Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Sauer

Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Sauer » 18. maj 2012 17:12

Hej,

Jeg er journaliststuderende på Syddansk Universitet i Odense, og jeg arbejder lige nu på en feature-artikel til min eksamen.

Mit fokus i feature-artiklen bliver stomi - og mere specifikt det at leve med stomi. Det interesserer og undrer mig, at der stadig er en grad af tabu forbundet med emnet, og derfor vil jeg gerne tale med et menneske, der i en forholdsvis ung alder har fået gennemført indgrebet. Det vil jeg for at fortælle historien om de tanker, man gennemgår i sådan en situation.

For at skrive historien bedst muligt vil jeg meget gerne mødes ansigt til ansigt. Jeg kommer naturligvis hen, hvor du befinder dig - det er dog en fordel, hvis det er i umiddelbar nærhed af Odense.

Hvis du har lyst til at fortælle din historie (eller har spørgsmål eller kommentarer til ovenstående), så må du meget gerne kontakte mig på mail: pasau10@student.sdu.dk.

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen,
Paul Sauer

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Henning Granslev » 18. maj 2012 23:04

Hej Sauer.

Jeg er ikke just ung, 61 år. Min ileostomi fik jeg dog som en ung mand på 22 år i sommeren 1973.
Hvis du kan bruge en "gammel" historie om, hvorledes man opfattede sig selv og det at have en stomi som 22 årig, vil jeg gerne hjælpe dig med fortælle min oplevelse ved pludselig at have en stomi uden at vide, hvad det var, eller at have fået information om stomi.
Det var der ikke tid tid, da min tyndtarm sprængte pga. akut colitis ulcerosa.
Der er dog et lille minus mere, jeg bor i Århus.

Hilsen og held og lykke med din opgave

Henning Granslev, COPA rådgiver :)
Henning Granslev

Miranda2

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Miranda2 » 20. maj 2012 15:10

Hej Paul
Lige et par spørgsmål:
- Er det muligt at være anonym eller vil du have ens rigtige navn m.v. i artiklen?
- Hvor ung en person leder du efter?

... og kunne du have lyst til at publicere artiklen herinde efterfølgende, så alle der har lyst, kan få glæde af at læse den? :)

hilsen Miranda

Sauer

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Sauer » 20. maj 2012 21:01

@Henning,

Tak for dit tilbud. Det kunne være en interessant vinkel på det - altså forskellen fra dengang til nu. Jeg skal lige have overvejet, hvordan det passer ind i forhold til min opgavebeskrivelse.


@Miranda,

Vi bliver på studiet oplært med, at der som udgangspunkt skal være en god grund til, at en kilde optræder anonymt. Så hvis der er en god grund, så vil jeg vende den med min underviser - og intet bliver selvfølgelig offentliggjort før alle er enige om aftalen.

Jeg har ikke fastlagt mig på en bestemt alder. Hvis du har lyst til at fortælle, vil jeg meget gerne høre nærmere om din situation. Vi kan enten tale over telefon eller pr. mail, hvis det er for personligt til at blive skrevet herinde.

Og så ser jeg som udgangspunkt intet problem i at publicere artiklen herinde, så snart eksamen er overstået og karakteren er givet. :-)

lobnik12

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf lobnik12 » 28. maj 2012 17:04

Hejsa
Kan du bruge en på 44 år der fik stomi som 36 årig stiller jeg gerne op.
Jeg har fra start af valgt at min stomi ikke er tabu. Jeg spiller fodbold og badminton, og efter træning/kamp bader jeg på lige fod med mine holdkammerater. Det giver da af og til lidt blikke, men jeg ville da også selv kigge hvis en med handicap badede ved siden af mig :)
Hilsen Lotte

Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Ginger » 29. maj 2012 17:33

Jeg fik selv sidste år (lige fyldt 23), men jeg bor i Kbh. Ved dog heller ikke heelt om jeg er klar på det. Må tænkes over.

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Jesper » 29. maj 2012 19:25

Ginger skrev:Jeg fik selv sidste år (lige fyldt 23), men jeg bor i Kbh. Ved dog heller ikke heelt om jeg er klar på det. Må tænkes over.


jeg er 33 og har haft stomi i 4 år, tvivler også stærkt på jeg er klar til at snakke om det som sådan, så det skal du ikke være efter dig selv over.

Til journalisten:
Kan interview klares på f.eks skype i skriftform, så vil jeg gerne svare på ALT omkring jeg har det, men i tale, både tlf og face to face, der kan jeg simpelthen ikke. Alle mange kriterier der ikke passer på mig, da jeg også bor i Kbh, men tænker, hjælper det, så melder jeg mig, vil lade det være op til dig.

Jeg kæmper dagligt med at stomi, som jeg virkelig ikke kan affinde med mig at have, kan vidst bedst beskrives som at mit liv blev vendt total på hovedet for 4 år siden da jeg vågnede på herlev med stomi. Minus ganske få ting har alt i mit liv forandret sig.

VH Den meget anonyme Jesper ;)
/Jesper

Brugeravatar
Ida
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. apr 2009 09:46
Årgang: 1988
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: københavn

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Ida » 1. jun 2012 10:24

Hej...

Jeg er 23 (snart 24 :) ) og var 14 dage gammel da jeg fik min stomi,
så det er i hvert fald tidligt ;)

Bor dog i Kbh. Så det er måske for langt væk jeg befinder mig og ved ikke om jeg kan bruges når jeg nu ikke kender til andet!

vh. Ida Engblom
Kontaktperson i
copa Ungdom

Ingibjørg

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Ingibjørg » 1. jun 2012 16:36

Hej :)

Jeg er 23 år, og jeg fik min stomi for to år siden. Jeg bor på Færøerne, så jeg er nok lige lovlig langt væk, men om du ikke finder nogen, så er jeg åben for at svare på dine spørgsmål.

venlig hilsen


Ingibjørg :)

Anne08
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26. mar 2011 11:46

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Anne08 » 5. jun 2012 15:24

Hej

Jeg er 27 år gammel og fik en illeostomi primo sidste år. Hvis jeg kan hjælpe, står jeg gerne til rådighed, bor dog i Århus. Du kan kontakte mig på anne_rothen@hotmail.com

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Jesper » 6. jun 2012 12:51

Den kære journalist har intet skrevet i over 14 dage, personligt er jeg lidt ked af dette, for det får mig til at tænke hvor seriøs personen er når de ikke lige svarer, eller skriver om de har det "materiale" de skal bruge eller?

Kunne afholde nogen, ihvertfal mig, om at henvende sig. Synes det er synd.
/Jesper

lobnik12

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf lobnik12 » 7. jun 2012 20:07

Jeg er helt enig med Jesper.
Useriøst at skrive et indlæg, når det ikke besvares.

Sauer

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Sauer » 12. jun 2012 18:40

Hov - jeg skrev et indlæg i går, men det blev åbenbart ikke registreret.

Jeg beklager meget, at jeg har været så passiv herinde. Det har, midt i min eksamensperiode, været ren forglemmelse - men det undskylder selvfølgelig ikke noget.

Sagen er, at jeg ret hurtigt efter indlæggets oprettelse fik en håndfuld mails fra mennesker, der ville hjælpe. Så selvom jer, der har svaret herinde, skal have mange, mange tak for jeres tilbud, så er det ikke længere aktuelt i denne omgang.

Jeg kan - som sagt - kun beklage, at jeg har været fraværende herinde. Jeg kan sagtens se, hvordan det fremstår useriøst, og det har bestemt ikke været meningen.

Gæst

Re: Fik du stomi i en ung alder? Så kig her.

Indlægaf Gæst » 16. jun 2012 01:24

Hej...

Jeg fik stomi som som 14 årig, er i dag 48 år. Jeg vil da gerne hjælpe dig jeg bor dog også i kbh.
Jeg har undervist på sygeplejeskoler i mine yngre dage omkring det psykiske såvel som det fysiske ved at få/ have en stomi.
Du er velkommen til at kontakte mig, jeg er klar:)

Mvh
Lone Elster


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster