Erfaringer med stomiplade og svømning

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Tine..HH

Erfaringer med stomiplade og svømning

Indlægaf Tine..HH » 2. jul 2011 17:51

Jeg står til at skulle på ferie til Playitas med en veninde. Vi har planlagt både vandaerobic og snorkling på åbent hav. Men nu bliver jeg lidt bekymret for, hvor længe kan min plade blive ved med at hæfte på huden i den forbindelse. Jeg har urostomi (hvilket sikkert er ligemeget mht pladens hæftning). 2-delt clicksystem Assura Click Xpro. Er der nogle af jer, som har erfaringer på det område?

Peter Sørensen

Re: Erfaringer med stomiplade og svømning

Indlægaf Peter Sørensen » 2. jul 2011 18:05

Hej Tine
Du kan finde flere emner om svømning her, viewforum.php?f=24
Det er individuelt hvor længe den holder,aktivitet væskebalance spiller ind, men ved urostomi er klæberen modstands dygtighed over for væske størst, og der er ikke filter så alt andet lige så bør den holde tilnærmelsesvis, som når du er hjemme.
Dog kan du grundet varmen risikere lidt hyppigere skift hvis du sveder meget.

God ferie

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Erfaringer med stomiplade og svømning

Indlægaf Steen Samuelsen » 3. jul 2011 12:39

Hej Tine

Når jeg skal lave noget, hvor jeg vil have ekstra sikring, har jeg to muligheder som jeg vælger imellem eller kombinerer:
- Coloplast Mikroporøse ringe til sikring af yderkanten af stomipladen. Ringen sættes på når pladen sidder på plads på huden. Ringens klæbemateriale kan give rødme på huden ved overfølsomhed. Ringene fås i to størrelser afhængig af hvilken størrelse plade du benytter:
Varenummer 9803 mikroporøse ringe 124 mm, æske 30 stk.
Varenummer 9804 mikroporøse ringe 134 mm, æske 30 stk.

- den anden mulighed som jeg benytter er Coloplastringe, som er tynde fleksible ringe, som sættes på huden omkring stomien før pladen monteres, det gør at pladen hæfter ekstra godt lige omkring stomien og holder længere. De fås i forskellige størrelser, de to sidste cifre i varenummeret angiver hul-/stomistørrelsen:
Varenummer eks. 2325 Coloplastringe 25 mm, æske 30 stk.

Andre fabrikater har også forskellige former for kantsikring til yderkanten, f.eks. Welland, men deres halvmåneformede kantsikring bliver stiv og ubehagelig hvis den ikke fjernes med det samme.
Salters har også en halvmåneformet kantsikring, den har jeg ikke prøvet, men den ser lækker ud.

Til ekstra sikring omkring stomien kan man også anvende modellerbar ringe, men jeg synes ikke de er lige så gode som den elastiske/fleksible Coloplastring.

Alle de nævnte materialer skulle kunne fås på bevilling. Kontakt eventuelt din stomisygeplejerske.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Tine..HH

Re: Erfaringer med stomiplade og svømning

Indlægaf Tine..HH » 3. jul 2011 16:38

Hej Steen og Peter.

Tak for begge jeres svar. Så vil jeg læse lidt på linket og tale med Coloplast i morgen :) . Og så vil jeg snuppe mig nogle lange dage i svømmehallen, inden jeg rejser, så jeg kan se, hvor længe jeg kan snorkle på ferien. God sommer til jer begge :wink:

Venlig hilsen
Tine


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster