Sport (cykling)

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Sport (cykling)

Indlægaf migo » 12. maj 2011 16:18

Hej

Er der nogen som har erfaring med hvilke mærker stomiposer er bedre til sport end andre ?

Mit problem er at pladen ligesom går i opløsning af sved, og det i kombination med at posen bliver mast når man cykler ikke altid resulterer i et positivt resultat. Vil gerne prøve at undgå at skulle skifte pose to gange i døgnet (efter hver cykeltur til og fra arbejdet).

Virker også som at pladen gnaver i tarmvæggen/stomien (der kan være blod i afføringen), men kan ikke umiddelbart se nogen gnaveskader på den.

Har godt læst at 2-dels systemerne skulle være have kraftigere klæber end et-dels systemerne, og at Peter har nævnt at urostomi poserne er endnu bedre, men ved ikke om man kan bruge de sidste til ileostomi.

mvh
Michael

martin85
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. aug 2010 16:43
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Re: Sport (cykling)

Indlægaf martin85 » 12. maj 2011 16:26

Hej.

Jeg cykler utroligt meget selv. Jeg træner 3 gange i løbet af hverdagene og køre cykelløb i weekenderne. Her snakker vi om cykelture mellem 60-100 km. Jeg bruger poser fra coloplast, Censura. De er ikke 2. delt, og jeg har aldrig haft problemer. Jeg skifter pose 1 gang i døgnet, og har aldrig haft uheld i de vågne timer i døgnet. Udover posen bruger jeg en gummiring med ekstra klister som sidder helt tæt omkring stomien.

Mvh Martin

Peter Sørensen

Re: Sport (cykling)

Indlægaf Peter Sørensen » 12. maj 2011 16:52

Hej Michael

Du kan godt anvende pladerne fra urostomi til ileostomi, de er beregnet til at optage mere fugt end de gængse, så det kan være en løsning for nogle.
Der er nok ikke andet for end at eksperimentere lidt, med forskellige bandager, og ikke mindst posestørrelser.

Gæst

Re: Sport (cykling)

Indlægaf Gæst » 12. maj 2011 21:00

Jeg bruger coloplast 2-delt assura plade og sensura pose. Jeg har ALDRIG haft læk trods jeg har pladen på i gennemsnit 4 dage. Jeg dyrker meget sport og cykler til og fra arbejde hver dag, så jeg sveder også meget.v :mrgreen:

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Sport (cykling)

Indlægaf Steen Samuelsen » 13. maj 2011 18:46

Hej

Når jeg har brug for ekstra sikkerhed (sport, lange rejser, hårdt arbejde) anvender jeg den elastiske stomiring fra Coloplast. Den monteres på huden omkring stomien før pladen sættes på.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Farmaceut

Re: Sport (cykling)

Indlægaf Farmaceut » 6. jun 2011 10:24

Hej Alle

Jeg tænkte på om hvorvidt man kunne få en økonomisk støtte (fra kommunen) til at købe diverse poser, bandager, bælter mm.

Jeg er har en midlertidig ileostomi og får derfor gratis leveret forsyninger af hospitalet.

derfor vil jeg gerne høre om jeg måske også kunne få noget støtte til at købe diverse andre forsyninger, således at jeg kan styrketræne

Hilsen Farmaceuten


PS. Endnu en gang mange TAK for alle de svar som jeg har fået fra nogle af mine andre indlæg

Peter Sørensen

Re: Sport (cykling)

Indlægaf Peter Sørensen » 6. jun 2011 10:31

Alt hvad du skal bruge skal du tale med sygehusets stomiambulatorium om, hvis du skal bruge bælte kan du få det der.
Stomiambulatoriet kan også sørge for at du kan få eller prøve andre poser/bandager ,hvis det system du nu anvender ikke dur til træning.
God fornøjelse

Farmaceut

Re: Sport (cykling)

Indlægaf Farmaceut » 7. jun 2011 17:13

Mange Tak for svaret!!!

Brugeravatar
Thorun
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. jan 2004 04:24
Årgang: 1978
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Jelling
Kontakt:

Re: Sport (cykling)

Indlægaf Thorun » 16. nov 2011 03:11

Jeg forstår slet ikke hvordan i kan få jeres poser til at holde mere end 1 døgn - og så endda med cykling og andet sport ind imellem.
Uanset hvad jeg prøver, går pladen relativt hurtigt i opløsning hvor der er kontakt med stomien. Ved sport (Nu ror jeg godtnok - men same shit) går der 3 timer og så er jeg 90% sikker på at der er lækage når jeg kommer i havn. Jeg har også prøvet ekstra tætningsringe omkring stomien med det resultat, at tætningsringene opsuger så meget væske, at de bliver opsvulmede, porøse og løfter pladen - hvilket blot betyder at der lettere kan komme aff. under pladen.
Jeg har også prøvet ekstra stærke klæbere - men pladen bliver igen opløst ret hurtigt lige omkring stomien.

Pladerne sidder ganske godt fast alle andre steder. Så jeg kunne sikkert godt beholde mine 1-dels poser på i 3-4 dage - hvis det ikke lige var fordi pladen gik i opløsning indefra.

Senest har jeg forsøgt med Dermacol stomiringe. De fungerer ganske godt ved at lede aff. ud i posen uden mulighed for tilbagefald. Men selve stomi-sekretet er nok til også at opløse disse Dermacol-ringe indefra i løbet af 6-8 timer.

Hvis i har mere specifikke bud på hvad i selv benytter kan jeg evt. bestille det ved leverandøren og forsøge at bruge det.
Hvad tid på døgnet skifter i typisk pladen? Og gør i et "stort nummer" ud af det - altså med forberedelse, opvarmning af pladen inden påsættelse osv. ?


Mvh. Rune

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: Sport (cykling)

Indlægaf Merete Møller » 16. nov 2011 12:25

Hej Rune!
Ikke fordi jeg er det store sportsmenneske - men har dog knoklet med at smide halmballer i hundredevis til og fra et høloft - og der sveder man altså! Har en ileostomi på ca. 1,5 cm, altså ikke ret høj. Jeg bruger ConvaTec 2-dels system. Combihesive flexible plade. Den sidder 5-7 døgn og så skifter jeg poserne mellem små og store efter behov. Pladen kan også tåle en tur i sauna uden uheld. Jeg skifter pladen om morgenen, hvor min stomi er mest i ro efter nattens livlighed. Alt lægges frem (det går hurtigt p.g.a. øvelse) Ud over pladen bruger jeg pasta til at spatle ud med. Betrækket er blevet rynket med årene - og så på med pladen, som jeg holder på med blødt toiletpapir som "mellemlægspapir" og så på med posen. Det virker fint for mig. Mange ord og detaljer; men jeg håber, du kan bruge det til noget. :D
Venlig hilsen
Merete
copa rådgiver

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Re: Sport (cykling)

Indlægaf Dorte73 » 14. jan 2012 12:09

Hej Mette

Må jeg spørge hvad det er for noget pasta du bruger til at spatle ud med? Min plader holdt tidligere op til 5 dage uanset aktivitetsniveau, men nu er jeg nede på 2 - så måske hjælpe din løsning også mig.

Mvh
Dorte
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: Sport (cykling)

Indlægaf Merete Møller » 14. jan 2012 16:26

Hej Dorte!
Den pasta jeg bruger hedder Stomahesive Pasta, altså den der passer til ConvaTecs produkter. Det virker fint for mig - jeg håber, det kan hjælpe dig.
Venlig hilsen
Merete Møller
copa-rådgiver

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Re: Sport (cykling)

Indlægaf Dorte73 » 15. jan 2012 11:56

Tak for hurtigt svar. Den prøver jeg :)
Mange hilsner

Dorte

Ileostomi siden '88


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster