Søvn, sommer, stomi og at skifte sengetøj med gummihandsker

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Thomas S (gæst)

Søvn, sommer, stomi og at skifte sengetøj med gummihandsker

Indlægaf Thomas S (gæst) » 10. jul 2011 17:15

Hej

I morges klokken seks så skete det så igen for fjerde gang på to uger. Jeg vågnede op i en dejlig brun pøl - endnu en gang var stomi-posen lækket. Nå, jeg gør som jeg plejer - ud i bad uden at røre ved noget, ny plade og pose på, på med gummihandskerne og få sengetøjet lagt i blød.

Det er min anden sommer med stomi. Sidste sommer havde jeg også hyppige problemer med nattelæk, men jeg troede egentlig, at det var løst, men nu er det så kommet igen. Det må være sommeren, der er problemet og ikke stomien i sig selv, for sidste sommer havde jeg en anden stomi (en midlertidig ileostomi) og udstyr af et andet mærke, end det jeg bruger i dag (hvor jeg har en loop-ileostomi).

Jeg søger praktiske erfaringer, diskussion og ideer til at komme igennem sommeren bedst muligt. Normalt holder min stomiplade minimum tre dage - for tiden falder den af efter mellem et halvt og to et halvt døgn. Jeg har i de sidste to uger haft en større læk, mens jeg var på job og tre større læk og en mindre om natten. Jeg tager det i stiv arm; der er forhåbentlig kun nogle få måneder tilbage, inden jeg slipper for stomien. Men man kan jo lige så godt undgå så mange pletter på sengetøjet i mellemtiden.


Jeg går ud fra, at jeg taber stomiposerne af to årsager:

1) øget sveddannelse, der gør at pladen holde kortere tid

2) dårligere søvn - jeg har aldrig sovet godt i varme og sover virkelig ringe for tiden. Som regel vender og drejer jeg mig længe inden jeg falder i søvn, men når jeg endelig er faldet i søvn og så vågner igen, vågner jeg nærmest fra en konfus tilstand, som havde jeg været besvimet. Jeg går udfra at dette søvnmønster gør, at jeg sover fra, at jeg skulle have været vågnet og tømt posen. Det er noget jeg forlængst ellers har vænnet mig til og nærmest gør halvvejs i søvne


Jeg forsøger at tackle situationen med følgende midler:

- Jeg ligger papirstiklagnerne ind under mine lagner for at beskytte madrassen. Det tager godt imod, når det ligger det rigtige sted. Problemet er, at jeg har en stor dobbeltseng, så jeg kan sagtens være kravlet et andet sted hen eller have skubbet stiklagnet væk, inden uheldet sker.

- Jeg holder træningspause. Jeg vil ellers gerne i form efter at have været igennem et langt år med 12 ture på operationsbordet. Men jeg tør ikke, dels fordi jeg er bange for det i sig selv vil øge sveddannelsen og mindske levetiden på pladen, men samtidig også vil det kræve, at jeg bader oftere, men jeg er holdt op med at gå i bad, udover når jeg samtidig skal skifte stomiplade i et forsøg på at øge levetiden på pladen.

- Jeg forsøger at fjerne pletterne på tøj, sengetøj og madras, når de opstår. Men jeg har ikke held til at finde en perfekt metode. På sengetøj gnubber jeg pletten med koncentreret opvaskemiddel, lader den ligge 5-7 timer, hvorefter jeg vasker det - men på det hvide sengetøj er der stadig tydelige gule pletter. På madrassen smører jeg først halvt vand, halvt eddikesyre på pletten, vasker det af med vand efter 10-15 minutter og lader det tørre, inden jeg giver det engang sæbevand. Det tager det meste, men de store pletter kan stadig anes bagefter.

- Jeg bruger i forvejen halvanden "marcipanring" (Adapt barriereringe) under pladen til at styrke dens klistrende egenskaber, da min mave er så skæv og ujævn, at jeg skal have fyldt buler og revner ud. Så jeg tror ikke umiddelbart, jeg kan styrke dens klister-egenskaber yderligere, men måske findes der produkter, jeg ikke har hørt om?

Al input modtages emd glæde!

God sommer :D

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Søvn, sommer, stomi og at skifte sengetøj med gummihands

Indlægaf mfj » 10. jul 2011 18:03

Nu er jeg ret ny i det her med stomi. Jeg fik en akut ileostomi d.29.april i år. Min stomi er også lavet lidt kompleks hvor huden/maven buler indad for oven og så ud igen forneden. Jeg har byttet de første plader ud jeg brugte med en med dyb skål (anbefalet af stomisygeplejesken) mener den hedder convex dyb. Jeg bruger også de modelerebare ringe og den sidder så meget bedre og jeg har ikke haft lækage siden jeg gik over til den type plade. Jeg bruger også en stor pose til natten, så den kan rumme en del. Jeg er gået fra at skifte plade hver tredje dag til at skifte hver anden dag. Det fungere også meget bedre for mig. Måske du også kan bruge de der kantsikringer til at sætte på rundt om kanten af pladen. Jeg havde tænkt at jeg ville bruge dem når jeg skal til stranden og når jeg starter op på at dyrke motion igen. Jeg har prøvet dem og synes at de sidder godt fast.

Mht til at beskytte din madras kunne du måske bruge de lagner som man også bruger til børn som tisser i sengen. De er gummiagtige på den ene side og frotteagtige på den anden. Dem kan du jo så bare ligge under de almindelige lagner, men vil undgå at der kommer afførring ud på madrassen.

Mvh Mette

Thomas S (gæst)

Re: Søvn, sommer, stomi og at skifte sengetøj med gummihands

Indlægaf Thomas S (gæst) » 10. jul 2011 20:30

Hej

Tak for dit svar.

Jeg gik også over til de konvekse ringe sidste sommer, og det hjalp meget. Jeg har ikke haft nævneværdige problemer siden da - altså før nu igen, hvor det er blevet lige så varmt som sidste år.

Det der kantsikring har jeg aldrig prøvet - er det noget vandfast tape, elelr hvordan?

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Søvn, sommer, stomi og at skifte sengetøj med gummihands

Indlægaf mfj » 10. jul 2011 20:49

Ja det er vel en slags tape som også er vandskyende. Jeg har da været i bad med dem på uden problemer. Jeg har fundet et link hvor der er vist og beskrevet.

http://hardam.dk/data/images/salts%20se ... ndelig.pdf

Mvh Mette

Peter Sørensen

Re: Søvn, sommer, stomi og at skifte sengetøj med gummihands

Indlægaf Peter Sørensen » 10. jul 2011 21:30

Hej Thomas
jeg anvender selv klæbere beregnet til urostomi/våde stomier , til min kolostomi,fordi de kan optage mere væske end de gængse,jeg er dog i tvivl om de kan fås med konveks.
Jeg tror dine problemer skyldes en kombination af sved,loopstomien der er svær at tilpasse en plade til, og så det at du har behov for konveks bandage.
MFJ´s råd om natpose (maxipose) er godt, det kan sikkert give dig den ekstra tid inden det presser sig ud under pladen.
Jeg læser dit indlæg som om du får dine poser og plader fra sygehuset, (midlertidig stomi)så du skal snakke med stomisygeplejersken om lækagerne, hun kan søge om bevilling på skånebetræk, engangs lagner.

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: Søvn, sommer, stomi og at skifte sengetøj med gummihands

Indlægaf GR » 10. jul 2011 22:20

Hejsa. Coloplast laver plader med ekstra klæder med convex. Jeg har brugt convex i mange år og bruger fra tid til anden, dem med ekstra klæber. Personlig synes jeg sensura pladen er den bedste. Assura pladen kvæder op inde rundt om stomien og det bryder jeg mig ikke om. Sensura pladen har også en god form, synes jeg.

Hollister har en spray der har nummer 7730 man kan spraye bag på pladen, så den sidder bedre fast. Den har jeg også brugt gennem mange år med god erfarring. Jeg klister ikke så godt fra naturen side af. :D Så da min stomi blev flyttet fra venstre til højre side, så begyndte jeg at bruge den. Jeg har haft 3 tilbageløbs uheld i år, ellers er det over 6 år siden sidst. Det er en god ide, at bruge en klæbefjerner eller tage pladen af i badet, hvis man bruger den.

Jeg bruger også kantsikring rundt om min plade, jeg bruger nogle micro ringe, de kan godt være lidt hårde ved huden. Der findes forskellige slags af disse kantsikring og tror man skal prøve sig lidt frem.

Jeg sover personlig altid på et vådliggerlagen, det synes jeg ville være en god ide, at anskaffe sig. Jeg har en meget dyr seng, så ønsker ikke output i den. Jeg har permanet stomi, så har valgt, at købe faconsyet vådliggerlagen, da man sover bedre på dem. Synes de andre smutter for meget rundt i sengen. :lol: Så kan man også smide sig rundt i søvne, da man ved sengen er ordenlig dækket af.

Jeg har lige haft kateter i 7 uger pga. flere operationer og fik det fjernet meget pludselig, så min blærer var helt slap. Der stilte jeg uret om natten og stod op og tissede, jeg var utæt som en si. Måske kunne det var en løsning lige at stille uret og stå op og tømme midt på natten, indtil der kommer en mere holdbar løsning.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Thomas S
Indlæg: 22
Tilmeldt: 10. jul 2011 16:46
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010

Re: Søvn, sommer, stomi og at skifte sengetøj med gummihands

Indlægaf Thomas S » 14. jul 2011 17:56

Tak for jeres svar. Problemerne holder tilsyneladende pause, så jeg er glad. Det er også blevet koldere i vejret. Hvis de kommer igen tager jeg fat i min stomisygeplejerske med jeres input.

Et enkelt spørgsmål dog: Maxipose - det er sådan en med 750 ml i tænker på, ikke? Det er i hvert fald id e størrelser, der er i mit system. Jeg har i forvejen en pose på 600 ml, så det giver kun 25% ekstra med en maxipose - det kan selvfølgelig være marginalen der gør forskellen i nogen situationer, men umiddelbart kan jeg ikke forestille mig, at det gør en stor forskel.


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster