Poseskift ude i naturen - hvordan?

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Poseskift ude i naturen - hvordan?

Indlægaf Gittar » 18. feb 2011 00:09

Inden jeg blev syg, blev det meste af min fritid brugt på hundetræning eller lange traveture med hunden i skoven. Det betyder, at jeg i flere timer af gangen ikke har adgang til toilet og rindende vand.

Nu hvor jeg har fået stomien, har jeg svært ved at se, hvordan jeg skal kunne genoptage mit gamle liv, da det efterhånden er mere reglen, end det er undtagelsen, at min stomipose fra at være helt tom pludselig bliver fyldt i løbet af ganske få minutter - så fyldt at den skal skiftes med det samme. Jeg ved aldrig hvornår det sker, så jeg kan ikke planlægge efter det.

Hvordan klarer I andre en sådan situation? Har I altid stomi-remedierne med jer, uanset hvor I er? Har I været ude for at måtte foretage poseskift uden adgang til toilet og rindende vand - i så fald hvordan gjorde I så?

Hilsen Gitta

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Poseskift ude i naturen - hvordan?

Indlægaf Henning Granslev » 18. feb 2011 00:53

Hej Gittar.

Jeg har en ileostomi. Så jeg kan tømme posen. Derfor har jeg altid toiletpapir i min bukselomme. Desuden har jeg en rulle englehud (plaster) til at tætne et lille uheld, og en ekstra lukkeclips i lommen.
I begyndelsen (i 1973) have jeg alt med, også bare for at tage i byen et par timer.
Efter nogen tid kender de fleste deres tider for skiftning eller tømning af posen. Jeg har valgt at tømme min pose, næsten hver gang jeg bare skal tisse. Så ved jeg, posen er tom.
Når vi kører på ferie sydpå på autobanen, stopper vi ved rastepladser helst en time før normal tømning - tænk, hvis der pludselig kom en lang kø. Ja, det lyder lidt skørt, men det gør jeg nu engang.
Men alt går ikke som planlagt. Jeg har skiftet pose bag et træ på en landevej i Tjekkiet. Der var ikke andre steder. Jeg har tømt min pose i grøften ved motorvejen i Tyskland - trafikken var helt gået i stå.
Jeg har også skiftet på en fjeltur i Norge. Når og hvis du rigtig skal ud i naturen, bør du for din egen sikkerhed og ro have lidt af hvert med i en rygsæk.
Jeg kender flere personer med stomi, der dyrker naturen som før operatioen. Prøv dig frem og tag en lille tur af gangen. Senere opdager du helt sikkert, at du kan gøre som før.
Prøv også at tænke over, hvad og hvornår du spist inden din travetur med hunden. Måske er det her, du skal lave ændringer for ikke pludselig at få posen fyldt.

Rigtig god tur til dig og din hund.
Hilsen Henning Granslev :)
Henning Granslev

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Poseskift ude i naturen - hvordan?

Indlægaf migo » 18. feb 2011 00:55

Lyder som du bruger ikke-tømbare poser ? Så du skal skifte pose/plade når den er fuld ?

Umiddelbart vil jeg foreslå det som alle forældre med ble-børn har med, f.eks en våd klud, våd-servietter (den slags der kan bruges til stomi) og hvad der nu ellers skal til for at skifte ble. Dertil selvfølgelig dine stomi-remedierne. Burde ikke fylde meget mere end at det kan ligge i en toilettaske af passende størrelse i bunden af en rygsæk/taske.

For mit eget vedkommende har jeg altid mine stomi-remedierne med mig når jeg er mere en 10 min væk fra mit hjem. Godt nok bruger jeg tømbare poser, men alligevel, man kan jo være uheldig og har brug for at skifte.

Hvis uheldet virkelig er ude og man ikke lige har adgang til vand, kan man vel nok tørre så meget med servietter at en nypåsat pose/plade kan holde til man kan skifte igen og gøre det rigtigt.

Hvis du bruger ikke-tømbare poser formoder jeg du har kolostomi ? hvad med at irrigere ? skulle så undgå der kommer noget ud i løbet af dagen.

Peter Sørensen

Re: Poseskift ude i naturen - hvordan?

Indlægaf Peter Sørensen » 18. feb 2011 11:35

Jeg har altid en pose med vatrondeller, toiletpapir, et par engangs klude,hunde poser til affald og så en flaske vand med.
Kildevand kan bruges , både i den ene og anden ende :)
Det vigtige er at have nok toiletpapir, så man kan tørre huden, inden en frisk plade sættes på.
skift i naturen er faktisk det mindste af det, det værste jeg selv har prøvet, er på en S togs station i værløse, hvor jeg måtte skifte bag en container i frostvejr fordi alle toiletter var aflåst :(

Når det er sagt, så er det ikke mere end 2 gange, siden 1996, at jeg har skiftet bandage under primitive forhold,97 % af alle skift foregår i mit eget hjem,eller på f.eks hotel værelser,under behagelige forhold , det kommer stille og roligt af sig selv, efterhånden som det hele falder på plads og man lærer kroppens rytme og sine bandagers holdbarhed at kende.

Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Re: Poseskift ude i naturen - hvordan?

Indlægaf Gittar » 18. feb 2011 14:09

migo skrev:Lyder som du bruger ikke-tømbare poser ? Så du skal skifte pose/plade når den er fuld ?


migo skrev:Hvis du bruger ikke-tømbare poser formoder jeg du har kolostomi ? hvad med at irrigere ? skulle så undgå der kommer noget ud i løbet af dagen.

Jeg bruger to-delt system og har både tømbare og ikke-tømbare poser. De tøm-bare bruger jeg dog som oftest kun om natten. Problemet med de tømbare er nemlig, at de sidder og irriterer og gnaver på låret, når jeg går.
At irrigere er ikke en mulighed for mig. Min stomi er en loop-transversostomi, som sidder i venstre side. Dvs. at kun en meget lille del af min tyktarm er i brug.

Henning Granslev skrev:Prøv også at tænke over, hvad og hvornår du spist inden din travetur med hunden. Måske er det her, du skal lave ændringer for ikke pludselig at få posen fyldt.

Der ER intet system i hvornår og hvor meget, der kommer i posen.
På arbejdsdage består min morgenmad og min frokost stort set altid af det samme hver dag, alligevel er det meget forskelligt, hvornår der kommer noget i posen og i hvilken mængde og konsistens. Nogle gange kan jeg gå med en helt tom pose lige fra om morgenen og til omkring kl. 18. Andre gange har jeg været nødt til at skifte pose et par gange inden kl. 18.

Peter Sørensen skrev:skift i naturen er faktisk det mindste af det, det værste jeg selv har prøvet, er på en S togs station i værløse, hvor jeg måtte skifte bag en container i frostvejr fordi alle toiletter var aflåst

Netop fordi jeg nu flere gange inden for de sidste uger har oplevet, at posen fra at være helt tom pludselig er fuld i løbet af 1-2 minutter, frygter jeg i den grad at stå i en sådan situation, som du dér beskriver.
Uanset hvad så er livet sgu blevet en del mere besværligt med sådan en pose på maven. :(

Mange tak alle tre for gode input. :)

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Poseskift ude i naturen - hvordan?

Indlægaf migo » 18. feb 2011 15:51

Gittar skrev:Problemet med de tømbare er nemlig, at de sidder og irriterer og gnaver på låret, når jeg går.

Kan muligvis afhjælpes med nogle af de stof betræk man kan få til stomi poser (f.eks http://shop.mediqdanmark.dk/katalog/53/ ... /03-99-999 )

Eller måske bruge en pose i en anden størrelse så den ikke hænger ned på låret på samme måde.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Poseskift ude i naturen - hvordan?

Indlægaf Steen Samuelsen » 18. feb 2011 20:53

Hej Gitta

Prøv også at kigge på den pose der hedder SenSura fra Coloplast. Den findes både til endels og todels systemer og både som engangspose og tømbar. Den har den særlige fordel at den kan foldes op til halv størrelse og fuldes ud til hel størrelse på få sekunder. Når den er foldet op til halv størrelse generer den ikke i lysken eller på låret. Jeg bruger den selv både til daglig og under orienteringsløb i skoven. Som tømbar er den nem at tømme også når man er på tur i skoven. Så er det blot at have en hundepose med til at tømme den i, toiletpapir til at tørre åbningen med og en lille flaske håndsprit til hænderne bagefter.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

laso
Indlæg: 23
Tilmeldt: 2. jan 2010 00:31
Årgang: 1979
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Poseskift ude i naturen - hvordan?

Indlægaf laso » 18. feb 2011 21:21

Hej Gitta

Som Steen skriver, så prøv Sensura fra Coloplast. Jeg bruger denne type altid, også når jeg løber eller spiller fodbold. Har aldrig haft problemer med at posen gnaver.

Jeg gør iøvrigt det, at når jeg ved at jeg skal noget, hvor der ikke vil være et toilet i nærheden i en periode, fx spille en fodboldkamp, tager jeg to imolope/imodium inden kampen. Så er der ro på maven mens jeg spiller... Og jeg spiser ikke 1½ time før kampen/løbeturen.

Held og lykke...

Lars

Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Re: Poseskift ude i naturen - hvordan?

Indlægaf Gittar » 19. feb 2011 01:00

Det er faktisk SenSura fra Coloplast jeg bruger.
Jeg er godt klar over, at den kan foldes op, men har dog aldrig gjort brug af det. Jeg ved heller ikke rigtigt om jeg tør, efter at jeg nu flere gange har oplevet, at posen bliver fyldt i løbet af 1-2 minutter. Da det går så hurtigt, er jeg bange for, at jeg ikke vil kunne nå at folde posen ud, så den kan rumme hele portionen. Jeg skal dog trods alt lige ha' bundet hunden af og søge ind bag et træ, inden jeg kan trække bukserne ned og komme til posen. - lidt blufærdig er man vel? :wink:

Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Re: Poseskift ude i naturen - hvordan?

Indlægaf Gittar » 19. feb 2011 01:11

migo skrev:Kan muligvis afhjælpes med nogle af de stof betræk man kan få til stomi poser (f.eks http://shop.mediqdanmark.dk/katalog/53/ ... /03-99-999 )

Tak for tippet....det tror jeg, at jeg vil prøve. :)


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster