paragraf 56

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
brianh
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. nov 2006 18:46
Geografisk sted: københavn amager

paragraf 56

Indlægaf brianh » 26. maj 2011 13:34

Hej

Er der nogle der har erfaringer med om man som stomi-ejer kan få etableret en paragraf 56 aftale mellem arbejdsgiver og kommune ifm enkelte sygdomsperioder?
Jeg har enkelte dag hist og her hvor stomien driller - typisk efter nogle lorte nætter hvor der har været lækager og jeg ikke føler mig i stand til at gå på arbejde.
Jeg er i front på arbejdspladsen og føler ikke mig stand til at arbejde de dage hvor det løber eller går i spasser om natten, derfor har jeg for mange sygedage hist og her.
Kan man etablere en sådan aftale ? er der nogle der har erfaringer med dette?
Brian

Peter Sørensen

Re: paragraf 56

Indlægaf Peter Sørensen » 26. maj 2011 15:08

hej Brian

Det burde du kunne hvis du opfylder kravene om mere end 10 sygedage/fraværsdage, dog er jeg ikke sikker på at stomien alene er udslagsgivende, fordi lækage ikke regnes for sygdom ,og man formentlig vil slå på at lækage kan forhindres med det optimale hjælpemiddel (hvad det så end måtte være).

Du skan i forbindelse med ansøgningen taler med jobcenteret om at indhente lægelige oplysninger,om årsagen til stomien der kan beskrive hvorfor din tarmfunktion er påvirket , og at lækager ved natlig stomi aktivitet kan påvirke din arbejds mæssige funktion.
I den forbindelse skal du også trække på stomimabulatoriet, hvis de afslår og påstår at det er et spørgsmål om hjælpemidler, der vil du også kunne få en udtalelse.

http://www.vidensnetvaerket.dk/ordninge ... ved-sygdom

Gæst

Re: paragraf 56

Indlægaf Gæst » 27. maj 2011 12:04

Hej Brian

Jeg har netop fået lavet sådan en aftale. Jeg er blev opereret i jan. og har som du nogen gange problemer der gør at jeg ikke kan arbejde og gå i skole. Jeg printede en formular på nettet som jeg og min arbejdsgiver skulle udfulde. så blev den sendt ind, og så fik jeg en tilbage som lægen skulle udfylde. Efter den så var sendt ind, fik jeg en godkendelse tilbage. Den gælder så i 2 år og hvis der stadig er problemer til den tid kan man få den fornyet den.

Håber det svare lidt på dit spørgsmål. :D

Mvh
Cecilie


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster