til massage hvor du kan flyde ud og slappe af. Maven er elastisk, der sker ingenting. Stomien trykkes kun flad, det kan den sagtens tåle.
Du behøver ikke at fortælle noget om din stomi på forhånd, det kan du gøre hvis den begynder at deltage i samtalen under massagen.. Hvis du er i tvivl om din stomi vil opføre sig pænt, så vælg et pidspunkt på dagen hvor den mormalt er i ro. Husk at en massør ser mange forskellige personer hver dag.. Puder og lignende syntes jeg er i vejen.
Jeg går også til massage og er gerne en tur i himlen den dag. Nyd din massage.
Mange hilsener
Marianne Andersen..

Poulsen

Re: Stomi og massage - hvordan?

Indlægaf Poulsen » 26. maj 2012 23:34

Hej

Jeg har har fået massage og det kan godt lad sig gøre.
Held og lykke med massage.
God Pinse

Med venlig hilsen
Brian

Belle

Re: Stomi og massage - hvordan?

Indlægaf Belle » 27. maj 2012 11:56

Man kan sagtens uden.....men føler du ubehag af den ene eller anden grund....kan du købe en oppustelig nakkepude og selv regulerer luftmængden...fungerer fint, da den kan placeres så stomien ikke trykkes på nogen måde.

maamco
Indlæg: 21
Tilmeldt: 18. feb 2010 23:55
Årgang: 1989
Geografisk sted: Sjælland

Re: Stomi og massage - hvordan?

Indlægaf maamco » 27. maj 2012 19:06

Hej Miranda.

Jeg har været på wellness ophold, hvor jeg fik massage med varme sten.
Jeg sagde ikke at jeg havde stomi, da jeg bestilte tiden, og jeg fandt ikke rigtig noget godt tidspunkt at sige det på da vi gik igang. Men da massøren masserede min lænd, sagde jeg så at jeg altså havde stomi, og derfor ikke lå så afslappet. Massøren virkede som om hun undrede sig over, at jeg ikke havde sagt det tidligere. Hun kunne godt mærke, at jeg ikke var afslappet.
En anden gang ville jeg sige det på forhånd, for under massagen ærgrede jeg mig over at jeg ikke havde sagt det, for så kunne hun jo ikke tage hensyn til den, og det gjorde at jeg ikke slappede rigtig af.

Hilsen
Marie

Miranda2

Re: Stomi og massage - hvordan?

Indlægaf Miranda2 » 29. maj 2012 18:39

Mange tak for alle jeres svar og tips!
Jeg har nu bestilt tid på nettet uden at oplyse om stomien. Om jeg vælger at sige det til massøren, når jeg kommer, må tiden vise.
Nu har jeg i hvert fald fået mere mod på at udnytte mit gavekort :)

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Stomi og massage - hvordan?

Indlægaf Steen Samuelsen » 29. maj 2012 19:31

Ja - fremad, det er ikke nogen skam at have stomi. Vi skal bare lære at leve med den, og det er ikke noget problem hvis vi bare prøver os frem, og ikke er bange for det uprøvede.

Carpe diem.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

lone
Indlæg: 3
Tilmeldt: 2. dec 2010 12:29

Re: Stomi og massage - hvordan?

Indlægaf lone » 2. jul 2012 20:46

hejsa
Jeg er massør og jeg elsker også selv at få massage.
selvom mit svar kommer lidt sent i forhold til dig, så kan det måske hjælpe andre

jeg har illiostomi, og dermed kan der godt være en del produktion, når jeg får massage.
Jeg elsker at få 1½ times healingsmassage, som er fra top til tå - ja maven skal absolut ikke snydes.
jeg er ikke sikker på at min plade vil holde tæt, når jeg kan risikere at ligge måske 45 minutter direkte på maven, så jeg har altid benyttet mig af at rulle et stort håndklæde til en slange, som så snor sig over og under stomien,når jeg skal vendes til maveleje, det giver lige den lille afstand der skal til at afføringen kan løbe til posen og ikke under pladen.
men det er klart at ved du at du ikke får output den næste time er det selvfølgelig intet problem.
jeg synes det er MEGET vigtigt at fortælle massøren, at man har stomi.
jeg har flere kollegaer som har spurgt ind til hvad en stomi er og hvordan de skal forholde sig, ved en helkropsmassage masseres jo også mavemusklerne, hoftekanten og ned til skambenet, så stomien ses.
det kan også blive en underlig oplevelse for massøren og dig, hvis han istedet for mavemassage laver fysiske tryk ned over kroppen oven på lagnet, og så ramler ned i en oppustet - tja hvad skal han tro?
Endvidere er der varm afføring i en pose, hvilket også massøren skal kunne forholde sig til.
det er IKKE almindelig pensum til en massøruddannelse.
selvom de fleste erfarne massører har haft stomiopererede - så ved vi ikke om din har, så fortæl det til massøren når du kommer, så begge parter får en god oplevelse af massagen.
til gengæld kan jeg kun anbefale f.eks. healingsmassage, som arbejder med ro, nærvær og dyb afspænding - både generelt og især, hvis du har det lidt svært oven på et sygdomsforløb eller operation.
nyd massagen, uanset hvilken form den har, den gør så meget godt for krop og sjæl

Miranda2

Re: Stomi og massage - hvordan?

Indlægaf Miranda2 » 3. jul 2012 22:13

Hej igen
Rart med et input fra en massør - du må jo om nogen vide lidt om det.
Jeg besluttede mig for at sige det til min massør, inden jeg lagde mig op på briksen. Hun tog det (som jeg også havde forventet) helt roligt, og det viste sig faktisk, at hun havde haft en kæreste med stomi engang, så hun kendte godt lidt til det. Jeg brugte ikke nogen ekstra puder eller lign., og kunne heldigvis nyde min massage fuldt ud hele vejen igennem - Så skønt!
Tak for alle jeres svar endnu engang :)


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster